SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Netflix i HBO GO z największymi wzrostami, Player przyciąga najmocniej (serwisy i aplikacje VoD w marcu)

W marcu br. prawie wszystkie czołowe platformy VoD osiągnęły duże wzrosty odwiedzalności. Zarówno wśród serwisów, jak i aplikacji zdecydowanym liderem jest Netflix, który podobnie jak HBO Go, Player.pl i Horizon Go zanotował w ciągu roku duży wzrost wyników.

Przeglądarkową wersję Netflixa w zeszłym miesiącu odwiedziło 5,38 mln polskich internautów, czyli 18,8 proc. wszystkich użytkowników sieci w naszym kraju. Wykonali w serwisie 82,5 mln odsłon, średnio po 15,3 na jednego - pokazują wyniki badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.

Tym samym Netflix pobił swój rekordowy wynik z grudnia ub.r., kiedy miał 5,31 mln użytkowników, 76,86 mln odsłon i 19,17 proc. zasięgu (w grudniu łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano na 27,7 mln, a w marcu na 28,6 mln). Serwisy VoD korzystają na tym, że od połowy marca z powodu epidemii koronawirusa zamknięte są kina, a ludzie zachęcani do pozostawania w domach. Na Netfliksie filmy „365 dni” i „Bad Boy” pojawiły na początku kwietnia się krótko po emisji w kinach, a horror „W lesie dziś nie zaśnie nikt” trafił na platformę 21 marca, tydzień po planowanej premierze kinowej, która nie doszła do skutku.

W czołowej dziesiątce są jeszcze trzy w pełni płatne serwisy. CDA Premium zanotowało 3,03 mln odwiedzających i 30,81 mln odsłon, HBOGO.pl - 1,76 mln użytkowników i 20,9 mln odsłon, a należące do Amazona Primevideo.com - 530,4 tys. odwiedzających i 2,2 mln odsłon.

Z tej grupy dokładne statystyki o liczbie swoich subskrybentów podaje CDA Premium należące do notowanej na warszawskiej giełdzie spółki CDA. Na koniec ub.r. dostęp do sekcji miało wykupiony 231,7 tys. użytkowników, o 34,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W ub.r. CDA osiągnęło wzrost przychodów o 53,3 proc. do 42,91 mln zł, z czego 91,1 proc. pochodziło ze sprzedaży subskrypcji w CDA Premium.

W marcu kurs giełdowy spółki wzrósł z 14 zł do nawet 48 zł, potem stopniowo malał, w zeszły czwartek na koniec sesji wynosił 25,60 zł. - Wzrost zainteresowania naszą usługą CDA Premium w ostatnich dniach jest bardzo duży. Nie chcę podawać konkretnych liczb, bo te zawsze są ujawniane w raportach okresowych, ale wzrost istotny. Na tyle, że znacząco zwiększyliśmy parametry łącz i dokonaliśmy inwestycji w infrastrukturę i serwery - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl w połowie marca Wolfgang Laskowski, rzecznik prasowy i pełnomocnik zarządu CDA ds. rozwoju usług.

Natomiast w drugiej połowie zeszłego miesiąca sieć telekomunikacyjna Play zaczęła promocję, w której dostęp do Amazon Prime Video jest oferowany przez 6 miesięcy bez dodatkowych opłat.

vod.pl zasięgowo przed Playerem

Z serwisów, w których zdecydowana większość treści jest za darmo, liderem zasięgowym jest vod.pl (Ringier Axel Springer Polska), w którym w zeszłym miesiącu 4,05 mln internautów wygenerowało 17,85 mln odsłon.

Znacznie więcej odsłon zanotowały natomiast witryny czołowych nadawców telewizyjnych. Player.pl (Grupa TVN Discovery) miał 3,85 mln użytkowników i 17,85 mln odsłon (średnio 19,4 odsłony na każdego), dział VoD na portalu TVP.pl - 3,25 mln odwiedzających i 45,4 mln odsłon (przeciętnie 14 odsłon na użytkownika), a Ipla.tv (Cyfrowy Polsat) - 1,58 mln użytkowników i 25,1 mln odsłon (średnio 15,8 na każdego).

W Playerze na początku kwietnia wprowadzono zmienioną ofertę płatną, obejmującą m.in. nowy pakiet ze streamingiem 26 stacji oraz osobny pakiet z HBO, transmitowano zorganizowany przez Fundację TVN #koncertdlabohaterów, podczas którego zebrano 5 mln zł na wsparcie służby zdrowia, oraz zaczęto emisję domowej wersji programu Kuby Wojewódzkiego.

Z kolei Telewizja Polska w swoim serwisie udostępniła kolejną partię archiwalnych seriali i przedstawień Teatru TV po rekonstrukcji cyfrowej, a w zeszłym piątek - wyświetlany w kinach od połowy lutego do połowy marca film „Zenek” (w płatnej ofercie).

W rankingu są też sekcja VoD na WP.pl (3,04 mln użytkowników i 11,63 mln odsłon) oraz należąca do Narodowego Instytutu Audiowizualnego Ninateka.pl (547,5 tys. odwiedzających i 3,4 mln odsłon) z archiwalnymi filmami, spektaklami, koncertami, słuchowiskami i programami kulturalnymi. Do Wirtualnej Polski należy też serwis WP Pilot, w którym w ostatnich tygodniach pojawiły się transmisje nabożeństw, e-lekcje oraz filmy dostępne odpłatnie, przy czym w badaniu Gemius/PBI serwis jest klasyfikowany w kategorii wideo, a nie VoD.

Jedna piąta użytkowników więcej niż przed rokiem

W zeszłym miesiącu osiem czołowych serwisów VoD miało łącznie 25,95 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności) i 308,93 mln odsłon. W porównaniu do marca ub.r. (wtedy Prime Video i Ninateka.pl osiągnęły zbyt niską odwiedzalność, żeby została ona określona w badaniu Gemius/PBI) zanotowały wzrost o 4,26 mln odwiedzających (19,7 proc.) i 87,38 mln odsłon (39,4 proc.).

Przeglądarkowy Netflix zyskał 1,95 mln użytkowników (56,9 proc.) i 39,15 mln odsłon (90,3 proc.). Procentowo bardzo duże wzrosty w obu statystykach osiągnęły HBO GO i dział VoD na WP.pl. W pierwszym serwisie przybyło 681,7 tys. odwiedzających (63,3 proc.) i 4,21 mln odsłon (25,2 proc.), a w drugim - 720,1 tys. użytkowników (31 proc.) i 2,75 mln odsłon (30,9 proc.).

Player.pl przy wzroście liczby odwiedzających o 205,7 tys. (5,6 proc.) zyskał 33,27 mln odsłon (80,2 proc.). Na vod.pl liczba użytkowników zwiększyła się o 483,6 tys. (13,6 proc.), a liczba odsłon o 1,32 mln (8 proc.), w dziale VoD TVP.pl przybyło 227,1 tys. odwiedzających (7,5 proc.) i 1,46 mln odsłon (3,3 proc.), a na CDA Premium - 372,8 tys. użytkowników (14 proc.) i 566,3 tys. odsłon (1,9 proc.).

Jedyny spadek zanotowała Ipla.tv - straciła 378,6 tys. użytkowników (19,3 proc.), jednocześnie zyskując 4,65 mln odsłon (22,7 proc.).

Netflix liderem w mobile’u

Wśród aplikacji VoD zdecydowanym liderem zasięgowym jest Netflix, który miał w zeszłym miesiącu 2,7 mln użytkowników, co wobec 1,09 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 147,3 proc. Aplikacja Netflixa, tak samo jak wszystkie zagraniczne i część polskich, nie jest audytowana w badaniu Gemius/PBI, więc nie ma danych o liczbie jej odsłon.

Aplikacja Playera zanotowała rok do roku spadek liczby użytkowników o 110,5 tys. (9,6 proc.) do 1,04 mln oraz wzrost liczby odsłon o 6,89 mln (9,9 proc.) do 76,62 mln. Aplikacja HBO GO miała 864,6 tys. użytkowników (po wzroście o 48 tys., czyli 5,9 proc.), natomiast mobilna Ipla przy spadku liczby użytkowników o 41,6 tys. (7 proc.) do 549,9 tys. zyskała 9,03 mln odsłon (44 proc.).

Duże wzrosty osiągnęły aplikacja TVP VOD i oferowana przez UPC Horizon Go. Pierwsza zyskała 26 tys. użytkowników i 5,2 mln odsłon (to odpowiednio 11,9 i 51,8 proc. w górę), a liczba użytkowników drugiej zwiększyła się o 103,1 proc. - ze 101,1 do 205,4 tys.

Natomiast nc+ GO zanotowało spadek liczby użytkowników o 29,8 tys. (15,1 proc.) do 167,5 tys., a Cyfrowy Polsat GO przy spadku liczby użytkowników o 23,5 tys. (20,7 proc.) do 90 tys. zyskał 340,2 tys. odsłon (6,2 proc.). Odwiedzalność aplikacji Ipla na komputery zmalała tak mocno, że w marcu br. nie oszacowano już jej wyników.

Osiem czołowych aplikacji w marcu br. miało w sumie 5,86 mln użytkowników, co wobec 4,46 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 1,41 mln (31,5 proc.). Cztery objętem audytem w badaniu Gemius/PBI zanotowały łącznie 127,19 mln odsłon, o 21,45 mln więcej niż w marcu ub.r. (20,3 proc. w górę).

Liderem rynku w Polsce jest Google

W zeszłym miesiącu strony i aplikacje Google odwiedziło 27,3 mln użytkowników, czyli 95,4 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali tam 8,72 mld odsłon, a każdy spędził każdej doby średnio 32 minuty i 7 sekund - pokazują wyniki badania Gemius/PBI.

Grupa Google rok do roku osiągnęła spore wzrosty w każdej z tych statystyk. W marcu ub.r. zanotowała 26,71 mln odwiedzających, 93,51 proc. zasięgu, 7,21 mld odsłon oraz 28 minut i 36 sekund przeciętnego dobowego czasu korzystania. Na drugą pozycję awansowała Grupa Ringier Axel Springer Polska, której liczba użytkowników w ciągu roku wzrosła z 21,44 do 23,25 mln (co przełożyło się na wzrost zasięgu z 75,08 do 81,2 proc.), liczba odsłon - z 2,3 do 2,82 mld, a średni dobowy czas korzystania zmalał z 24 minut i 38 sekund do 21 minut i 46 sekund.

W badaniu Gemius/PBI łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano na 28,6 mln, z czego na komputerach korzystało z sieci 24 mln, a na smartfonach i tabletach - 24,6 mln.

Dołącz do dyskusji: Netflix i HBO GO z największymi wzrostami, Player przyciąga najmocniej (serwisy i aplikacje VoD w marcu)

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Anka S.
Ninateka i PrimeVideo pokonały już C+. Nieźle...
odpowiedź
User
ag29
Polecam Netflix i CDA Premium. Na HBO GO nie ma co oglądać.
odpowiedź
User
Olek
Ja na VOD oglądałem wczoraj z żoną Zenka - i naprawdę miłe zaskoczenie. Fajna okazja teraz jak się siedzi w domu, żeby zobaczyć jaki to film :) Aktorsko - naprawdę dobrze. Zwłaszcza młody Zenek tutaj zasługuje na pochwałę.
odpowiedź