SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio ZET Gold zamiast Planeta FM. Słuchacze protestują, a branża rozumie

Ogłoszona przez Eurozet decyzja o zmianie profilu młodzieżowej sieci Planeta FM w kierowane do ludzi dojrzałych Radio ZET Gold oburzyła część słuchaczy, którzy domagają się jej cofnięcia. Jednak branża popiera ruch Eurozetu.

Jak informowaliśmy w środę, w najbliższych miesiącach 14 stacji sieci Planety FM zmieni nazwę na Radio ZET Gold. Zmieni się też ich format muzyczny - z CHR na format bliski tzw. oldies. Zamiast przede wszystkim muzyki klubowej nowa rozgłośnia prezentować będzie znane przeboje z ostatnich dekad i kierowana będzie do dojrzałego słuchacza. Ujednolicony ma być program poszczególnych stacji, ale w ramówce pozostaną lokalne serwisy informacyjne (więcej na ten temat).

Powodem rezygnacji z sieci Planeta FM jest fakt, że stała się ona nie dochodowa. - Kilka lat temu jako Eurozet chcieliśmy rozwijać silną grupę stacji lokalnych pod marką Planeta FM, jednak w długoterminowej perspektywie, na regulowanym rynku okazało się to niemożliwe. KRRiT miała inną strategię dla rynku lokalnego opartą na wzmacnianiu pozycji lokalnych graczy. Nasze wnioski nie wygrywały w konkursach ogłaszanych przez KRRiT, a zbyt mały zasięg niezależnych stacji przy obecnym - trudnym rynku reklamowym zaczął przynosić straty - mówi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Szczepanik, PR manager Eurozetu.

- Wydaje mi się, że to słuszny ruch Eurozetu. Obecna tendencja w Europie pokazuje, że radia dla młodzieży przestają mieć sens, bo odchodzi ona do internetu. Format Gold będzie dużo bardziej dochodowy niż coraz mniej wyrazista i tracąca udział w rynku Planeta - mówi nam Kamil Dąbrowa, dyrektor radiowej Jedynki.

Z danych Radio Track wynika, że faktycznie popularność Planety FM topniała z roku na rok. W fali luty-kwiecień br. miało 0,7 proc. udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej było to 0,9 proc., a trzy lata wcześniej - 1,2 proc. (więcej na ten temat).

Eurozet chce też skupić wszystkich marek spółki od “parasolowym” brandem Radia ZET. Wcześniej spółka utworzyła sieć Chilli ZET, a także zrezygnowała z serwisu Niagaro, którego marka w ogóle nie kojarzyła się z nazwą drugiej największej rozgłośni komercyjnej w naszym kraju.

- Dla nas ważne jest różnicowanie audytorium w kontekście odróżnienia się od konkurencji, a Radio ZET Gold w nowej formule jest doskonałym dopełnieniem naszego portfolio. Na rynku zdecydowanie jest miejsce na nowoczesne radio dla dojrzałych słuchaczy - mówi Szczepanik.

- Zrozumiałym jest dla mnie fakt dopasowania nowej stacji do kierunku rozwoju Grupy Eurozet, gdzie stacje towarzyszące maja być oparte o formule głównej stacji - Radia Zet. Taka jest strategia Eurozetu i trudno z nią dyskutować - mówi nam Krzysztof Kulesz, media buying manager w ZenithOptimedia Group.

- Z jednej strony to dobrze, że Eurozet w końcu zmierza w kierunku uporządkowania swojego portfolio pod jedną marką, z drugiej strony istnieje ryzyko, że format Gold będzie umacniał retro-wizerunek Radia ZET - dodaje Mateusz Kirstein, obecnie dyrektor zarządzający Film Produkcji, były szef Radia ZET (przeczytaj cały wywiad z Mateuszem Kirsteinem na temat decyzji Eurozetu).

Radio Planeta FM powstało w 2002 roku. Początkowo nadawało w Bytomiu jako rozgłośnia lokalna. W 2007 roku Eurozet kupił spółkę Ad.point, która zarządzała czterema już stacjami Planety FM i w 2008 sieć została przeorganizowana. W jej skład weszło 12 stacji młodzieżowych nadających pod marką Radiostacja, a także dwie stacje Radia Flash FM. Jednak już w grudniu 2008 roku sieć uszczuplono, zabierając część jej rozgłośni do nowej sieci Chilli ZET, a pod nazwą Planeta FM zaczęły nadawać dotąd niezależne stacje Eurozetu (więcej na ten temat).

Zdaniem Kamila Dąbrowy, zmiana Planety FM w Radio ZET Gold jest konsekwencją odejścia przez Eurozet od formatu Radiostacji, która grała muzykę alternatywną i dobrze sobie radziła na rynku reklamowym. Dąbrowa kierował nią w latach 2001-2003.

- Gdy Radiostacja miała swoje sukcesy - byliśmy liderem wśród stacji ponadregionalnych, mieliśmy silną pozycję w Warszawie w grupie 15-24 - zabrakło budowania zasięgu, zabrakło promocji. Powodem były trudności obiektywne, ale zapewne także brak konsekwencji w strategii czy wydatkach - mówi Mateusz Kirstein.

Projekt Radiostacji obciążany był jednak bardzo wymagającymi zapisami koncesyjnymi i złożoną historią. - Te problemy przeniosły się na Planetę FM, która ponadto, przez lata, była dość dziwnym, wieloformatowym tworem, w którym spotykały się niezliczone sprzeczności lokalnego i ogólnopolskiego rynku radiowego. W pewnym momencie było już za późno na konkurowanie z Radiem ESKA czy siecią RMF Maxxx. Powstanie Chilli ZET dodatkowo ograniczyło zasięg techniczny Planety FM - tłumaczy były szef Radia ZET.

Zapowiedź zakończenia emisji przez sieć Planety FM oburzyło słuchaczy stacji. Mimo że Eurozet zapowiedział pozostanie marki Planeta w formie internetowej stacji radiowej, to słuchacze domagają się cofnięcia decyzji koncernu. Fala negatywnych komentarzy zalała oficjalny fanpage sieci, powstała także strona Zostawcie Nam Planete FM, która ma już ponad 1200 fanów.

- Zmiana formatu z CHR na oldies jest zmianą radykalna oznaczającą rozpoczęcie budowania radia od zera, bo trudno sobie wyobrazić aby dotychczasowi słuchacze w dużej liczbie pozostali z nową muzyką - mówi nam Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Zwraca on jednak uwagę, że w obszarze działalności, która oparta jest o dobro rzadkie jakim są częstotliwości radiowe, liczy się przede wszystkim zasięg techniczny. Dopiero na drugim miejscu jest koncepcja programowa.

Radio ZET Gold będzie konkurowało głównie z należącą do Grupy Radiowej Agory siecią Złote Przeboje, która liczy obecnie 20 stacji, ale także z lokalnymi stacjami radiowymi i kierowanymi głównie do starszych słuchaczy rozgłośniami publicznymi.

- Uważam, że decyzja grupy Eurozet o budowaniu sieci Gold jest ciekawa, gdyż katalog muzyki oldies jest tak obszerny, że może pomieścić dwie, trzy sieci radiowe wyraźnie odróżniające się od siebie brzmieniowo. Trzeba też zaznaczyć, że obecnie na polskim rynku muzycznym podstawowe formaty muzyczne są reprezentowane i konkurencja jest nieunikniona - dodaje Leszek Kozioł.

Zdaniem Krzysztofa Kuleszy, target dojrzałych słuchaczy może być atrakcyjny dla reklamodawców zwłaszcza w opcji pakietowania stacji Gold z dostępnymi dotychczas stacjami i pakietami będącymi w ofercie RRM  - Jest dużo produktów na rynku, np. farmaceutyków - niezwykle ważnych dla reklamowego rynku radiowego, których GC stanowią starsi słuchacze. Pytanie tylko jaki zasięg i koszty dotarcia będzie w stanie zaproponować nowa stacja reklamodawcom i co na to konkurencja? - zastanawia się Kulesz.

Dołącz do dyskusji: Radio ZET Gold zamiast Planeta FM. Słuchacze protestują, a branża rozumie

62 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
peter
Szkoda Planety fm zwłaszcza tej "śląskiej" katowice,opole,bielsko.Takiej muzyki jak tam nigdzie nie ma.Nie umieją sobie poradzić w eurozecie i taka prawda,gdyby nie tykali sie tego radia to dalej byłaby radiostacja a planeta to planeta.Chcieliby caly rynek opanowac.Maja radio zet i niech sie ciesza a nie rozwalaja wszystko czego sie tkna.JAK tylko zmienili radiostacje na planete to od razu wiadomo bylo do czego to wszystko zmierza,żal i tyle.Nie macie szans z tym zet gold,są złote przeboje vox fm itp.Radio Zet też jest gorsze od RMF FM.
odpowiedź
User
eeee
juz to widze jak ta stacja bedzie dochodowa oldes bedzie miala mniej sluchaczy nzi planeta ,planety blad byl ze poszlo wkomercie stala sie kopia eski zamiast isc ta droga co na poczatku jej istnienia grala muzyke taneczna ale nie komercyjna
odpowiedź
User
Tom
Pamiętam jak Radiostacja nadawała w Rzeszowie, która miała regularną słuchalność rzędu 5-7 %, często będąc liderem w grupie docelowej. Później wielmożne szefostwo z Warszawy postanowiło zmienić w kilku miastach (w tym w Rzeszowie) Radiostację na twór o nazwie Chill Zet. Efekt jest taki, że tej stacji słucha średnio 1-2 %. Jest różnica?
odpowiedź