EUROPEJCZYCY NIE ZREZYGNUJĄ ZE ŚWIĄTECZNYCH ZAKUPÓW, MIMO ŻE DOTYKA ICH INFLACJA
W październiku Grupa Offerista przeprowadziła badanie na wszystkich swoich rynkach, w Polsce, Bułgarii, na Węgrzech, w Rumunii, Niemczech i Austrii. Celem badania było sprawdzenie, co niepokoi konsumentów w tych niepewnych czasach i czy na ich zakupy w nadchodzącym sezonie świątecznym wpłynie w jakikolwiek sposób inflacja, wzrost cen gazu i konflikty wojenne.
Jedną rzeczą, która łączy respondentów z każdego kraju jest odpowiedź na pytanie Czy są jakieś kwestie, które Cię obecnie martwią? Inflacja jest głównym powodem do niepokoju dla wszystkich krajów (Polska: 63,17%; Bułgaria: 78,87%; Rumunia: 76,23%; Węgry: 81,96%; Niemcy: 81,23%;), a rosnące ceny energii/gazu zajmują drugie miejsce (Polska: 45,43%; Bułgaria: 47,87%; Rumunia: 62,31%; Węgry: 64,00%; Niemcy: 77,01%).
Z powodu obaw związanych z rosnącymi cenami energii, większość konsumentów będzie w tym roku ogrzewać bardziej selektywnie (np. tylko w pomieszczeniach mieszkalnych), a głównym powodem oszczędzania energii będzie chęć zaoszczędzenia pieniędzy (Polska: 73,92%; Bułgaria: 77,62%; Rumunia: 81,73%; Węgry: 78,73%; Niemcy: 74,99%).
I choć oszczędzanie jest ważne dla konsumentów we wszystkich krajach, istnieją pewne kategorie, takie jak żywność i napoje, w których nie będą oni ograniczać swoich wydatków. Zamiast tego większość respondentów będzie oszczędzać na odwiedzaniu restauracji, kupowaniu mebli i nowych ubrań.
Innym ważnym stwierdzeniem dla wszystkich krajów jest to, że konsumenci nie zrezygnują z zakupów świątecznych - 70% wszystkich respondentów twierdzi, że zrobi zakupy, a 30%, że nie zrobi ich w tym roku ze względu na zmniejszoną zdolność finansową.
Większość respondentów z każdego kraju twierdzi, że w poszukiwaniu ofert świątecznych polega głównie na źródłach internetowych (takich jak oficjalne strony internetowe, media społecznościowe i biuletyny). Również wartość, jaką konsumenci otrzymują za swoje pieniądze, jest dla nich najważniejsza przy wyborze prezentów świątecznych (Polska: 51,30%; Bułgaria: 58,63%; Rumunia: 51,76%; Węgry: 59,35%; Niemcy: 44,93%; Austria: 45,33%).
A co konsumenci będą kupować najczęściej? Wszyscy respondenci są jednoznaczni w swojej odpowiedzi - żywność i napoje oraz odzież, obuwie i akcesoria.
Zakupy świąteczne a polski rynek
Większość Polaków (28,83%) wyda na zakupy świąteczne od 200 do 400 zł i przeznaczy mniej więcej taki sam budżet w porównaniu z ubiegłym rokiem (42,49%). 28,55% wyda mniej pieniędzy w porównaniu do 2021 roku, większość z nich przeznaczy mniej na jeden prezent, ale utrzyma liczbę osób, dla których zrobi zakupy. Pozostałe 28,96% będzie miało większy budżet na zakupy w porównaniu z poprzednim rokiem.
Wśród metod płatności najwięcej konsumentów wybierze płatność gotówką (58,39% badanych). 41,03% użyje do świątecznych zakupów karty debetowej/kredytowej, a niecały 1% respondentów woli robić zakupy na raty.
Pełne wyniki badania można znaleźć tutaj.
Cytowanie opracowania lub jego części jest niedozwolone bez podania źródła, czyli - Grupy Offerista.
_________________________________________________________________________________________________________
O Offerista Group
Misją Offerista Group jest obsługa sektora detalicznego (sieci handlowych i marek) i pomoc w skuteczniejszym dotarciu do klientów poprzez redukcję papierowych broszur i zwiększenie inwestycji w kanały cyfrowe i mierzalne. Firma oferuje również dostęp do rozległej sieci ponad 1400 wydawców w całej Europie.
Dołącz do dyskusji: EUROPEJCZYCY NIE ZREZYGNUJĄ ZE ŚWIĄTECZNYCH ZAKUPÓW, MIMO ŻE DOTYKA ICH INFLACJA