13,5 mln Polaków kupuje w internecie. Jaki profil konsumenta internetowego?
Polak dobrze wykształcony, przed 30. rokiem życia, mieszkaniec dużego miasta, pracujący i pozostający w związku - to profil przeciętnego konsumenta internetowego. Wirtualne półki w większości przeglądają osoby, które nie mogą obyć się bez codziennej dawki Internetu, po równo kobiety, jak i mężczyźni - wynika z badania TNS Polska.
W sieci kupuje 13,5 mln Polaków w wieku 15 i więcej lat, czyli ponad 40 proc. społeczeństwa we wskazanym przedziale wiekowym. wśród e-konsumentów dominują osoby w wieku do 29 lat - stanowią one 45 proc. tej grupy.
Najwięcej osób, które decydują się na zakupy przez internet, to jednocześnie stali użytkownicy sieci, będący online codziennie lub prawie codziennie. Z minimalnie mniejszą częstotliwością, bo kilka razy w tygodniu, w sieci surfuje co ósmy e-konsument. Tylko 6 proc. deklaruje, że korzysta z internetu rzadziej.
Co trzeci klient internetowy pochodzi z południowych regionów Polski, a niemal co czwarty zamieszkuje w centrum kraju. Najmniejsza liczba e-konsumentów jako miejsce zamieszkania wskazuje północ Polski (11 proc.). Ponadto fani zakupów w sieci to przede wszystkim mieszkańcy miast. Więcej niż co trzeci (36 proc.) pochodzi z metropolii liczących więcej niż 100 tys. osób, a ponad połowa (56 proc.) z ośrodków posiadających więcej niż 20 tys. mieszkańców.
Wirtualne półki przeszukują w równej mierze obie płcie - na zakupy internetowe wybiera się 50 proc. mężczyzn i tyle samo kobiet. Większość e-konsumentów to osoby żyjące w związku małżeńskim lub partnerskim, co deklaruje 55 proc. badanych. Status singla posiada czterech na dziesięciu kupujących w sieci, podczas gdy na tle ogółu społeczeństwa osoby wolne stanowią 27 proc. Pozostali kupujący to rozwodnicy lub żyjący w separacji.
Klienci sklepów internetowych w Polsce w przeważającej części deklarują się jako osoby posiadające wykształcenie co najmniej średnie lub policealne (72 proc.). W porównaniu do ogółu społeczeństwa, edukację na co najmniej średnim poziomie ukończyło 53 proc. populacji. Co trzeci fan zakupów w sieci posiada dyplom ukończenia studiów wyższych.
Konsumenci internetowi to w większości osoby pracujące, oceniające swoją sytuację materialną jako średnią. Wśród fanów e-zakupów dość silną reprezentację stanowią osoby, które są zadowolone ze stanu swojego konta w banku – tak uważa co trzeci konsument. W złej kondycji finansowej znajduje się 9 proc. kupujących w sieci, przy czym udział takich osób wśród ogółu badanych wynosi 20 proc.
Najsilniejsza grupa osób, które kupują przez internet, to - tak jak wśród ogółu osób w wieku 15 i więcej lat - pracownicy fizyczni oraz reprezentanci branży administracji i usług. Obie grupy stanowią łącznie nieco ponad 40 proc. klientów internetowych. Trzecią największą grupą społeczną są studenci oraz uczniowie. Co ósmy klient internetowy to przedstawiciel szczebla kierowniczego lub specjalista, a niemal co dziesiąty jest prywatnym przedsiębiorcą.
Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie PayU w listopadzie 2012 r. techniką wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: 13,5 mln Polaków kupuje w internecie. Jaki profil konsumenta internetowego?
Przy obecnym poziomie szkół wyższych (najlepsza uczelnia w czwartej setce na świecie) nie ma w Polsce ludzi dobrze wykształconych. Są ludzie z dyplomem...