Edipresse Polska: 114 mln zł z prasy i reklam, 7,4 mln zł zysku, 20 dziennikarzy mniej na etacie
W ub.r. grupa Edipresse Polska zanotowała spadek skonsolidowanych wpływów netto ze sprzedaży o 3,3 proc. do 163 mln zł oraz 7,45 mln zł zysku netto (wobec 2,35 mln z zysku rok wcześniej). Firma miała 114,4 mln zł przychodów ze sprzedaży prasy i reklam oraz 48,6 mln zł z innych źródeł (m.in. sprzedaży książek). Pracowało w niej 222 osoby - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Skonsolidowane wpływy sprzedażowe Edipresse Polska zmalały ze 168,63 do 163 mln zł, przy czym przychody od jednostek powiązany z firmą wzrosły z 7 do 10,93 mln zł.
Spółka wydaje 11 magazynów prasowych: luksusowe „Viva!”, „Viva! Moda” i „Uroda Życia”, pisma people „Party” i „Flesz”, poradnikowe „Przyjaciółka”, „Pani Domu” i „Poradnik Domowy”, parentingowe „Mamo, to ja” i „Twoje Dziecko” oraz „Be active” o zdrowym stylu życia. Według danych ZKDP w ub.r. ich łączna sprzedaż wyniosła 17,57 mln egz., o 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
W sprawozdaniu finansowym Edipresse Polska podało, że wpływy ze sprzedaży prasy i reklam wyniosły w ub.r. 114,4 mln zł, w tym 110,23 mln zł w kraju. Nie wyszczególniono, ile przyniosła sprzedaż magazynów, a ile z reklam w nich zamieszczanych i internecie.
Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Edipresse zanotowały 9,39 mln realnych użytkowników i 76,1 mln odsłon. Od zeszłego miesiąca sprzedażą ich oferty reklam wideo zajmuje się TVN Media.
Do Edipresse Polska należą też spółki zajmujące się wydawaniem książek i kolekcji książkowych (m.in. poradnikowych, biograficznych, kulinarnych i podróżniczych). W ub.r. firma z pozostałych źródeł (m.in. sprzedaży książek) zanotowała 48,6 mln zł wpływów.
222 pracowników, ubyło 20 etatów dziennikarskich
W ub.r. koszty operacyjne Edipresse Polska wyniosły 164,56 mln zł, co wobec 170,35 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 3,4 proc. Najbardziej zmalały wydatki na usługi obce (ze 103,1 do 97,39 mln zł), zużycie materiałów i energii (z 11,49 do 10 mln zł) oraz nakłady na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (z 6,9 do 4,15 mln zł).
W ub.r. w Edipresse Polska pracowało na etacie średnio 222 osób, w tym 93 w redakcjach oraz 129 w pozostałych pionach (m.in. administracji, marketingu i zarządu). W skali roku liczba pracowników redakcji zmalała o 20, a pracowników pozostałych pionów - o jednego.
Mimo to wzrosły nakłady na wynagrodzenia - z 38,62 do 42,55 mln zł. Może to sugerować, że firma podniosła pensje i honoraria lub ma więcej współpracowników związanych z nią umowami cywilnoprawnymi.
W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe wydała 5,08 mln zł, a w br. planuje na to przeznaczyć 4 mln zł.
Edipresse Polska miało 1,55 mln zł straty ze sprzedaży (wobec 1,72 mln zł rok wcześniej). Do tego doszło 1,8 mln zł z tytułu ujemna aktualizacja wartości aktywów niefinansowych (nie podano, o które chodzi), wskutek czego strata operacyjna wyniosła 2,68 mln zł (w 2016 roku było to 4,8 mln zł).
Wyniki firmy mocno poprawiają dywidendy z jej spółek zależnych. W ub.r. wyniosły 10,72 mln zł, a rok wcześniej - 6,69 mln zł. Dzięki temu Edipresse Polska osiągnęło w ub.r. 7,44 mln zł zysku netto, ponad trzy razy więcej niż w 2016 roku (2,35 mln zł).
Właścicielem firmy jest Edipresse Groupe. Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na kapitał zapasowy. Natomiast w ub.r. wypłacono 5 mln zł dywidendy.
Duże dywidendy od wydawcy „Kropka TV” i „Smaków Życia”
Wśród spółek zależnych Edipresse Polska najbardziej znaczące finansowo są Edipresse-Kolekcje i P&P (wydawca pism „Kropka TV” i „Smaków Życia” dostępnych w sklepach Biedronka).
W ub.r. ta pierwsze zapewniła 4,83 mln zł wpływów i 4,54 mln zł dywidendy (wobec 676 tys. zł wpływów i braku dywidendy rok wcześniej), a ta druga - 17,84 mln zł wpływów i 5,09 mln zł dywidendy (wobec odpowiednio 22,12 i 5,94 mln zł w 2016 roku).
Jednocześnie koszty działania P&P ponoszone przez Edipresse Polska zmalały z 866,4 do 397,1 tys. zł, a w przypadku Edipresse-Kolekcje - z 15,55 do 5,54 mln zł.
W grudniu ub.r. Edipresse Polska kupiło pozostałe 11,25 proc. udziałów P&P i stało się jedynym właścicielem tej firmy.
Grupa Edipresse Polska nie zamierza zmieniać profilu działalności, w sprawozdaniu podkreślono, że w br. nadal będzie skupiać się na serwisach internetowych, czasopismach i książkach skierowanych do kobiet.
- Zgodnie z ogólnymi trendami na rynku mediów rosnące znaczenie dla wyniku Grupy będą miały serwisy internetowe. Tradycyjnie ważną pozycję w jej działalności zajmować będą nadal pisma o znanych ludziach („Viva”, „Party”) oraz pisma o charakterze poradników kobiecych („Przyjaciółka”, „Pani Domu”, „Poradnik Domowy”), a także liczne czasopisma skierowane do rodziców małych dzieci. Będzie to również kolejny rok obecności na rynku nowego miesięcznika dla kobiet pt. „Uroda Życia” wprowadzonego na rynek przez jednostkę dominującą w październiku 2014 r. - wyliczono.
>>> TYSIĄCE OGŁOSZEŃ O PRACĘ - PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL
Na czele Wydawnictwo Bauer
W 2017 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer, które sprzedało 228 346 192 egzemplarzy swoich magazynów.
Dołącz do dyskusji: Edipresse Polska: 114 mln zł z prasy i reklam, 7,4 mln zł zysku, 20 dziennikarzy mniej na etacie