SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W kampanii prezydenckiej za mało o TVP? "Teraz decydują się jej losy"

Stowarzyszenie Ludzi Mediów – Woronicza 17 zwróciło się z apelem do dziennikarzy o poruszanie tematu przyszłości mediów publicznych w debatach przed wyborami prezydenckimi. – Koleżanki i koledzy, nie bójcie się prostych pytań! – można przeczytać w stanowisku organizacji.

Debata prezydencka w Końskich Debata prezydencka w Końskich

Autorzy apelu zauważyli, że pytania o przyszłość m.in. TVP nie padły podczas pierwszych debat prezydenckich.W toczącej się kampanii prezydenckiej nie padają pytania o kształt i przyszłość mediów publicznych, jednego z filarów demokracji. Pytania te nie padły także podczas debaty prezydenckiej w Końskich – zauważyli.

Uważają, że to istotny temat. – Media publiczne - Telewizja Polska i Polskie Radio odgrywają ważną rolę nie tylko w relacjonowaniu kampanii wyborczych poprzez równy dostęp kandydatów do ekranu, ale również w dementowaniu nieprawdziwych informacji – czytamy w stanowisku stowarzyszenia.

Jego zdaniem, dobra przyszłość TVP powinna interesować kandydatów.–  Jest to korzystne dla wszystkich partii politycznych i daje gwarancję dziennikarskiej uczciwości w zadawanych pytaniach i w komentarzach. Telewizja Polska to nasza społeczna własność. Właśnie teraz decydują się jej losy – dodali członkowie zarządu organizacji: Barbara Bilińska, Grzegorz Furgo. Jacek Snopkiewicz i Andrzej Siwek.

Co stanie się z mediami publicznymi po wyborach?

Portal Wirtualnemedia.pl kilka tygodni temu także poprosił sztaby wszystkich czołowych kandydatów w wyborach prezydenckich o przedstawienie stanowisk w kluczowych dla rynku medialnego i dziennikarzy tematach – w tym przyszłości mediów publicznych. Żaden sztab nie przedstawił na razie propozycji w sprawie mediów.

Koalicja rządząca pracuje nad nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji. Zakłada ona m.in. zwiększenie liczby członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Wówczas osoby wybrane do regulatora przez klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości i prezydenta Andrzeja Dudę, straciłyby większość.

Doszłoby też do likwidacji Rady Mediów Narodowych i przekazania kompetencji w zakresie wyboru zarządów i rad publicznych w mediach publicznych do nowej KRRiT. Wtedy możliwe byłoby cofnięcie procesu likwidacji TVP, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej. Projekt ustawy zakłada finansowanie mediów publicznych z budżetu, likwidację abonamentu RTV.

Ten scenariusz może być zrealizowany w przypadku wygranej w wyborach prezydenckich Rafała Trzaskowskiego. Jeśli zwycięży Karol Nawrocki lub inny kandydat spoza obozu władzy, to istnieje duże prawdopodobieństwo prezydenckiego weta wobec reformy medialnej.

Po tym jak Sejm odwołał z Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego i wybrał na jego miejsce Wojciecha Króla z Koalicji Obywatelskiej, obóz rządzący ma większość w gremium powołującym władze m.in. TVP. W przypadku przegranej Trzaskowskiego możliwe jest więc cofnięcie likwidacji spółek mediów publicznych i wybór zarządów przez obecny skład RMN.

Dołącz do dyskusji: W kampanii prezydenckiej za mało o TVP? "Teraz decydują się jej losy"

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nico
Zawsze jest komercja co za patology
1 3
odpowiedź
User
Jurek z Moskwy
Problem, że w publicznych mediach siedzą ludzie od stanu wojjennnego. Propagandyści sowieccy po szkołach w Moskwie.
5 6
odpowiedź
User
Z archiwum Rzepy
Malczyk jest absolwentem Instytutu Języków Obcych w Moskwie. W grudniu 1981 roku rozpoczął pracę w redakcji zagranicznej PAP.
3 0
odpowiedź