SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska Press znów ze stratą. Wpływy 5 proc. w górę

W ub.r. Polska Press przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł miała 23 mln zł straty netto, o 7,8 mln zł mniej niż przed rokiem. Wydawnictwo więcej zarobiło z reklam i usług poligraficznych.

Prawie połowę przychodów Polska Press wypracowała z usług reklamowych: w prasie, internecie i poprzez eventy. W ub.r. wpływy w tym obszarze sięgnęły 160,37 mln zł, rosnąc rok do roku o 6,5 proc. Zwiększyły się też przychody z usług poligraficznych - o 8,3 proc., z 56,89 do 61,61 mln zł.

Natomiast sprzedaż tytułów prasowych przyniosła firmie 90,32 mln zł, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej. W ub.r. ceny większości wydawanych przez nią dzienników regionalnych podwyższono dwa razy.

W sprawozdaniu Polska Press podkreśliła, że „jest w trakcie transformacji biznesowej: przy spadających przychodach ze ‘starych biznesów’ (prasa drukowana i poligrafia) rozwijane są nowe rodzaje działalności (ogólnopolski portal internetowy i nowe projekty biznesowe)”. Jesienią ub.r. uruchomiła portal i.pl, który zastąpił Polskatimes.pl.

Sprzedaż usług określonych jako pozostałe przyniosła w ub.r. 14,7 mln zł, wobec 13,58 mln zł rok wcześniej. Natomiast sprzedaż towarów i materiałów wzrosła z 1,9 do 2,32 mln zł.

Wpływy od innych spółek z grupy kapitałowej Orlen, do której należy m.in. Ruch, zwiększyły się z 22,7 do 35,02 mln zł.

Więcej na prąd, pracę i usługi

Kolejny rok z rzędu koszty operacyjne Polska Press były znacząco wyższe od przychodów. W ub.r. sięgnęły 375,42 mln zł, po wzroście rok do roku o 13,7 proc.

Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się ze 132,18 do 144,59 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 28,09 do 30,77 mln zł. Na koniec ub.r. w wydawnictwie pracowało 1 649 osób: 905 kobiet i 744 mężczyzn.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 56,72 do 73,4 mln zł, a usług obcych - z 79,9 do 93,78 mln zł. Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 19,61 do 13,71 mln zł.

Na poziomie sprzedażowym strata pogłębiła się z 15,81 do 46,1 mln zł. Inne wskaźniki rentowności pozostały ujemne, ale poprawiły się dzięki wzrostowi pozostałych wpływów operacyjnych z 4,44 do 23,15 mln zł (złożyło się na to przede wszystkim 11,81 mln zł zysku ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych) i przychodów finansowych z 1,3 do 5,88 mln zł (wzrosły dywidendy i kwota odsetek), a także spadkowi pozostałych kosztów operacyjnych z 25,78 do 6,78 mln zł (koszty aktualizacji wartości aktywów niefinansowych skurczyły się z 22,67 do 1,98 mln zł).

Przez dwa lata 54 mln zł straty

Strata operacyjna Polska Press zmniejszyła się z 37,15 do 29,73 mln zł, a strata netto z 30,81 do 23 mln zł.

- Ujemny wynik w 2022 roku związany jest głównie z sytuacją gospodarczą, na którą przede wszystkim wpływ ma wojna na Ukrainie. W istotny sposób przełożyła się ona na poziom przychodów z reklamy oraz znaczący wzrost cen materiałów, energii i gazu. Ponadto, Spółka w 2022 roku mierzyła się ze wzrostem kosztów działalności operacyjnej spowodowanych inflacją oraz presją płacową - wyliczyła spółka w sprawozdaniu.

Podkreśliła, że „mając na uwadze wzrastający udział przychodów reklamowych w internecie (nawet pomimo zastoju gospodarczego wywołanego pandemią) plany na 2023 rok ukierunkowane są na dalszy rozwój segmentu on-line, w szczególności poprzez ciągłe podnoszenie jakości i atrakcyjności produktów oferowanych przez Spółkę”. Zwróciła uwagę, że na początku br. wprowadziła system Orły służący do oceniania artykułów i motywowania dziennikarzy w oparciu o wyniki odwiedzalności w internecie.

Polska Press od przejęcia przez Orlen na początku 2021 roku nie sporządza skonsolidowanych raportów finansowych.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

Dołącz do dyskusji: Polska Press znów ze stratą. Wpływy 5 proc. w górę

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
apollo
Kreatywna księgowość
odpowiedź
User
wioletta es
SzoK! Ciągłe straty!!!
odpowiedź
User
Ech
Zyski mają być w sondażach, a nie w finansach ;-)
odpowiedź