SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie Radio chce zredukować informację i publicystykę na swoich antenach

Program I Polskiego Radia ma nadawać w br. mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, Trójka - zredukować ma publicystykę, kulturę i także słowne audycje, kosztem rozrywki. Podobne cięcia mają dotknąć też m.in. Radio Dzieciom i Radio Kierowców - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Nie ma co ścigać się z komercyjnymi stacjami - komentuje Jan Ordyński z rady programowej Polskiego Radia.

Zarząd Polskiego Radia przedstawił radzie programowej korektę planu programowo-finansowego na rok 2022. Wcześniej (16 marca) dokument zatwierdził zarząd publicznego nadawcy (jednoosobowy, tworzony przez prezes Agnieszkę Kamińską).

Jedynka: dużo mniej kultury

Korekta zakłada zmniejszenie udziału informacji na antenie radiowej Jedynki z zakładanych na ten rok 22 procent do 21 procent, przy jednoczesnym zwiększeniu dla tej anteny publicystyki do 10 proc. (zakładane było 9 proc.). Zmniejszyć się ma natomiast w 2022 roku udział audycji kulturalnych na antenie – z zapowiadanych 21 proc. do 18 proc. Nieznacznie zmniejszy się też edukacja: z 12 do 11 proc. Na tym samym poziomie zostanie sport (3 proc.), radykalnie jednak spadnie udział audycji słownych: z zakładanych 61 proc. do 49 proc. Rozrywka ma wzrosnąć: z 27 do 31 proc.

Zmiany dotkną też Polskiego Radia Kierowców. Udział informacji ma zmniejszyć się z zapowiadanych 22,6 proc. do 11,4 proc. Równie mocno obcięta będzie publicystyka: z 11,2 proc. w początkowych założeniach do 5,2 proc. Edukacja spaść ma na tej antenie z 5,3 proc. do 3,3 proc. udziału, zaś sport – z 5,3 proc. do 2,5 proc. Znów: wzrasta natomiast udział rozrywki na antenie z 53 proc. do 75 proc. Audycje słowne zanotują w PRK spadek – w myśl zaakceptowanej przez zarząd uchwały – z 44,4 proc. do 22,4 proc.

Trójka: znacznie mniej publicystyki

Korekta wprowadzona będzie także na antenie radiowej Trójki. Audycje informacyjne mają zostać co prawda na zapowiadanym poziomie 7 proc., lecz już udział publicystyki spadnie z 24 do 14 proc. Kulturalnych programów ma być 39 proc. (zakładano, że będzie ich 44 proc.), a udział audycji słownych ma się zmniejszyć z 44 do 33 proc.

Udział rozrywki na tej antenie wzrosnąć ma z planowanych 12 proc. do 28 proc. W uchwale podkreślono, że priorytetami działalności nadawcy na 2022 rok będą „aktywne i zaplanowane działania”, mające na celu przejście przez stan epidemii i po epidemii, ale także obliczone na ,,znalezienie siły w nowej rzeczywistości,  i na przejście przez kryzys gospodarczy i społeczny, z zachowaniem „zasady wszechstronnej pomocy i najmniejszych strat".

W myśl przepisów, uchwała zarządu powinna być zaopiniowana przez radę nadzorczą i radę programową Polskiego radia, a następnie przekazana do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (do poniedziałku, 28 marca).

Członek rady programowej, Jan Ordyński, w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl tak ocenia wzrost rozrywki na antenach kosztem audycji słownych, informacji pi publicystyki: - Nie tędy droga. Audycji „niesłownych” mamy mnóstwo w rozgłośniach komercyjnych. Tutaj nie ma się co ścigać z komercyjnymi stacjami. Zadanie radia publicznego jest zupełnie inne: po to istnieje np. Teatr Polskiego Radia.

Podczas niedawnego posiedzenia rada programowa Polskiego Radia przyjęła uchwałę, w której wyraża uznanie dla działań nadawcy publicznego podjętych po inwazji Rosji na Ukrainę

W okresie od listopada 2021 r. do stycznia 2022 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 1,6 proc i jest najgorszym wynikiem stacji w historii badań Radio Track. Z kolei udział Jedynki wyniósł w tym samym okresie 4,9 proc.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio chce zredukować informację i publicystykę na swoich antenach

44 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marikka 45
Nie mogą się ścigać z komercyjnymi stacjami bo ich "gwiazdy" poza wyprowadzaniem pieniędzy z budżetu nie znają się na niczym :D :D
0 0
odpowiedź
User
M86
Jednoosobowy zarząd PR, niszczy wszystko co w Polskim Radiu było sukcesem. Kultywowanie tradycji i języka polskiego, slowo, reportaż, sztukę, historię, edukację. To chyba pierwszy przypadek niszczenia kultury radiowej na taką skalę. Ktoś ma jeszcze wątpliwości, że to patologia?
0 0
odpowiedź
User
Aka
Może niech zmienią akcję reklamową na misji publicznej co kot napłakał.
0 0
odpowiedź