ZenithOptimedia: Rynek reklamy wzrośnie o 1,2 proc. w 2010 r. po spadku o 11,6 proc. w ub.r.
Polski rynek reklamy wzrośnie w tym roku o 1,2% po spadku o 11,6% w ub.r., natomiast bardziej zauważalne ożywienie nastąpi dopiero w 2012 r. w związku z piłkarskim turniejem Euro 2012, wynika z komunikatu domu mediowego ZenithOptimedia. Według nich, kondycja rynku reklamy w 2010 roku nie zmieni się do III kwartału.
"Kryzys ekonomiczny w 2009 roku odbił się 11,6% spadkiem całkowitej wartości rynku reklamy w stosunku do 2008 roku, lecz według prognoz ZenithOptimedia Polska - w całym roku 2010 rynek wzrośnie w niewielkim stopniu - jedynie o 1,2%. Oczekiwane ożywienie nastąpi dopiero w 2012 roku i będzie miało związek z Mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro 2012" - głosi komunikat.
Dominujący udział w rynku reklamowym zachowa w tym roku telewizja (52%), z kolei udział internetu zwiększy się do 13%.
"Internet to jedyne medium, które zanotowało wzrost w 2009 roku - dodatnia dynamika na poziomie blisko 9%. Prognozowany wzrost internetowego rynku reklamowego w 2010 roku to 13,6% w stosunku do roku 2009" - czytamy w komunikacie.
Kolejne miejsca pod względem udziału w rynku zajmą outdoor (9%), magazyny (10%) i dzienniki (8%).
"Dzienniki to medium, które najbardziej ucierpiało w kryzysowym 2009 roku (szacowana realna strata wartości rynku w porównaniu z rokiem poprzednim wynosi 24,3%). 2010 będzie okresem stabilizacji, aczkolwiek należy spodziewać się dalszego spadku wartości rynku gazet o 8,2%w stosunku do 2009 roku. Pierwsze wzrosty w tym segmencie rynku (prasa) spodziewane są dopiero w 2012 roku" - napisali analitycy.
Oczekują oni, że rynek magazynów w tym roku także będzie dalej tracił - szacunkowo 6,2% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Udział radia w rynku reklamowym ma wynieść w tym roku 7%, a kin - 1%, podało także ZenithOptimedia. Analitycy spodziewają się, że segment radiowy wzrośnie w 2010 r. o 1,1%, i będzie się systematycznie zwiększał. W dalszym ciągu widoczny będzie rozwój segmentu radia internetowego.
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: Rynek reklamy wzrośnie o 1,2 proc. w 2010 r. po spadku o 11,6 proc. w ub.r.