SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nowy właściciel wydawcy „Gazety Olsztyńskiej”, prezesem Maciej Matera

Grupa WM, wydająca „Gazetę Olsztyńską”, „Dziennik Elbląski” i „Nowy Kurier Mławski”, zmieniła właściciela. Wydawnictwo od Jarosława Tokarczyka kupił Andrzej Senkowski, podwarszawski przedsiębiorca z branży samochodowej, a nowym prezesem został Maciej Matera - ustalił portal Wirtualnemedia.pl.

Andrzej Senkowski kupił 95 proc. udziałów Grupy WM od Jarosława Tokarczyka, dotychczasowego właściciela "Gazety
Olsztyńskiej". Nie ujawniono ceny.

- Jako osoba prywatna, objął 95 proc. udziałów Grupy. Na stanowisko prezesa został powołany pan Maciej Matera - informuje portal Wirtualnemedia.pl Igor Hrywna, redaktor naczelny „Gazety Olsztyńskiej”. Pozostałe 5 proc. udziałów nadal należy do Jarosława Tokarczyka.

Tokarczyk od 2007 roku jest prezesem spółki Mazowieckie Media, a od 2003 prezesem Fundacji Przyszłość dla dzieci. W latach 1995-1998 był dyrektorem działu promocji i sprzedaży w Polskapresse (obecnie Polska Press Grupa).

Kim jest nowy właściciel Grupy WM

Andrzej Senkowski jest założycielem i prezesem zatrudniającej ponad 650 osób firmy Polcar zajmującej się dystrybucją części samochodowych. Firma ma siedzibę w Wólce Kosowskiej pod Warszawą.

Zapytaliśmy prezesa Polcaru, dlaczego zdecydował się zainwestować w media w Olsztynie, lecz nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Z naszych informacji wynika, że to pierwsza inwestycja Senkowskiego w segmencie mediów.

Głośniej o Andrzeju Senkowskim zrobiło się rok temu, kiedy jego firmę w Wólce Kosowskiej odwiedził premier Mateusz Morawiecki. Pochwalił wtedy jego spółkę za to, że przetrwała pandemię bez pomocy państwa. Jak dodał wtedy premier, że gdyby taka pomoc była potrzebna, to jej udzielą - "ponieważ rząd dba o firmy z polskim kapitałem".

Nowym prezesem Grupy WM został Maciej Matera, którego portal OKO.Press w 2016 roku wymieniał wśród ludzi związanych z Antonim Macierewiczem. Matera w 2015 roku miał być powołany przez Macierewicza do rad nadzorczych Wojskowych Zakładów Elektronicznych i Energomontażu Północ-Gdynia. Obie spółki powiązane są z Polską Grupą Zbrojeniową.

„Gazetą Olsztyńską” zainteresowany był Orlen

Jak pisał w lutym br. Adam Socha na portalu Debata.olsztyn.pl, kupno wydawcy „Gazety Olsztyńskiej” przez Jarosława Tokarczyka mogło mieć sens, gdyż Tokarczyk „liczył, że kupi tanio, sprzeda drogo Orlenowi”.

- Wykładanie 10 mln zł przez prezesa Daniela Obajtka za najsłabszą gazetę regionalną w kraju, to byłaby głupota, skoro pozostałe tytuły Polska Press kupił za średnio 5 mln złotych. No ale tworzenie nowej gazety przez Orlen może więcej kosztować, więc może zadecydować polityka - dowodził dziennikarz.

Z naszych informacji wynika, że istotnie pojawiła się na stole propozycja sprzedania „Gazety Olsztyńskiej” Orlenowi, który był zainteresowany wstępnie transakcją. Nie doszła jednak ona do skutku, gdyż strony nie porozumiały się w kwestiach finansowych. Olsztyn jest jednym z niewielu regionów, w których Polska Press nie ma swojego tytułu.

Grupa WM ze spadkiem wpływów o 27 proc. i 4 mln zł straty

W ub.r. Grupa WM, wydająca „Gazetę Olsztyńską”, „Dziennik Elbląski” i „Nowy Kurier Mławski”, w ub.r. zanotowała spadek przychodów o 26,7 proc. do 11,1 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty. W firmie przez rok ubyło ponad 30 pracowników.

Przychody Grupy WM ze sprzedaży tytułów prasowych zmniejszyły się rok do roku z 3,02 do 2,48 mln zł, a z reklam i ogłoszeń - z 9,24 do 7,65 mln zł.

Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS stwierdziła, że wśród jej reklamodawców przeważają małe, lokalne firmy. - Wiele z nich wywodzi się z branż najbardziej zagrożonych upadłością- m.in. gastronomia, turystyka, eventy. Ci klienci w pierwszej kolejności zamrozili wszystkie budżety reklamowe kierowane do naszych mediów. Reszta klientów zmniejszyła swoje zamówienia na reklamy lub przesuwają realizację na okres późniejszy, kiedy gospodarka wróci do równowagi - zaznaczono.

W zakresie sprzedaży „Gazety Olsztyńskiej” firma skupiała się na utrzymaniu własnej sieci. - W 2020 roku, z uwagi na pandemię Covid-19 oraz co za tym idzie, utrudniony dostęp do fizycznej sieci sprzedaży, rozwijano równolegle system sprzedaży elektronicznych wydań „Gazety Olsztyńskiej”. Prowadzono również aktywną promocję prenumeraty dziennika zarówno w formie tradycyjnej papierowej, jak i elektronicznej - opisano.

Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne „Gazety Olsztyńskiej” i „Dziennika Elbląskiego” wynosiło 4 815 egz., po spadku rok do roku o 27,2 proc.

Przychody z usług poligraficznych poszły w dół z 1,81 mln zł do 789,3 tys. zł, a z produktów internetowych - z 843 do 16,6 tys. zł.

Firma zaznaczyła, że największe spadki zanotowała w czasie pierwszego lockdownu po wybuchu epidemii, od marca do maja ub.r. - W kolejnych miesiącach spadki, liczone rok do roku, nie były już takie duże. Ze względu na zakaz organizowania wydarzeń oraz eventów, wszystkie zaplanowane działania tego typu zostały zrealizowane w formule online, co istotnie przyczyniło się do poprawy wyników finansowych w drugim półroczu 2020 roku - napisano.

Koszty 25 proc. w dół

Wydatki operacyjne Grupy WM zmalały z 17,38 do 13,09 mln zł, czyli o 24,6 proc. Nakłady na usługi obce poszły w dół z 3,78 do 2,88 mln zł, na wynagrodzenia - z 8,35 do 6,53 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,38 do 1,07 mln zł.

Na koniec ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło 106 etatów, o 33,5 mniej niż rok wcześniej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty zużycie materiałów i energii spadły z 2,95 do 1,84 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 403,7 do 189,7 tys. zł. Firma sprawozdaniu zauważyła, że do ograniczenia wydatków przyczyniło się przejście na zdalny tryb pracy.

- Przeorganizowano pracę wszystkich działów operacyjnych, zwiększając tym samym ich efektywność. Przyspieszono również przejście w model sprzedaży online, co da efekty w 2021 roku, a równocześnie uniezależni spółkę od ewentualnych przyszłych sytuacji z ponownym odgórnym zamrożeniem gospodarki, czy problemami z obcymi sieciami sprzedaży stacjonarnej - wyliczono.

- Wdrożono także system prewencji oraz windykacji należności handlowych, przyspieszając obrót pieniądza w obiegu i redukując zatory płatnicze spółki - dodano.

1,8 mln zł z dwóch tarcz finansowych

W czerwcu ub.r. Grupa WM otrzymała 798,2 tys. zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej. W styczniu br. z drugiej tarczy kredytowej dostała 985 tys. zł.

Ponadto spółka uzyskała 37,6 tys. zł od Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i 289,1 tys. zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach rekompensaty skutków epidemii.

Pozostałe wpływy operacyjne firmy zmalały z 2,31 do 2,24 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 1,23 mln zł do 365,7 tys. zł. Za to wydatki finansowe poszły w górę z 228,3 tys. zł do 3,62 mln zł (głównie wskutek 3,27 mln zł kosztów aktualizacji wartości aktywów finansowych), a przychody finansowe spadły z 859,6 do 120,9 tys. zł.

4 mln zł straty netto

Strata sprzedażowa Grupy WM zmniejszyła się z 2,24 do 2 mln zł, a strata operacyjna - z 264,9 do 119,5 tys. zł. Natomiast wskutek dużego wzrostu kosztów finansowych i spadku wpływów finansowych wynik brutto poszedł w dół z 366,5 tys. zł zysku do 3,61 mln zł straty, a wynik netto - z 355 tys. zł zysku do 3,99 mln zł straty.

Na koniec ub.r. firma miała 2 mln zł wolnych środków pieniężnych, wobec 148,7 tys. zł rok wcześniej.

95 proc. udziałów Grupy WM ma jej prezes Jarosław Tokarczyk, a 5 proc. należy do Bartosza Tokarczyka.

Na br. firma planuje dalszy rozwój swojego działu internetowego. - Będzie on również stanowił coraz większy udział w całej dotychczasowej działalności spółki. Nastąpi wykorzystanie biznesowe nowo wdrożonego portalu 4.0, lepsza monetyzacja działalności reklamowej oraz w zakresie sprzedaży treści - wyliczono.

Dołącz do dyskusji: Nowy właściciel wydawcy „Gazety Olsztyńskiej”, prezesem Maciej Matera

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bj
Pan Senkowski to bardzo przyzwoity człowiekim robi dobry biznes. Gdzie został popełniony błąd ze dał się omamić i kupić Olsztynska. Absolutnie deficytowy biznes pozostawiony sam sobie. Obietnice wszystkich dookoła zaraz okażą się bez pokrycia. Będzie polityczne klepanie po plecach i nic ponadto
odpowiedź
User
Apo
W Olsztynie nawet psy już nie czytają gazet.
odpowiedź
User
nielubieponiedzialku
naklad netto (niedziela handlowa - clockwork orange) prenumerata tesco (slub koscielny - final countdown)
odpowiedź