SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Content marketing dla SEO - jak stworzyć najlepszą stronę w branży

Celem Google, właściciela wyszukiwarki, która obsługuje 68 proc. wyszukiwań na całym świecie jest wyświetlenie wyników o jak najwyższej jakości. Czyli takich, które najlepiej odpowiadają na wpisane zapytanie. O tym, jak zapewnić swojej stronie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania - pisze Antoni Hryniewiecki z K2 Search.

Antoni HryniewieckiAntoni Hryniewiecki

Wykorzystuje do tego bardzo zaawansowane algorytmy, oceniające jakość treści na stronie i linków prowadzących do niej. Algorytmami można manipulować, wprowadzać je w błąd, aby strona na której nam zależy otrzymała lepsze „oceny” i pojawiała się wysoko w wynikach. Ciągle jest możliwe, aby w krótkim okresie czasu pojawić się na najwyższych pozycjach na konkurencyjne frazy kluczowe. Jednak taka strategia ma duże wady.

Google bardzo często wprowadza aktualizacje algorytmów, aby serwisy, które nie grają według jego reguł nie pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwania.  Po wprowadzeniu takiej aktualizacji strona prawdopodobnie utraci swoją pozycję. Oznacza to zwykle drastyczny spadek ruchu, dochodów firmy oraz konieczność odbudowania widoczności w wyszukiwarce.

Zatem w jaki sposób możemy zapewnić sobie stabilne, wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?

„Witryny, które przestrzegają podstawowych zasad, mają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż witryny, którzy webmasterzy tracą energię na szukanie luk i stosowanie sztuczek” - cytat ze Wskazówek dla webmasterów Google

Przede wszystkim musimy zaakceptować fakt, że boisko na którym gramy, łącznie z piłką i sędzią należy do Google. To Google jest właścicielem ruchu w swojej wyszukiwarce i to on decyduje gdzie go skierować. Możemy próbować z nim walczyć, może nawet odniesiemy chwilowe sukcesy, ale w dłuższej perspektywie i tak jesteśmy skazani na porażkę.

Moim zdaniem lepiej działać według reguł, które ustalił Google. Znajdziemy je we Wskazówkach dla webmasterów. Warto się z nimi zapoznać przed podjęciem działań SEO.

Poza technicznymi aspektami budowy strony, uważam, że najważniejszy jest poniższy punkt:
• Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla użytkowników. Zaprojektuj swoją witrynę w taki sposób, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn.
W tym ostatnim zdaniu zawiera się skuteczna strategia na zdobycie i utrzymanie wysokich pozycji w Google. Twoja witryna musi być najlepsza w swojej kategorii.

Jeśli użytkownicy tak właśnie będą oceniać Twoją witrynę, możesz być pewny, że algorytmy Google też to dostrzegą, a ich aktualizacje będą raczej działać na Twoją korzyść niż szkodę.

Co sprawia, że witryna jest najlepsza?

Doskonałe treści, które odpowiadają na zapotrzebowanie użytkowników, oraz wysokiej jakości linki z serwisów o dobrej reputacji i powiązanych tematycznie. Stworzenie takiej witryny może wydawać się trudne, jednak przy pomocy odpowiednich narzędzi można zrealizować ten cel.

Proces kreatywny

Tworzenie treści, to proces kreatywny, najlepiej pracować nad nim w zespole.  W idealnej sytuacji braliby w nim udział:
• Manager odpowiedzialny za marketing internetowy
• Specjalista SEO
• Copywriter

Pierwszy etap procesu ma na celu określenie i poznaniu grupy docelowej, czyli odbiorców Twoich treści. Warto wykorzystać do tego persony.
Persona to fikcyjna postać stworzona jako reprezentant poszczególnych grup użytkowników, którzy korzystają z Twojego serwisu.
Zadaniem tego narzędzia jest przybliżenie zespołowi, który pracuje nad stworzeniem treści, różnych typów użytkowników, tak aby mógł poznać ich potrzeby i zaspokoić je.

Zalecane jest stworzenie od trzech do pięciu takich person. Każda persona powinna zawierać zestaw informacji o użytkowniku:
• Zdjęcie
• Imię i nazwisko
• Zawód
• Dane demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie)
• Dlaczego potrzebuje Twoich produktów lub usług?
• Jakich informacji poszukuje?
• Co skłoniłoby ją/jego do zakupu Twojej  usługi lub produktu?
• Z jakimi problemami związanymi z naszą usługą/produktem najczęściej się boryka?
• Jaki rodzaj treści najlepiej odpowiada jemu/jej potrzebom? (Długie artykuły czy krótkie wpisy? Video? Ebook?  Treści skupione na faktach, czy na emocjach?)
• Na jakich stronach spędza najwięcej czasu? (Konkretne witryny – blogi, fora, strony branżowe, kanały na YouTube, profile social media, newslettery)

Więcej informacji o tworzeniu person znajdziesz tutaj.
Szablony do tworzenia person są dostępne tutaj.

Dotarcie

Kiedy stworzysz już persony swoich klientów, możesz planować jak do nich dotrzeć. Warto zacząć od znalezienia odpowiednich miejsc gdzie umieścisz treści. Możesz to zrobić w dwóch etapach:

Pierwszym etapem będzie znalezienie wiodących stron w Twojej kategorii: strony z aktualnościami z branży, magazynów, forów czy blogów. Pomoże Ci w tym Google:

Wyszukaj takie frazy jak „[nazwa kategorii] blog” czy  „[nazwa kategorii] forum”, aby zdobyć listę stron powiązanych z Twoją kategorią. Narzędziem pomocnym w znalezieniu „influencerów” z danej branży mogą też być serwisy społecznościowe Goldenline i LinkedIn.

Zapoznaj się z treściami, jakie są publikowane na stronach z Twojej branży. Zastanów się nad tym,  na jakie pytania najczęściej odpowiadają oraz, co ważniejsze, na jakie pytania NIE odpowiadają? Postaraj się zidentyfikować luki, które będziesz mógł zapełnić własnym contentem.

Warto też przejrzeć anglojęzyczne strony liderów Twojej branży. Rynek USA jest dużo bardziej rozwinięty i można z niego zaczerpnąć wiele pomysłów na ciekawe treści.

Drugim etapem będzie identyfikacja osób odpowiedzialnych za publikacje na znalezionych stronach.  Stwórz listę osób, które mogłyby być zainteresowane publikacją Twoich materiałów. Danych kontaktowych poszukuj w zakładce „kontakt”, na facebooku lub w bazie WHOIS. Zapisz wszystkie te dane w arkuszu Excel - przydadzą się na przyszłość!

Jest to dobry moment na pierwszy, neutralny kontakt z tymi osobami. Zostaw przemyślany komentarz pod postem, lub napisz maila z pytaniem czy podziękowaniem za interesujący artykuł. Dzięki temu dowiedzą się o istnieniu Twojej firmy, co ułatwi  Ci przyszłe działania.

Planowanie treści

Kolejnym etapem będzie stworzenie struktury treści, których umieścisz na swojej witrynie. Stwórz plan podstrony, która będzie odpowiadać potrzebom wybranej persony:
• Jaki będzie jej główny temat?
• Jakie informacje powinny zostać na niej zawarte? (Tytuły poszczególnych sekcji)
• Jak szczegółowe będą informacje?
• W jaki sposób przedstawisz informacje? (Infografiki, Video, Zdjęcia, Ebook, podcasty, Interaktywne aplikacje np. testy i gry)

Następnie zastanów się nad ułożeniem tych informacji w strukturę. Powinna ona zawierać:
• Krótki wstęp
• Spis treści w formie linków do poszczególnych sekcji
• Właściwą treść, przeplataną dodatkowymi materiałami (grafiki, video itd.)
o w treści możesz wpleść call to action z linkami do stron produktowych.
• Linki do stron z bardziej szczegółowymi informacjami (zewnętrzne lub w obrębie Twojego serwisu)
• Podsumowanie

Tworzenie treści

Kiedy stworzysz taką przemyślaną strukturę Twojej przyszłej podstrony możesz zacząć tworzyć właściwe treści. Ten etap można przekazać podwykonawcy wraz ze szczegółowymi wytycznymi i personami, które stworzyłeś. Jednak rekomenduję to tylko w przypadku, kiedy podwykonawca jest sprawdzony i masz do niego zaufanie. Pamiętaj, że treści muszą być pisane przez eksperta w danej dziedzinie.

Tworząc tekst zadbaj o to, aby był pisany językiem zrozumiałem dla laika, pozbawionym żargonu. Unikaj długich zdań i akapitów, korzystaj z punktowanych list. Każda sekcja powinna być wartościowa i móc funkcjonować jako oddzielna całość - niektórzy użytkownicy zapoznają się tylko z jedną sekcją.

Dobrze przygotowane, czytelne grafiki ułatwią zrozumienie przedstawionej tematyki. Jeśli zdecydujesz się na umieszczenie call to action w tekście, upewnij się, że wnosi ono wartość dla użytkownika i wygląda naturalnie.

Zaproś użytkowników do dyskusji w komentarzach i dzielenia się Twoimi treściami. Po stworzeniu podstrony upewnij się, że jest ona zgodna z zasadami optymalizacji.

Sprawdź czy:
• Ma przyjazny, czytelny adres URL
• Wypełnione są wszystkie metatagi
• Zawiera metadane z protokołu Open Graph.
• Tytuł podstrony jest w znaczniku nagłówka
• Spis treści zawiera linki do sekcji (linki wewnętrzne z wykorzystaniem atrybutu „id”)
• Każda sekcja ma przypisany unikalny atrybut „id”
• Twoją stroną będzie łatwo się podzielić w mediach społecznościowych

Kiedy opublikujesz swoją idealną podstronę, powinieneś szybko zauważyć wzrost ruchu organicznego. Google doceni Twoje starania i jakościową treść. Jednak na tym nie kończy się content marketing.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Content marketing dla SEO - jak stworzyć najlepszą stronę w branży

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawlo
Właśnie. Wszyscy piszą i mówią o content marketingu. Znacie jakieś dobre firmy (w Polsce albo zagranicą), które robią to dobrze?
odpowiedź
User
EACTIVE
Content Marketing to rodzaj promowania marki, którego dziś nie można pominąć. Aby był odpowiednio przygotowany, należy dokładnie przygotować strategię działań. Na bazie wieloletnich doświadczeń z klientami różnych branż możemy stwierdzić, że kluczowe znaczenie ma budowanie więzi przez jakość. Poznanie klienta, a więc zdobycie informacji na temat tego, czego na co dzień poszukuje w internecie, zagwarantuje doskonałe dopasowanie treści.
odpowiedź
User
http://www.parfex.eu/parfex/fit.php/
Content marketing dla SEO - jak stworzyć najlepszą stronę w branży
[url=http://www.parfex.eu/parfex/fit.php/][/url]
odpowiedź