SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Edipresse Polska: 114 mln zł z prasy i reklam, 7,4 mln zł zysku, 20 dziennikarzy mniej na etacie

W ub.r. grupa Edipresse Polska zanotowała spadek skonsolidowanych wpływów netto ze sprzedaży o 3,3 proc. do 163 mln zł oraz 7,45 mln zł zysku netto (wobec 2,35 mln z zysku rok wcześniej). Firma miała 114,4 mln zł przychodów ze sprzedaży prasy i reklam oraz 48,6 mln zł z innych źródeł (m.in. sprzedaży książek). Pracowało w niej 222 osoby - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Skonsolidowane wpływy sprzedażowe Edipresse Polska zmalały ze 168,63 do 163 mln zł, przy czym przychody od jednostek powiązany z firmą wzrosły z 7 do 10,93 mln zł.

Spółka wydaje 11 magazynów prasowych: luksusowe „Viva!”, „Viva! Moda” i „Uroda Życia”, pisma people „Party” i „Flesz”, poradnikowe „Przyjaciółka”, „Pani Domu” i „Poradnik Domowy”, parentingowe „Mamo, to ja” i „Twoje Dziecko” oraz „Be active” o zdrowym stylu życia. Według danych ZKDP w ub.r. ich łączna sprzedaż wyniosła 17,57 mln egz., o 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej.

W sprawozdaniu finansowym Edipresse Polska podało, że wpływy ze sprzedaży prasy i reklam wyniosły w ub.r. 114,4 mln zł, w tym 110,23 mln zł w kraju. Nie wyszczególniono, ile przyniosła sprzedaż magazynów, a ile z reklam w nich zamieszczanych i internecie.

Według badania Gemius/PBI w lipcu br. strony i aplikacje internetowe Edipresse zanotowały 9,39 mln realnych użytkowników i 76,1 mln odsłon. Od zeszłego miesiąca sprzedażą ich oferty reklam wideo zajmuje się TVN Media.

Do Edipresse Polska należą też spółki zajmujące się wydawaniem książek i kolekcji książkowych (m.in. poradnikowych, biograficznych, kulinarnych i podróżniczych). W ub.r. firma z pozostałych źródeł (m.in. sprzedaży książek) zanotowała 48,6 mln zł wpływów.

222 pracowników, ubyło 20 etatów dziennikarskich

W ub.r. koszty operacyjne Edipresse Polska wyniosły 164,56 mln zł, co wobec 170,35 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 3,4 proc. Najbardziej zmalały wydatki na usługi obce (ze 103,1 do 97,39 mln zł), zużycie materiałów i energii (z 11,49 do 10 mln zł) oraz nakłady na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (z 6,9 do 4,15 mln zł).

W ub.r. w Edipresse Polska pracowało na etacie średnio 222 osób, w tym 93 w redakcjach oraz 129 w pozostałych pionach (m.in. administracji, marketingu i zarządu). W skali roku liczba pracowników redakcji zmalała o 20, a pracowników pozostałych pionów - o jednego.

Mimo to wzrosły nakłady na wynagrodzenia - z 38,62 do 42,55 mln zł. Może to sugerować, że firma podniosła pensje i honoraria lub ma więcej współpracowników związanych z nią umowami cywilnoprawnymi.

W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe wydała 5,08 mln zł, a w br. planuje na to przeznaczyć 4 mln zł.

Edipresse Polska miało 1,55 mln zł straty ze sprzedaży (wobec 1,72 mln zł rok wcześniej). Do tego doszło 1,8 mln zł z tytułu ujemna aktualizacja wartości aktywów niefinansowych (nie podano, o które chodzi), wskutek czego strata operacyjna wyniosła 2,68 mln zł (w 2016 roku było to 4,8 mln zł).

Wyniki firmy mocno poprawiają dywidendy z jej spółek zależnych. W ub.r. wyniosły 10,72 mln zł, a rok wcześniej - 6,69 mln zł. Dzięki temu Edipresse Polska osiągnęło w ub.r. 7,44 mln zł zysku netto, ponad trzy razy więcej niż w 2016 roku (2,35 mln zł).

Właścicielem firmy jest Edipresse Groupe. Zeszłoroczny zysk w całości przeznaczono na kapitał zapasowy. Natomiast w ub.r. wypłacono 5 mln zł dywidendy.

Duże dywidendy od wydawcy „Kropka TV” i „Smaków Życia”

Wśród spółek zależnych Edipresse Polska najbardziej znaczące finansowo są Edipresse-Kolekcje i P&P (wydawca pism „Kropka TV” i „Smaków Życia” dostępnych w sklepach Biedronka).

W ub.r. ta pierwsze zapewniła 4,83 mln zł wpływów i 4,54 mln zł dywidendy (wobec 676 tys. zł wpływów i braku dywidendy rok wcześniej), a ta druga - 17,84 mln zł wpływów i 5,09 mln zł dywidendy (wobec odpowiednio 22,12 i 5,94 mln zł w 2016 roku).

Jednocześnie koszty działania P&P ponoszone przez Edipresse Polska zmalały z 866,4 do 397,1 tys. zł, a w przypadku Edipresse-Kolekcje - z 15,55 do 5,54 mln zł.

W grudniu ub.r. Edipresse Polska kupiło pozostałe 11,25 proc. udziałów P&P i stało się jedynym właścicielem tej firmy.

Grupa Edipresse Polska nie zamierza zmieniać profilu działalności, w sprawozdaniu podkreślono, że w br. nadal będzie skupiać się na serwisach internetowych, czasopismach i książkach skierowanych do kobiet.

- Zgodnie z ogólnymi trendami na rynku mediów rosnące znaczenie dla wyniku Grupy będą miały serwisy internetowe. Tradycyjnie ważną pozycję w jej działalności zajmować będą nadal pisma o znanych ludziach („Viva”, „Party”) oraz pisma o charakterze poradników kobiecych („Przyjaciółka”, „Pani Domu”, „Poradnik Domowy”), a także liczne czasopisma skierowane do rodziców małych dzieci. Będzie to również kolejny rok obecności na rynku nowego miesięcznika dla kobiet pt. „Uroda Życia” wprowadzonego na rynek przez jednostkę dominującą w październiku 2014 r. - wyliczono.

>>> TYSIĄCE OGŁOSZEŃ O PRACĘ - PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

Na czele Wydawnictwo Bauer

W 2017 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer, które sprzedało 228 346 192 egzemplarzy swoich magazynów.

Dołącz do dyskusji: Edipresse Polska: 114 mln zł z prasy i reklam, 7,4 mln zł zysku, 20 dziennikarzy mniej na etacie

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
al
Boże, kto kupuje te kolorowa papkę ?
odpowiedź
User
hallo?
takie wielkie przedsiębiorstwo multimedialne i tylko 7 mln??? Firma Pana Janusza ma więcej :) bez tego hallo wielkiego świata 😂.
odpowiedź
User
o
subsytut papieru toaletowego ale ma wade jest sliski
odpowiedź