ZenithOptimedia: prognoza wzrostu dla globalnego rynku reklamy minimalnie w górę
Dom mediowy ZenithOptimedia prognozuje, że globalne wydatki na reklamę zwiększą się w bieżącym roku o 4,8 proc.
Agencja minimalnie podwyższyła swoją prognozę z grudnia, kiedy przewidywała, że wartość rynku wzrośnie o 4,7 proc. (więcej na ten temat).
Według najnowszych szacunków, tegoroczne nakłady na reklamę sięgną 489,3 miliarda dolarów, w porównaniu do 466,8 miliarda dolarów w roku 2011.
ZO jednocześnie podniósł swoje prognozy na lata 2013 i 2014, w których tempo wzrostu globalnych nakładów na reklamę ma przyspieszyć odpowiednio do 5,3 proc. (+0,1 pkt. proc.) i 6,1 proc. (+0,3 pkt. proc.).
W Europie Zachodniej wydatki reklamowe mają w bieżącym roku zwiększyć się o 1,5 proc. (prognoza w dół o 0,5 pkt. proc.), w Europie Środkowo-Wschodniej o 6,5 proc. (-1,5 pkt. proc.), w Ameryce Północnej o 3,6, proc. (bez zmian), w regionie Azji i Pacyfiku o 7,4 proc. (+0,2 pkt. proc.), w Ameryce Łacińskiej o 9,2 proc. (+3,2 pkt. proc.), a w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej o 1 proc. (-0,5 pkt. proc.).
Rynki wschodzące, definiowane przez ZO jako wszystkie rynki poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią, mają w najbliższych trzech latach zwiększyć swój udział w globalnym rynku reklamowym z 33,2 proc. do 37,1 proc.
W latach 2011 - 2014 rynki wschodzące mają także odpowiadać za 60 proc. globalnego wzrostu nakładów na reklamę. 49 proc. będzie pochodzić z dziesięciu czołowych takich rynków, w tym 33 proc. z krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny), a 16 proc. z Indonezji, Argentyny, RPA, Korei Płd., Meksyku i Turcji (każdy z nich doda do globalnego rynku reklamy od 1 do 4 mld USD).
Chiny są obecnie trzecim największym rynkiem reklamowym na świecie i szybko gonią drugą Japonię. Według ZO, kraje te zamienią się miejscami w 2015 roku, a szósta aktualnie Brazylia wyprzedzi wówczas piątą Wielką Brytanię. Z kolei Rosja, która była dwunasta w zeszłym roku, ma być jedenasta w roku bieżącym i dziewiąta w roku 2014.
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: prognoza wzrostu dla globalnego rynku reklamy minimalnie w górę