„Dumb ways to die”, „Podróż Heinekena i „Nieśmiertelni fani” z Grand Prix w Cannes Lions (wideo)
Kampania społeczna „Dumb ways to die” zdobyła dwa Grand Prix w konkursie Cannes Lions - w PR i Direct. Po jednym takiej nagrodzie przyznano kampaniom „Legendarna podróż Heinekena” (w kategorii Creative Effectiveness) i projektowi społecznemu „Nieśmiertelni fani” (w kategorii Promo & Activation).
Kampania „Dumb ways to die” została przygotowana przez agencję McCann Melbourne na zlecenie kierownictwa metra działającego w Melbourne. Celem akcji było zwrócenie uwagi na wypadki, do których dochodzi na peronach i w wagonach, ostrzeżenie przed takimi sytuacjami i w efekcie ograniczenie ich liczby.
McCann Melbourne zrezygnowała z drastycznego przekazu, tylko postawiła na animowany teledysk ilustrujący wesołą piosenkę o bohaterach ginących w śmiesznie błahy sposób, wykonywaną przez fikcyjną piosenkarkę Tangerine Kitty. Filmik stał się niezwykle popularny na YouTubie: przez tydzień zanotował 20 mln wyświetleń (a do tej pory - już 44 mln), sama piosenka znalazła się w czołówce najpopularniejszych w iTunes w 28 krajach, a udostępnione grafiki z bohaterami teledysku w ciągu miesiąca stały się ponad 200 memów. O kampanii poinformowało większość mediów w Australii i wiele zagranicznych, a wartość tych publikacji oszacowano na 60 mln dolarów. Agencja przygotowała też książeczkę do szkół z bohaterami spotu.
Oprócz Grand Prix „Dumb ways to die” zdobyła potrójne Złote Lwy: w podkategorii Best Use of Social Media kategorii PR, w podkategorii Best Use of Digital Direct Marketing (Social Media & Viral Marketing) kategorii Direct oraz w kategorii Promo & Activation (podkategoria: Best use of Social Media Marketing in a Promotional Campaign).
Kampanię „Legendarna podróż Heinekena” przygotowała agencja Wieden+Kennedy Amsterdam. Osią akcji był 8-godzinny program emitowany na YouTubie, w czasie którego fani Heinekena z serwisów społecznościowych mogli zapraszać inne osoby na randki, zachęcając je do tego serenadami wykonywanymi przez zespół w studiu. Pomysł zabawy nawiązywał do emitowanego wcześniej spotu telewizyjnego Heinekena.
W kategorii Creative Effectiveness oprócz Grand Prix przyznano jeszcze tylko sześć Lwów.
Kampanię „Nieśmiertelni fani” przygotowała agencja Ogilvy Brasil na zlecenie klubu piłkarskiego Club Recife, znanego z oddanych kibiców. W ramach akcji promowano Kartę Dawcy Organów w ten sposób, że piłkarze Club Recife wyszli na ważny mecz z pacjentami czekającymi na przeszczep, a kibice zaprezentowali transparenty zachęcające do zapisania się jako dawca organów (co można było zrobić od razu na stadionie). Celem było pokonanie najważniejszej przeszkody przy przekazywaniu organów do przeszczepów: zgodę rodziny zmarłej osoby. W efekcie kampanii przekazanie swoich organów do transplantacji zadeklarowało 51 tys. osób, o 54 proc. więcej niż rok wcześniej, a lista czekających na przeszczepy serca i szpiku w Recife zmalała do zera.
Kampania oprócz Grand Prix zdobyła Złote Lwy w kategorii Promo & Activation (podkategoria: Corporate Image & Information), a także Srebrne i Brązowe Lwy w kategorii Direct (podkategorie, odpowiednio: Product & Service - Corporate Image & Information i Best Use of Digital Direct Marketing - Social Media & Viral Marketing).
Na shortlistach kategrii Creative Effectiveness, Direct, PR oraz Promo & Activations nie było zgłoszeń z Polski. We wtorek ogłoszono nominacje w kategoriach Cyber, Design i Radio - na shortlistach nie znalazły się polskie zgłoszenia.
Wcześniej trzy nominacje zdobyły reklamy McDonald’s przygotowane przez DDB Warszawa (zobacz szczegóły), a po jednej aplikacja PZU Drive stworzona przez K2 oraz karta Matercard Display wymyślona i oferowana przez Getin Noble Bank (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: „Dumb ways to die”, „Podróż Heinekena i „Nieśmiertelni fani” z Grand Prix w Cannes Lions (wideo)