Zamiast wysyłać pismo, urzędnik do ciebie zadzwoni
Rejestr Danych Kontaktowych, w skrócie RDK, to wykaz aktualnych danych kontaktowych obywateli, do którego mają dostęp urzędnicy administracji państwowej.
Usługa działa od 22 grudnia 2019 roku. Jej główny cel to usprawnienie komunikacji na linii urząd-obywatel. RDK to baza, w której można zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numeru telefonu lub adres e-mail. Są one tam, jak zapewnia rząd, w pełni bezpieczne. Dzięki temu urzędnik zamiast wysyłać pisma, może zadzwonić, wysłać email lub smsa do obywatela (np. żeby uzupełnił wniosek). Zdecydowanie skracać ma to czas załatwiania wielu spraw.
W sumie swoje dane w RDK zostawiło już prawie 14 mln obywateli. Od stycznia do teraz do rejestru dopisało się już ponad 600 tys. osób.
Po co jest RDK?
Zadaniem Rejestru Danych Kontaktowych jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację, w sytuacji kiedy zamiast wysłać pisma, można do danej osoby zadzwonić.
Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Wystarczy podać numer telefonu i/lub adres e-mail, a urzędnicy w ważnych sprawach, zamiast wysyłać pismo – zadzwonią, wyślą e-mail lub SMS.
Urzędnik może skontaktować się i poinformować o:
• dokumentach gotowych do odbioru,
• rozpatrzeniu złożonych wniosków,
• potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cyberbezpieczenstwo-zagrozenia ##
Ponadto, System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o unieważnieniu dowodu osobistego albo paszportu, jak również o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego czy paszportu - 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo dostanie się powiadomienie o przekazaniu paszportu kurierowi.
Jak się dopisać
Przekazanie danych do rejestru jest dobrowolne. Od danej osoby zależy, czy przekaże numer telefonu, adres e-mail czy oba. Obywatel sam decyduje, które dane podaje i jak długo będą one przechowywane w rejestrze.
Aby to zrobić, należy wejść na stronę Gov.pl i skorzystać z Rejestru Danych Kontaktowych. Dane można przekazać, zmienić lub usunąć, wybierając przycisk SKORZYSTAJ Z RDK. Zaloguje się w ten sposób do e-usługi.
Można też skorzystać z RDK przez internet – potrzeba do tego profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić tożsamość.
Profil zaufany krok po kroku
Aby założyć profil zaufany, trzeba wejść na stronę: Pz.gov.pl i kliknąć na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Oraz wybrać sposób, w jakim chce się uzyskać profil zaufany.
A można to zrobić na cztery sposoby:
1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
4. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku:
a. potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2 tys. punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
b. po zalogowaniu się na stronie Pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Dołącz do dyskusji: Zamiast wysyłać pismo, urzędnik do ciebie zadzwoni