ZOG: reklama na świecie urośnie w br. o 3,5 proc.
W bieżącym roku globalne wydatki na reklamę będą o 3,5 proc. wyższe niż w 2009 roku – prognozuje ZenithOptimedia. Wzrosty nastąpią we wszystkich regionach na świecie.
3,5 proc., o które zdaniem ZenithOptimedia w bieżącym rok zwiększy się wartość rynku reklamowego na całym świecie, to o 1,3 proc. więcej niż wzrost estymowany przez tę firmę w kwietniu br. (więcej). Natomiast pod koniec ubiegłego roku firma prognozowała, że globalne wydatki na reklamę zwiększą się w tym roku jedynie o 0,9 proc. (więcej).
ZenithOptimedia uzasadnia podniesienie swojej prognozy lepszą niż przewidywano sytuacją na rynkach reklamowych, zwłaszcza w USA i Europie Zachodniej, w pierwszej połowie bieżącego roku. Ogółem na reklamę globalnie ma zostać wydane w tym roku 447,5 mld dolarów.
Wydatki na reklamę według regionów | |||||
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut wg stóp średnich z 2009 roku) | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Ameryka Północna | 179,149 | 156,486 | 158,546 | 162,93 | 167,861 |
Europa Zachodnia | 112,579 | 99,919 | 102,09 | 104,737 | 108,259 |
Azja i Pacyfik | 106,783 | 100,378 | 106,151 | 113,039 | 121,539 |
Europa Centralna i Wschodnia | 33,57 | 25,301 | 27,082 | 29,723 | 32,955 |
Ameryka Łacińska | 29,931 | 28,942 | 30,954 | 33,108 | 35,925 |
Afryka/Środkowy Wschód/pozostałe kraje | 20,112 | 21,262 | 22,722 | 24,264 | 26,06 |
Świat | 482,125 | 432,288 | 447,546 | 467,801 | 492,6 |
Na rynkach rozwiniętych (Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia) wydatki reklamowe wzrosną w bieżącym roku o 1,3 proc., podczas gdy na rynkach rozwijających się (pozostałe regiony świata) – aż o 8,6 proc. „Oczekuje się, że większość światowego wzrostu wydatków reklamowych w ciągu kolejnych pięciu lat nastąpi na rynkach rozwijających, a jego wartość wyniesie 39 mld dolarów z 60 mld dolarów spodziewanych na rynkach światowych w latach 2009-2012” – czytamy w komunikacie ZenithOptimedia.
Główne media (dzienniki, magazyny, TV, radio, kino, outdoor, internet) | |||||
zmiana wg lat (%) | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Ameryka Północna | -3.8 | -12.7 | 1.3 | 2.8 | 3.0 |
W tym USA | -4.2 | -12.9 | 1.1 | 2.7 | 3.0 |
Europa Zachodnia | -1.3 | -11.2 | 2.2 | 2.6 | 3.4 |
Azja i Pacyfik | 1.8 | -6.0 | 5.8 | 6.5 | 7.5 |
bez Japonii | 7.3 | -0.3 | 10.6 | 10.6 | 11.2 |
Europa Centralna i Wschodnia | 12.8 | -24.6 | 7.0 | 9.8 | 10.9 |
Ameryka Łacińska | 14.4 | -3.3 | 7.0 | 7.0 | 8.5 |
Afryka/Środkowy Wschód/pozostałe kraje | 22.7 | 5.7 | 6.9 | 6.8 | 7.4 |
Świat | 1.0 | -10.3 | 3.5 | 4.5 | 5.3 |
W najbliższych latach coraz więcej budżetów reklamowych na całym świecie będzie trafiać do telewizji. ZenithOptimedia uzasadnia to rozwojem nowych technologii telewizyjnych, takich jak odtwarzacze HDD czy kanały HD, które na dłużej przyciągają widzów do tego medium, oraz dominacją telewizji na rynkach rozwijających się.
Wydatki na reklamę według mediów | |||||
(kwoty w miliardach USD według obecnych cen, przelicznik walut wg stóp średnich z 2009 roku) | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Prasa | 118,896 | 97,99 | 95,066 | 93,632 | 92,788 |
Magazyny | 55,067 | 44,148 | 43,234 | 42,739 | 42,79 |
TV | 180,55 | 166,931 | 177,679 | 187,368 | 197,603 |
Radio | 36,511 | 32,453 | 32,005 | 32,651 | 33,989 |
Kino | 2,213 | 2,082 | 2,215 | 2,344 | 2,485 |
Outdoor | 31,877 | 28,292 | 29,415 | 30,745 | 32,141 |
Internet | 49,767 | 54,244 | 61,312 | 71,114 | 82,709 |
Razem * | 474,882 | 426,139 | 440,925 | 460,592 | 484,505 |
Wynik „Razem” jest niższy niż w tabeli „Wydatki na reklamę według regionów”, ponieważ tabela ta obejmuje również wydatki krajów, które nie dołączyły specyfikacji odnośnie poszczególnych mediów |
Natomiast wydatki na reklamę internetową w 2012 roku będą stanowić według ZenithOptimedia 17,1 proc. całego rynku reklamowego, czyli tylko 2,1 proc. mniej niż budżety lokowane w prasie. Ten wzrost ma nastąpić przede wszystkim za sprawą gwałtownego rozwoju internetowych mediów mobilnych i społecznościowych. W USA w latach 2009-2012 wydatki na reklamę mobilną mają zwiększać się średnio o 43,2 proc. rocznie, wydatki na reklamę w mediach społecznościowych – o 32 proc., podczas gdy roczny wzrost ogólnych budżetów reklamowych w internecie wyniesie w tym kraju 15,6 proc.
Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych (%) | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Prasa | 25.0 | 23.0 | 21.6 | 20.3 | 19.2 |
Magazyny | 11.6 | 10.4 | 9.8 | 9.3 | 8.8 |
TV | 38.0 | 39.2 | 40.3 | 40.7 | 40.8 |
Radio | 7.7 | 7.6 | 7.3 | 7.1 | 7.0 |
Kino | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Outdoor | 6.7 | 6.6 | 6.7 | 6.7 | 6.6 |
Internet | 10.5 | 12.7 | 13.9 | 15.4 | 17.1 |
Dołącz do dyskusji: ZOG: reklama na świecie urośnie w br. o 3,5 proc.