Pensje w polskiej reklamie wzrosły o 3 proc. 13. tys. zł dla account directora, 11 tys. zł dla senior copywritera i art directora (analiza)
Przeciętne wynagrodzenia w firmach zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR wzrosły w ostatnim roku o 3 proc. Ponad połowa podmiotów deklaruje, że zwiększyła przychody i zatrudnienie. Po kilkanaście tys. zł brutto zarabiają account directorzy, senior copywriterzy, media managerowie i senior art directorzy.
Według danych od 93 firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR w ostatnim roku 54 proc. z nich zanotowało wzrost wpływów, 16 proc. - spadek, a w przypadku 12 proc. przychody się nie zmieniły.
To gorsze wyniki niż zeszłoroczne prognozy. - Pomimo sporego optymizmu na początku 2016 roku, jedynie niewiele ponad połowa firm ostatecznie zwiększyła przychody. Odzwierciedla się to również w prognozach na rok obecny. Branża ostrożniej patrzy na swoje wyniki. 64 proc. organizacji prognozuje wzrosty vs 83 proc. rok wcześniej - komentuje SAR.
Wzrost swoich przychodów w br. prognozuje 58 proc. agencji reklamowych, 50 proc. agencji eventowych oraz 40 proc. agencji mediowych
56 proc. firma zwiększyło w ostatnim roku liczę pracowników (w różnych formach prawnych), podczas gdy prognozowało to 71 proc. Spadek zanotowało 20 proc., a rok temu spodziewało się tego tylko 5 proc.
Mediana całkowitej pensji (wynagrodzenia gwarantowanego oraz premii, prowizji i honorariów zmiennych) w branży reklamowej wzrosła w ciągu roku o ponad 4 proc. SAR zaznacza, że częściowo przyczyniła się do tego zmiana próby firm objętych badaniem.
Uwzględniając tylko dane firm uczestniczących w obu badaniach, płaca gwarantowana zwiększyła się średnio o 3 proc., a płaca całkowita - o 3 proc.
Wśród stanowisk, dla którego podano przeciętne wynagrodzenia stałe, najwięcej zarabiają account directorzy (13 tys. zł), senior copywriterzy i senior art directorzy (po 11 tys. zł) oraz media managerowie (10 tys. zł).
Mediana stałych wynagrodzeń miesięcznych brutto w polskiej branży reklamowej w 2017 r. |
|
Nazwa stanowiska |
Pensja |
BRAND DESIGN |
|
DESIGNER |
7 980 |
PROJECT MANAGER / ACCOUNT EXECUTIVE / BRAND CONSULTANT |
7 260 |
CLIENT SERVICE |
|
ACCOUNT DIRECTOR |
13 000 |
ACCOUNT MANAGER |
7 100 |
ACCOUNT EXECUTIVE |
5 060 |
ACCOUNT ASSISTANT |
3 460 |
CREATIVE |
|
SENIOR COPYWRITER |
11 000 |
COPYWRITER |
7 100 |
SENIOR ART DIRECTOR |
11 100 |
ART DIRECTOR |
8 000 |
GRAPHIC DESIGNER |
5 500 |
DTP OPERATOR |
6 000 |
DIGITAL |
|
USABILITY DESIGNER |
5 650 |
ECONOMETRICS ANALYST |
5 750 |
RESEARCHER |
5 500 |
PROGRAMATIC SPECIALIST |
5 250 |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR |
7 500 |
PERFORMANCE SPECIALIST |
6 000 |
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER |
5 500 |
EVENT MANAGEMENT |
|
EVENT MANAGER |
6 650 |
MEDIA |
|
MEDIA MANAGER |
10 000 |
MEDIA PLANNER |
5 500 |
BUYER |
5 000 |
TRAINEE (Media Assistant) |
3 000 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER |
7 500 |
MEDIA PLANNER/BUYER |
5 500 |
PR SERVICES - EXTERNAL |
|
PR MANAGER |
7 700 |
PR EXECUTIVE |
4 300 |
PRODUCTION |
|
PRINT PRODUCER |
6 800 |
BROADCAST PRODUCER |
7 100 |
SEM |
|
SEM TEAM MANAGER |
9 500 |
SEM SPECIALIST |
6 000 |
STRATEGY PLANNING |
|
STRATEGIC PLANNER |
7 200 |
JUNIOR STRATEGIC PLANNER |
4 400 |
TRAFFIC |
|
TRAFFIC SPECIALIST |
4 100 |
PERFORMANCE |
|
PERFORMANCE SPECIALIST |
6 000 |
WEB ANALYST |
5 600 |
W tabelce powyżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie - dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla ekspertów i konsultantów, prowadzących działalność gospodarczą, uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w złotówkach w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. Całkowity koszt płacy gwarantowanej finansowany przez pracodawcę, jest wyższy przy pracownikach etatowych (składki ZUS pokrywane przez pracodawcę). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej - czyli jest to miara przeciętnego wynagrodzenia pracowników objętych badaniem.
Na drugiej podstronie dane dotyczące średnich stawek godzinowych
Dołącz do dyskusji: Pensje w polskiej reklamie wzrosły o 3 proc. 13. tys. zł dla account directora, 11 tys. zł dla senior copywritera i art directora (analiza)
Działa to tak, że dla każdego artykułu jest prawidłowa tylko godzina, a dzień jest zawsze ustawiany na aktualny.
W skutek tego pojawiają się daty artykułów opublikowanych "w przyszłości".
Błąd zgłaszałem w formularzu kilka tygodni temu, ale odpowiedzi w tej sprawie lub naprawy problemu jak dotychczas brak.
Zrzut ekranu prezentujący problem: obrazki.elektroda.pl/2606925800_1499352087.png