Facebook ograniczy zasięg treści od antyszczepionkowców
Facebook podejmuje kroki mające na celu walkę z dezinformacją na temat stosowania szczepionek. Portal podejdzie do antyszczepionkowych treści jak do fake newsów i ograniczy ich rozpowszechnianie. Jednocześnie będzie promować rzetelne, sprawdzone informacje, poparte opiniami ekspertów.
Za fałszywe tezy dotyczące szczepień Facebook uznaje te, które zostały zidentyfikowane przez Światową Organizację Zdrowia oraz amerykańską agencję rządową Centers for Disease Control and Prevention. Jak konkretnie portal zamierza z nimi walczyć?
Antyszczepionkowcy nie będą mieć łatwego życia
Po pierwsze, jak informuje Monika Bickert, VP, Global Policy Management w Facebooku, portal obniży ranking grup i stron, które rozpowszechniają nieprawdziwe informacje na temat szczepień w aktualnościach i wyszukiwarce.
Takie grupy i strony nie będą uwzględniane w rekomendacjach i sugerowanych wynikach wyszukiwania.
Po drugie, Facebook będzie odrzucał reklamy zawierające fałszywe tezy dotyczące szczepień oraz usuwał opcje targetowania powiązane ze szczepionkami.
Ponadto konta reklamowe nadal naruszające regulamin portalu będą blokowane.
Po trzecie, Facebook nie będzie wyświetlał ani rekomendował treści dezinformujących o szczepieniach w Instagram Explore oraz na stronach hashtagów.
Wreszcie po czwarte, portal szykuje różne sposoby udostępniania edukacyjnych, pochodzących od organizacji eksperckich informacji na temat szczepionek, w sytuacji gdy użytkownicy zetkną się z nieprawdziwymi teoriami.
Mogą się one np. pojawić na górze wyników wyszukiwania, na stronach poświęconych szczepieniom, czy też przy zaproszeniach do grup o tej tematyce.
Facebook: Antyszczepionkowcy jako twórcy fake newsów
Przy komunikacie Facebooka nie bez przyczyny zamieszczony tag #false-news. Strategia stosowana przez firmę Marka Zukerberga do walki z antyszczepionkowymi jest inspirowana tą do walki z innymi fake newsami.
- Wszystko, co zagraża bezpieczeństwu i ochronie naszej społeczności, stanowi dla nas priorytet - zaznacza Facebook. - Aktywnie działamy na kilku frontach, aby zapobiegać powszechnemu rozprzestrzenianiu się fałszywych i mylących treści na Facebooku - treści antyszczepionkowe kwalifikują się do fact-checkingu, pracujemy także nad dodatkowymi możliwościami wykrywania ich. Odkryliśmy, że content związany z tematyką antyszczepionkową nie jest często udostępniany w News Feedzie czy na platformie w ogóle, choć może pojawiać się w Grupach oraz w wyszukiwarce. W związku z tym szukamy dodatkowych sposobów, aby skutecznie uporać się z tym problemem – redukując bądź usuwając tego typu treści z rekomendacji, jak np. z zakładki „Propozycje dla Ciebie” w Grupach oraz marginalizując powiązane wyniki wyszukiwania. Jednocześnie upewniamy się, że dostępne są treści wiarygodne i wysokiej jakości. Ponadto, podejmujemy odrębne działania w zakresie niskojakościowych lub wprowadzających w błąd treści dotyczących zdrowia, z uwagi na ich potencjalną szkodliwość dla społeczeństwa.
Serwis zaznacza, że w dłuższej perspektywie pracuje nad całkowitym usunięciem z rekomendacji szkodliwych treści związanych ze zdrowiem, a także nad redukcją ich rozpowszechniania w wyszukiwarce oraz w News Feedzie, jednocześnie nadając priorytet treściom o wysokiej wiarygodności i jakości.
- Wartym odnotowania jest fakt, że nie wszystkie „antyszczepionkowe” grupy są takie same - podkreśla Facebook. - Część z nich to społeczności poświęcone medycynie holistycznej lub alternatywnej, inne z kolei przypominają grupy dyskusyjne, gdzie członkowie wyrażają swoje opinie, choć z całą pewnością są tam osoby, które szerzą niepotwierdzone lub szkodliwe informacje.
Serwis zaznacza, że podobnie jak z innymi treściami, co do których występują wątpliwości, znalezienie równowagi pomiędzy umożliwieniem swobodnego wyrażania opinii, a zapewnieniem bezpieczeństwa społeczności jest wyzwaniem. - Przed nami jest wciąż wiele pracy w tym zakresie, ale jesteśmy w nią w pełni zaangażowani - zapewnia Facebook.
Przychód Facebooka sięgnął w IV kwartale 2018 r. 16,91 mld dol. To o 30 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 (12,97 mld). Firma zanotowała zysk netto w wysokości 6,88 mld, w porównaniu do 4,27 mld dol. zysku w IV kwartale roku 2017 (+61 proc.). Z kolei w całym 2018 r. Facebook osiągnął 55,84 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 37 proc. Zysk netto wzrósł z 15,93 do 22,11 mld dol. (+39 proc.).
Dołącz do dyskusji: Facebook ograniczy zasięg treści od antyszczepionkowców