Reklama Linea 20+ nieodpowiednia dla dzieci i młodzieży, spot Linea 30+ może być mimo pączków i kotletów (wideo)
Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spot wspomagającego odchudzanie suplementu diety Linea 20+ (Aflofarm Polska) nie powinien być emitowany w kanałach telewizyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Natomiast reklama Linea 30+ nie naruszyła kodeksu reklamowego, mimo że pokazuje jedzenie pączków i kotletów.
Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga na spot Linea 20+, której autorka stwierdziła, że widziała go w kanale Nickelodeon, przeznaczonym dla dzieci i młodzieży. Reklama pokazuje młodą dziewczynę, która nie jest zadowolona ze swojego wyglądu i sięga po tabletki odchudzające, co puentuje hasło „schudnąć można w każdym wieku”.
„Moja córka (8 lat ) na drugi dzień po rozmowie z koleżankami z klasy stwierdziła, że ‘na zająca’ wszystkie poproszą swoich rodziców o te tabletki, bo wspólnie doszły do wniosku że pora zacząć się odchudzać” - opisała autorka skargi. „Uważam to za bardzo groźne zjawisko, proszę o weryfikację reklamy. Nie dawajmy naszym dzieciom dodatkowych powodów do tego, by czuły się niewartościowe, i bez tego ciągle są bombardowane kultem szczupłej (ale nie do końca zdrowej sylwetki). Uważam tą reklamę za wysoce niebezpieczną i szkodliwą, zwłaszcza na kanale przeznaczonym dla młodych osób” - dodała.
Aflofarm Polska zadeklarował, że suplement diety Linea 20+ i jego reklama nie są skierowane do dzieci ani młodzieży, lecz osób pełnoletnich, co podkreśla już nazwa produktu. „Co więcej, treść spotu reklamowego wyraźnie wskazuje, że przeznaczony jest on jako wspomagający proces pozbywania się zbędnych kilogramów, czyli dla osób, które rozpoczęły już odchudzanie. Nie ma wobec tego na celu zachęcanie ani promowanie odchudzania” - zaznaczyła firma. Dodała, że typowe dla dzieci jest proszenie o wszystkie rzeczy, które są pokazywane w telewizji, ale do takich deklaracji należy podchodzić z dystansem.
Jednak Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot Linea 20+ nie powinien być emitowany w kanałach dla dzieci i młodzieży, ponieważ może zachęcać takich odbiorców do nieodpowiedzialnych zachowań, a także nadużywa ich zaufania oraz braku doświadczenia i wiedzy.
Do Komisji trafiła też skarga na spot analogicznego suplementu Aflofarm Polska, tyle że adresowanego do starszych konsumentów - Linea 30+. Jej autor zwrócił uwagę, że w reklamie spożywanie środków farmakologicznych jest przedkładane nad aktywność fizyczną i zbilansowaną dietę jako sposób osiągnięcia właściwej masy ciała, co podkreśla chociażby stwierdzenie bohaterki: „nie mogę zmieniać stylu życia, ale mogę zmienić wagę”. Jednocześnie spot pokazuje jedzenie wysokokalorycznych, wysoko-przetworzonych produktów spożywczych, m.in. smażonych kotletów i pączków. „Według mnie w skarżonej reklamie producent promuje złe nawyki żywieniowe i środki farmakologiczne jako rozwiązanie problemów związanych z utrzymaniem właściwej masy ciała nadużywając zaufania odbiorcy, jego braku doświadczenia lub wiedzy w zakresie prowadzenia zbilansowanego trybu życia” - ocenił odbiorca.
Aflofarm Polska podkreślił, że spot Linea 30+ nie propaguje złych nawyków żywieniowych ani nie sugeruje, że lepszym sposobem na odchudzanie jest zażywanie suplementu diety niż aktywność fizyczna. „Reklama ukazuje typowy i bardzo częsty styl życia, któremu towarzyszy pośpiech i brak czasu, co z kolei ma bezpośrednie przełożenie na sposób odżywiania. Nie można tu stawiać zarzutu, że taki obraz nadużywa zaufania odbiorcy bądź wykorzystuje jego brak doświadczenia lub wiedzy, gdyż powszechnie wiadomo, że taki tryb życia przyczynia się do nadwagi” - stwierdziła firma. „Oczywiste jest także, że pierwszym skojarzeniem związanym ze sposobem pozbycia się zbędnych kilogramów są ćwiczenia, sport, ogólnie pojęta aktywność fizyczna. Odchudzanie można także wspomagać poprzez suplementację odpowiednich składników, pomagających walczyć z nadwagą i taka też możliwość przedstawiona została w spocie reklamowym suplementu diety Linea 30+, co jednak nie jest jednoznaczne z negowaniem innych sposobów na przywrócenie prawidłowej wagi, w tym w szczególności aktywności ruchowej” - dodał producent. „Taki sposób rozumienia reklamy oznaczałby, że np. w przypadku gum do żucia przywracającej prawidłowe pH, usuwającej przebarwienia i resztki jedzenia, nie jest już potrzebne mycie zębów i dalsza higiena jamy ustnej. Tymczasem są one alternatywą kiedy nie ma takiej możliwości, np. będąc w pracy, poza domem i wcale nie oznacza to propagowania braku konieczności używania szczoteczki do zębów czy płynu do płukania ust” - podsumowało przedsiębiorstwo.
Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do tych argumentów, nie dopatrując się w spocie Linea 30+ naruszenia norm branżowych. Według Komisji reklama nie zachęca do nieodpowiedzialnych zachowań i nie nadużywa zaufania odbiorców, ani też nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy.
Dołącz do dyskusji: Reklama Linea 20+ nieodpowiednia dla dzieci i młodzieży, spot Linea 30+ może być mimo pączków i kotletów (wideo)