Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.
W I połowie br. wartość reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła 236,744 mln zł, czyli 17,7 proc. mniej niż przed rokiem, a w samym II kwartale - 136,122 mln zł, czyli 18 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowały o tym spadki wydatków dużych reklamodawców.
Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że od stycznia do czerwca br. firmy z sektorów sprzedaży i motoryzacyjno-transportowego wydały na reklamę outdoorową po 10 mln zł mniej niż przed rokiem, firmy z segmentu żywnościowego - 8 mln zł mniej, podmioty z branży telekomunikacyjnej - 6 mln zł mniej, a firmy z sektora rozrywki i kultury - 4 mln zł mniej. Mimo wszystko te branże utrzymały największe udziały w rynku outdoorowym.
UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ | |||
sektor | II kw. 2013 | II kw. 2012 | II kw. 2011 |
Sprzedaż | 19,36% | 18,64% | 18,19% |
Żywność | 18,59% | 18,63% | 15,07% |
Telekomunikacja | 11,45% | 12,03% | 13,29% |
Rozrywka/kultura | 11,83% | 9,94% | 9,46% |
Motoryzacja/transport | 7,96% | 9,04% | 6,10% |
- W drugim kwartale ubiegłego roku odnotowaliśmy znaczący spadek wykorzystania standardowych powierzchni ekspozycyjnych ze względu na obostrzenia związane z organizacją Euro 2012. Skorzystały na tym firmy zajmujące się sprzedażą niestandardowych powierzchni ekspozycyjnych, zwłaszcza w wielkim formacie oraz „powierzchni okolicznościowych”. W tym roku ich wyniki powróciły do normalnego poziomu (traktujemy te formułę umownie), podobnie do wyników uzyskiwanych ze sprzedaży standardowych powierzchni. Uwzględniając naturalnie zmniejszone budżety na reklamę out of Home w tym roku - opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
- Należy zwrócić także uwagę na pojawiające się w ostatnim czasie coraz częściej „nieregularne ekspozycje treści reklamowych” na nośnikach przenośnych i okazjonalnych. Korzysta z nich coraz większa rzesza klientów, zwłaszcza ta z kręgu firm nie korporacyjnych. Z wielką szkodą dla branży i przestrzeni publicznej - ocenia Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r. | ||
kategoria | sprzedaż w zł | |
I kw. 2013 | II kw. 2013 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 21 608 528 | 23 121 953 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 1 964 608 | 3 217 065 |
Piwo | 2 465 708 | 7 315 211 |
Napoje | 851 388 | 9 076 823 |
Pozostałe z sektora Żywność | 3 699 120 | 8 908 248 |
Filmy kinowe | 5 179 856 | 4 607 100 |
Stacje TV | 2 385 112 | 1 750 679 |
Stacje radiowe | 65 357 | 396 977 |
Magazyny | 231 375 | 61 318 |
Gazety codzienne | 109 476 | 78 296 |
Edukacja | 633 828 | 1 428 151 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 486 762 | 7 780 936 |
Internet | 484 947 | 158 341 |
Systemy telefonii komórkowej | 14 279 743 | 14 931 614 |
Telefonia stacjonarna | 8 777 | 12 868 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 190 600 | 489 243 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 2 474 081 | 6 755 242 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 1 718 671 | 1 485 440 |
Samochody | 2 380 406 | 5 895 768 |
Oleje/Paliwa | 499 926 | 1 246 731 |
Stacje benzynowe | 454 215 | 1 831 321 |
Transport | 2 375 216 | 1 184 632 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 366 613 | 674 131 |
Banki | 6 122 405 | 3 688 079 |
Ubezpieczenia | 967 725 | 1 781 463 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 310 386 | 2 293 030 |
Proszki do prania | 746 717 | 564 842 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 1 230 568 | 243 116 |
Akcje społeczne non-profit | 4 397 913 | 897 373 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 70 499 | 413 276 |
AGD/RTV | 1 045 937 | 770 601 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 753 950 | 1 996 213 |
Biura podróży | 1 081 331 | 2 588 642 |
Usługi medyczne | 258 923 | 339 290 |
Pozostałe z sektora Usługi | 3 296 610 | 4 410 534 |
BUDOWNICTWO | 3 043 281 | 3 374 053 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 278 468 | 365 205 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 3 054 370 | 3 419 118 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | 500 643 |
PRZEMYSŁ | 187 876 | 395 375 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 59 840 | 1 498 728 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 5 850 | 33 091 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 3 795 112 | 4 141 296 |
ŁĄCZNIE | 100 622 075 | 136 122 053 |
Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży reklamy zewnętrznej w II kwartale br. wyniósł ponad 3,3 proc. Przy czym wydatki na reklamę tranzytową od kwietnia do czerwca były niższe aż o ponad 36 proc. niż rok wcześniej. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting oraz CAM Media.
- W niektórych okresach ubiegłych dwóch lat odnotowywaliśmy nieśmiałe wzrosty sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej. Można powiedzieć „pozorne”. Bowiem klienci nie chcą korzystać z narzuconej przez zarządy transportu miejskiego form reklamowania się. Na nic zdały się w większości polskich miast interwencje branży out of Home. Zwyciężyła w nich chwilowo niedojrzałość na drodze dopracowania się konkretnej, akceptowalnej przez rynek i właścicieli taboru komunikacyjnego koncepcji - komentuje Lech Kaczoń.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2013 r. | ||
kategoria | sprzedaż w zł | |
I kw. 2013 | II kw. 2013 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 288 497 | 671 565 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 66 908 | 72 205 |
Piwo | 0 | 70 004 |
Napoje | 0 | 130 440 |
Pozostałe z sektora Żywność | 412 330 | 71 540 |
Filmy kinowe | 14 500 | 110 640 |
Stacje TV | 0 | 345 031 |
Stacje radiowe | 0 | 0 |
Magazyny | 0 | 0 |
Gazety codzienne | 1 300 | 1 950 |
Edukacja | 24 084 | 75 945 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 58 165 | 411 413 |
Internet | 14 300 | 0 |
Systemy telefonii komórkowej | 195 000 | 34 675 |
Telefonia stacjonarna | 0 | 0 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 0 | 0 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 13 440 | 104 950 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 0 | 466 220 |
Samochody | 54 310 | 48 088 |
Oleje/Paliwa | 0 | 0 |
Stacje benzynowe | 119 700 | 50 599 |
Transport | 76 005 | 177 903 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 2 442 | 88 958 |
Banki | 166 162 | 94 339 |
Ubezpieczenia | 24 400 | 0 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 114 891 | 87 783 |
Proszki do prania | 0 | 0 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 0 | 0 |
Akcje społeczne non-profit | 41 990 | 162 778 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 0 | 0 |
AGD/RTV | 0 | 115 005 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 11 330 | 7 375 |
Biura podróży | 19 800 | 276 444 |
Usługi medyczne | 2 450 | 900 |
Pozostałe z sektora Usługi | 47 360 | 452 765 |
BUDOWNICTWO | 246 198 | 110 560 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 0 | 0 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 55 043 | 24 379 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | 227 845 |
PRZEMYSŁ | 96 064 | 68 800 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 0 | 11 720 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 0 | 0 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 0 | 0 |
ŁĄCZNIE | 2 166 668 | 4 572 818 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.
Dołącz do dyskusji: Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.