SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.

W I połowie br. wartość reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła 236,744 mln zł, czyli 17,7 proc. mniej niż przed rokiem, a w samym II kwartale - 136,122 mln zł, czyli 18 proc. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowały o tym spadki wydatków dużych reklamodawców.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że od stycznia do czerwca br. firmy z sektorów sprzedaży i motoryzacyjno-transportowego wydały na reklamę outdoorową po 10 mln zł mniej niż przed rokiem, firmy z segmentu żywnościowego - 8 mln zł mniej, podmioty z branży telekomunikacyjnej - 6 mln zł mniej, a firmy z sektora rozrywki i kultury - 4 mln zł mniej. Mimo wszystko te branże utrzymały największe udziały w rynku outdoorowym.

 

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ

sektor

II kw. 2013

II kw. 2012

II kw. 2011

Sprzedaż

19,36%

18,64%

18,19%

Żywność

18,59%

18,63%

15,07%

Telekomunikacja

11,45%

12,03%

13,29%

Rozrywka/kultura

11,83%

9,94%

9,46%

Motoryzacja/transport

7,96%

9,04%

6,10%


- W drugim kwartale ubiegłego roku odnotowaliśmy znaczący spadek wykorzystania standardowych powierzchni ekspozycyjnych ze względu na obostrzenia związane z organizacją Euro 2012. Skorzystały na tym firmy zajmujące się sprzedażą niestandardowych powierzchni ekspozycyjnych, zwłaszcza w wielkim formacie oraz „powierzchni okolicznościowych”. W tym roku  ich wyniki powróciły do normalnego poziomu (traktujemy te formułę umownie), podobnie do wyników uzyskiwanych ze sprzedaży standardowych powierzchni. Uwzględniając naturalnie zmniejszone budżety na reklamę out of Home w tym roku - opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

- Należy zwrócić także uwagę na pojawiające się w ostatnim czasie coraz częściej  „nieregularne ekspozycje treści reklamowych” na nośnikach przenośnych i okazjonalnych. Korzysta z nich coraz większa rzesza klientów, zwłaszcza ta z kręgu firm nie korporacyjnych. Z wielką szkodą dla branży i przestrzeni publicznej - ocenia Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r.

kategoria

sprzedaż w zł

I kw. 2013

II kw. 2013

Sieci handlowe/hipermarkety/galerie

21 608 528

23 121 953

Pozostałe z sektora Sprzedaż

1 964 608

3 217 065

Piwo

2 465 708

7 315 211

Napoje

851 388

9 076 823

Pozostałe z sektora Żywność

3 699 120

8 908 248

Filmy kinowe

5 179 856

4 607 100

Stacje TV

2 385 112

1 750 679

Stacje radiowe

65 357

396 977

Magazyny

231 375

61 318

Gazety codzienne

109 476

78 296

Edukacja

633 828

1 428 151

Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura

4 486 762

7 780 936

Internet

484 947

158 341

Systemy telefonii komórkowej

14 279 743

14 931 614

Telefonia stacjonarna

8 777

12 868

Pozostałe z sektora Telekomunikacja

190 600

489 243

ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA

2 474 081

6 755 242

PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI

1 718 671

1 485 440

Samochody

2 380 406

5 895 768

Oleje/Paliwa

499 926

1 246 731

Stacje benzynowe

454 215

1 831 321

Transport

2 375 216

1 184 632

Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport

366 613

674 131

Banki

6 122 405

3 688 079

Ubezpieczenia

967 725

1 781 463

Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing

1 310 386

2 293 030

Proszki do prania

746 717

564 842

Pozostałe z sektora Domowe środki czystości

1 230 568

243 116

Akcje społeczne non-profit

4 397 913

897 373

Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja

70 499

413 276

AGD/RTV

1 045 937

770 601

Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura

753 950

1 996 213

Biura podróży

1 081 331

2 588 642

Usługi medyczne

258 923

339 290

Pozostałe z sektora Usługi

3 296 610

4 410 534

BUDOWNICTWO

3 043 281

3 374 053

PRODUKTY DLA DZIECI

278 468

365 205

ODZIEŻ/OBUWIE

3 054 370

3 419 118

PRODUKTY DLA ZWIERZĄT

0

500 643

PRZEMYSŁ

187 876

395 375

ROLNICTWO/OGRODNICTWO

59 840

1 498 728

KAMPANIE POLITYCZNE

5 850

33 091

NIEOKREŚLONY SEKTOR

3 795 112

4 141 296

ŁĄCZNIE

100 622 075

136 122 053


Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży reklamy zewnętrznej w II kwartale br. wyniósł ponad 3,3 proc. Przy czym wydatki na reklamę tranzytową od kwietnia do czerwca były niższe aż o ponad 36 proc. niż rok wcześniej. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting oraz CAM Media.

- W niektórych okresach ubiegłych dwóch lat odnotowywaliśmy nieśmiałe wzrosty sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej. Można powiedzieć „pozorne”. Bowiem klienci nie chcą korzystać z narzuconej przez zarządy transportu miejskiego form reklamowania się. Na nic zdały się w większości polskich miast interwencje branży out of Home. Zwyciężyła w nich chwilowo niedojrzałość na drodze dopracowania się konkretnej, akceptowalnej przez rynek i właścicieli taboru komunikacyjnego koncepcji - komentuje Lech Kaczoń.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2013 r.

kategoria

sprzedaż w zł

I kw. 2013

II kw. 2013

Sieci handlowe/hipermarkety/galerie

288 497

671 565

Pozostałe z sektora Sprzedaż

66 908

72 205

Piwo

0

70 004

Napoje

0

130 440

Pozostałe z sektora Żywność

412 330

71 540

Filmy kinowe

14 500

110 640

Stacje TV

0

345 031

Stacje radiowe

0

0

Magazyny

0

0

Gazety codzienne

1 300

1 950

Edukacja

24 084

75 945

Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura

58 165

411 413

Internet

14 300

0

Systemy telefonii komórkowej

195 000

34 675

Telefonia stacjonarna

0

0

Pozostałe z sektora Telekomunikacja

0

0

ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA

13 440

104 950

PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI

0

466 220

Samochody

54 310

48 088

Oleje/Paliwa

0

0

Stacje benzynowe

119 700

50 599

Transport

76 005

177 903

Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport

2 442

88 958

Banki

166 162

94 339

Ubezpieczenia

24 400

0

Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing

114 891

87 783

Proszki do prania

0

0

Pozostałe z sektora Domowe środki czystości

0

0

Akcje społeczne non-profit

41 990

162 778

Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja

0

0

AGD/RTV

0

115 005

Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura

11 330

7 375

Biura podróży

19 800

276 444

Usługi medyczne

2 450

900

Pozostałe z sektora Usługi

47 360

452 765

BUDOWNICTWO

246 198

110 560

PRODUKTY DLA DZIECI

0

0

ODZIEŻ/OBUWIE

55 043

24 379

PRODUKTY DLA ZWIERZĄT

0

227 845

PRZEMYSŁ

96 064

68 800

ROLNICTWO/OGRODNICTWO

0

11 720

KAMPANIE POLITYCZNE

0

0

NIEOKREŚLONY SEKTOR

0

0

ŁĄCZNIE

2 166 668

4 572 818


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. W zestawieniu znalazły się dane stanowiące wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home.

Dołącz do dyskusji: Reklamodawcy coraz mniej wydają na reklamę zewnętrzną, w dół o 18 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl