SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat i TVN stoczyły wiosną zacięty bój o widzów. Kto wygrał?

Polsat i TVN były najpopularniejszymi kanałami w okresie od marca do maja tego roku. TVN z minimalną przewagą był pierwszy w grupie 16-49, ale zanotował spory spadek. Polsat zaś na trudnym rynku obronił wynik sprzed roku dzięki ofensywie programowej.

W okresie od 1 marca do 31 maja br., czyli w trzech głównych miesiącach obowiązywania wiosennych ramówek, pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji zajęły ex aequo Polsat i TVN. Ich udział wyniósł po 12,42 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement udostępnionych Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy OMD. Udział Polsatu spadł jednak tylko o 1,51 proc, ale kanał awansował o dwa oczka. Natomiast TVN stracił aż 8,34 proc. i przemieścił się do góry o jedno miejsce.

Na drugiej pozycji z minimalną stratą do liderów znalazła się TVP1, której udział wyniósł 12,41 proc. Rok wcześniej Jedynka zajmowała pierwsze miejsce, a jej udział plasował się na poziomie 13,7 proc. Kolejna pozycja przypadła Dwójce, której dystans do czołówki był już bardzo duży. Miała ona w okresie od marca do maja br. 9,58 proc. udziału, czyli o 10,47 proc. mniej niż rok wcześniej, co jest największym spadkiem w gronie stacji spośród tzw. „wielkiej czwórki”.

Marzec - maj

2014

2013

Wszyscy 4+

Wszyscy 4+

Stacja

SHR %

Stacja

SHR %

Polsat

12,42

TVP1

13,7

TVN

12,42

TVN

13,55

TVP1

12,41

Polsat

12,61

TVP2

9,58

TVP2

10,7

TVN7

3,47

TVN7

3,57

TV Puls

3,18

TV4

3,2

TVN24

2,99

TVN24

3,08

TVP INFO

2,69

TVP INFO

3,04

TV4

2,57

TV Puls

2,85

Polsat 2

1,55

Polsat 2

1,73


Dla reklamodawców najważniejsza jest jednak grupa komercyjna, w której po trzech pełnych miesiącach wiosennej ramówki TVN osiągnął 14,11 proc. udziału, co dało mu pierwsze miejsce. Kanał ten zanotował jednak spory spadek względem analogicznego okresu ub.r. wynoszący 7,72 proc.

TVN oparł wiosenną ramówkę głównie na kontynuacjach swoich sprawdzonych formatów i seriali. - Widzów wciąż przyciągają przed ekrany telewizorów nasze najpopularniejsze programy jak „X Factor”, czy „Kuchenne rewolucje” i robią to skuteczniej niż programy konkurencyjnych stacji - mówi Bogdan Czaja, zastępca dyrektora programowego TVN.

Maciej Kawka, media manager z domu mediowego MEC zwraca jednak uwagę, że wiodący w poprzednich ramówkach „X Factor” przyciągnął teraz średnio o ponad 20 proc. mniejszą widownię niż rok temu.  - Obok filmów, lokomotywą ramówki okazały się też „Kuchenne Rewolucje”, które nie tylko nie znudziły się telewidzom, ale wiosną 2014 wyprzedziły edycję z wiosny ub.r - podkreśla Kawka. Nie za dobrze radziły sobie za to nowości programowe stacji jak „Project Runway” czy „Sama słodycz”, osiągając wyniki zdecydowanie poniżej oczekiwań nadawcy.

Udział Polsatu w okresie marzec-maj br. uplasował się zaś na poziomie 14,04 proc. Co najważniejsze, na rynku, gdzie dynamicznie zyskują nowe stacje z naziemnej telewizji cyfrowej, Polsat zanotował marginalny spadek względem analogicznego okresu ub.r. Wyniósł on zaledwie 0,14 proc.

Trzeba mocno podkreślić, że rywalizacja między dwoma czołowymi telewizjami komercyjnymi była niezwykle wyrównana, bo gdyby do danych za okres od 1 marca do 31 maja br. dołączyć 1 czerwca br. to liderem był już Polsat z wynikiem na poziomie 14,07 proc., a udział TVN spadł do 14,06 proc. To m.in. skutek bardzo wysokiej oglądalności niedzielnego Kabaretonu, będącego częścią festiwalu TOPtrendy (więcej na ten temat).

- Polsat, jako jedyny w grupie komercyjnej, obronił wynik mocno inwestując w nowości programowe. „Dancing with the stars. Taniec z Gwiazdami”, „Hell’s Kitchen” czy „Twoja twarz brzmi znajomo” dołączyły do sprawdzonych formatów, czyli „Tylko muzyki. Must be the music” i „Top Chefa” jako trzon prime time’owej oferty nadawcy - mówi Maciej Kawka.

- Niewątpliwym sukcesem okazał się nowy format „Twoja twarz brzmi znajomo”, jego odcinek z 26 kwietnia to drugi najlepszy program w całej wiosennej ramówce Polsatu - dodaje Konrad Kowalski, media planner buyer z domu mediowego OMD. Sporą popularnością cieszyły się też nadal filmy fabularne, serial „Pierwsza miłość”, a także talent-show „Tylko muzyka”, mimo że była to już siódma edycja tego formatu. Słabiej radziły sobie natomiast czwartkowe seriale.

na kolejnej podstronie wyniki w grupie 16-49 i zestawienie najchętniej oglądanych programów

Dołącz do dyskusji: Polsat i TVN stoczyły wiosną zacięty bój o widzów. Kto wygrał?

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
monopartia rynku nie zmieni
Liczy się tylko grupa komercyjna i rating GRP. Reszta to propaganda. TVN i Polsat pracują na rynku. Partyjna TVP nie wprowadziła na rynek tv żadnego produktu, który skupił uwagę widowni. Nie ma kadry, a twórców postanowiła się pozbyć. Jej dziennikarze są pochłonięci wymuszanym na nich smaleniem cholewek do wioskowych partyjniaków, którzy mogą opowiedzieć jedynie o zorganizowanej grabieży kraju. Sesje wyborcze były udziałem czterech głównych graczy telewizyjnego rynku. Ten stan będzie się pogłębiał wraz z postępującym partyjnieniem TVP.
0 0
odpowiedź
User
tysiak
w rankingu 16-49 Polsat umieścił więcej filmów niż TVN i na tej podstawie uważam, że ludzie w TV szukają filmów

teraz, po cyfryzacji, większą widownie można zgromadzić tylko wielkimi imprezami międzynarodowymi jak Mundial czy Eurowizja i na to nie poradzą gwiazdy śpiewające, tańczące, gotujące czy szukające męża
0 0
odpowiedź
User
za nasze pieniądze z abonamentu
… zwłaszcza, że rolnik z PSL ma szukać żony z PO, która pomoże przekroczyć próg wyborczy i stać się koalicjantem w trzecim rządzie Tuska i "odpolitycznionej" partyjnej TVP.
0 0
odpowiedź