7 urodziny Wakacje.pl
Portal Turystyczny Wakacje.pl zaistniał w Sieci w marcu 1999 roku i jest dziś jednym z najważniejszych podmiotów w turystyce on-line.
Pomysł stworzenia serwisu, który umożliwiałby rezerwację ofert wielu organizatorów, narodził się podczas wspólnych wakacji obecnych prezesów firmy – Michała Kaczorowskiego i Mariusza Panka.
Informatyk i ekonomista z Trójmiasta postanowili wykorzystać sprzyjające tendencje na rynku usług turystycznych i pójść śladami zagranicznych potentatów turystyki, którzy podstawy działalności zbudowali na potędze prężnie rozwijającego się Internetu.
- Pomysł był odważny, istniało też ryzyko, że takie usługi nie przyjmą się wśród Polaków, którzy dopiero zaczynali oswajać się z możliwościami sieci. W momencie, gdy zaczynaliśmy działać, z Internetu korzystało jedynie 4% Polaków. Mimo to, wierzyliśmy w ten biznes. Obserwując posunięcia zagranicznych debiutantów z 1996 roku, kreowaliśmy nową jakość na powoli kształtującym się polskim rynku usług on-line – wspomina Michał Kaczorowski, prezes i jeden z założycieli Wakacje.pl
Początki przyniosły pesymistyczne wizje. Mimo, że na świecie era powszechności Internetu rozpoczęła się wraz z pojawieniem się przeglądarki Netscape, pod koniec lat 90. aż 77% polskich internautów ze światem łączyło się za pomocą modemu. Nie było też mowy o dostępie do zasobów sieci w małych miastach. W 1999 nadal nie istniała firma, która oferowałaby sprzedaż wycieczek zagranicznych wyłącznie on-line. Michał Kaczorowski, był wówczas pionierem przemysłu internetowego w kraju – od 1994 roku działał w TASK-u, a od 1996 prowadził własną firmę Interweb, która stworzyła portal regionalny trójmiasto.pl. Przedsięwzięcie miało też większe szanse powodzenia ze względu na doświadczenie w zarządzaniu drugiego z założycieli Wakacje.pl – Mariusza Panka, wcześniej związanego z korporacjami Gillette i Nestle.
Rewolucja Netscape umożliwiła rozwój nie tylko biurom turystycznym, ale również liniom lotniczym, co z kolei zaowocowało udaną współpracą obu sektorów w internetowej przestrzeni. To był dobry moment, aby wyjść naprzeciw pragnieniom klientów i zaoferować coś, czego jeszcze nie mieli - bazę pakietów wycieczkowych wielu różnych organizatorów pod jednym adresem www – tłumaczy Panek.
Polityka inwestycyjna Kaczorowskiego i Panka przyniosła zadowalające efekty, a biznes wycieczkowy on-line okazał się rentowny. Wakacje.pl w 2000 roku przekształciły się w spółkę z o.o i uzyskały obroty rzędu 3,2 mln. zł, dwa lata później była to już kwota 16,7 mln zł. Zarząd portalu nie zwolnił tempa rozwoju również w roku 2005, osiągając obroty ze sprzedaży wycieczek na kwotę 28,6 mln. W 2005 roku z oferty spółki skorzystało 17 tys. internautów - więcej, niż w trzech poprzednich latach działalności (2002-2004 - 14,5 tys.). Firma uzupełnia usługi o sprzedaż off-line, otwierając punkty sprzedaży bezpośredniej w dużych centrach handlowych, do portalu należy też 20 różnych domen oraz serwis Wypoczynek.pl – poświęcony wyłącznie turystyce krajowej - podano w komunikacie.
W przyszłości zamierzamy jeszcze bardziej skupić się na rozbudowie narzędzi Contact Center. Będziemy również kontynuować wdrażanie nowoczesnych programów szkoleniowych dla naszych specjalistów ds. sprzedaży. Z naszych doświadczeń wynika, że to nie nikt inny, lecz dobrze zmotywowani i doceniani pracownicy są najlepszym medium pozyskującym klientów – dodaje Kaczorowski.
Dołącz do dyskusji: 7 urodziny Wakacje.pl
czyzby sprzedali biznes przy polaczeniu z easygo? A moze i wczesniej, ale sladu tej sprzedazy nie widze ani na WM, ani na wakacje.pl, ani wujek Google nic nie podpowiada...