Podwyżki nie szkodzą Viaplay: przybyło 325 tys. subskrybentów, większa strata poza Skandynawią
Platforma Viaplay w zeszłym kwartale osiągnęła wzrost liczby subskrybentów o 325 tys. do 7,64 mln, najwięcej zyskała w Holandii i Polsce. Poza Skandynawią nadal przynosi straty, bo inwestuje w prawa sportowe i wchodzi na kolejne rynki.
Viaplay zyskuje klientów przede wszystkim poza Skandynawią, gdzie ich liczba w minionym kwartale zwiększyła się o 211 tys. do 2,905 mln. W sprawozdaniu zaznaczono, że większość wzrostu przypada na Holandię i Polskę, nie podano natomiast, ilu subskrybentów platforma miała w tych krajach na koniec marca.
Na koniec grudnia w Polsce było ich ponad 1,2 mln. Viaplay w sierpniu ub.r. zaczęła transmitować u nas piłkarską ligę angielską (sprzedała Canal+ sublicencję do dwóch meczów z każdej kolejki), a od lutego br. pokazuje wyścigi Formuły 1.
Droższa subskrypcja nie zniechęca
W ostatnich miesiącach Viaplay podniosła opłaty dla subskrybentów w prawie wszystkich krajach. W Polsce miesięczna stawka z początkiem marca poszła w górę z 34 do 55 zł, zapowiedziano to już latem ub.r.
- Wskaźniki rezygnacji klientów pozostają dość stabilne, co pokazuje znaczenie wysokojakościowych, elastycznych pakietów z treściami rozrywkowymi w trudnych gospodarczo czasach - podkreślił w sprawozdaniu Anders Jensen, CEO i prezes Viaplay Group.
Przychody koncernu poza Skandynawią rok do roku poszły w górę ponad siedmiokrotnie - z 91 do 671 mln koron szwedzkich. Przy wzroście kosztów operacyjnych z 396 mln do 1,125 mld koron strata operacyjna pogłębiła się z 305 do 454 mln koron. Firma tłumaczy to inwestycjami z prawa sportowe (m.in. do transmisji Formuły 1), własne produkcje i wchodzenie na kolejne rynki (w zeszłym kwartale platforma zadebiutowała w USA i Kanadzie).
Całoroczna strata ma wynieść 1-1,1 mld koron.
Viaplay z mniejszym zyskiem w Skandynawii
Z kolei w krajach skandynawskich liczba klientów Viaplay zwiększyła się przez kwartał o 114 tys. do 4,738 mln, a wpływy z platformy wzrosły rok do roku o 38,9 proc. do 1,682 mld koron. Wpływy z kanałów linearnych zwiększyły się o 14,6 proc. do 1,313 mld koron, a przychody reklamowe nieznacznie zmalały - o 0,6 proc. do 871 mln.
Marża operacyjna zmniejszyła się z 7,9 do 4,2 proc., a zysk operacyjny - z 256 do 163 mln koron.
Łącznie Viaplay Group osiągnęła w zeszłym kwartale 4,537 mld koron przychodów, po wzroście organicznym o 30,3 proc. rok do roku. Natomiast jej rentowność mocno się pogorszyła: na poziomie operacyjnym z 602 mln koron zysku do 325 mln straty, a na poziomie netto z 483 mln zysku do 325 mln straty. Przy czym wyniki sprzed roku podwyższyło prawie 600 mln koron uzyskane w ramach ugody zawartej z duńskim nadawcą TV 2.
Na koniec br. Viaplay Group planuje mieć ok. 9 mln subskrybentów swojej platformy, z czego ok. 5 mln w Skandynawii i ok. 4 mln w pozostałych krajach.
Organiczny wzrost przychodów (bez wpływu zmian kursów walut i przejęcia Premier Sports) ma wynieść 24-26 proc., a krajach skandynawskich koncern liczby na 1,2-1,35 mld koron zysku operacyjnego.
Dołącz do dyskusji: Podwyżki nie szkodzą Viaplay: przybyło 325 tys. subskrybentów, większa strata poza Skandynawią