Zasięgi budowane na emocjach – lekcje od ekspertów z TikTok For You Summit Central Europe
Minęła już chwila od największego konwentu biznesowego TikToka w Centralnej Europie, TikTok For You Summit. Wkraczamy jednak w ten okres w roku, który sprzyja podsumowaniom i zbieraniu tego, czego dowiedzieliśmy się w jego trakcie. Wróćmy więc jeszcze na chwilę do tego, co eksperci platformy ale i goście z zewnątrz mieli do powiedzenia na temat trendów, target grup, efektywności i podróży klienta w czasach post-lastclick. W końcu – czy autentyczność, kreatywność i… odwaga, która napędza emocje to cały sekret potrzebny do globalnego sukcesu marketingowego?

Linie lotnicze Ryanair to mistrzowie strategii na TikToku – ich odważne, a często kontrowersyjne podejście podbiło serca milionów użytkowników i wygenerowało gigantyczne zasięgi (2,4 mln obserwujących; 46,4 mln polubień filmów). Za strategię komunikacji na platformie odpowiadał Michael Corcoran, który podzielił się z uczestnikami For You Summit CE swoją receptą na zbudowanie wyrazistego wizerunku na TikToku.

1. Bądź autentyczny, nie perfekcyjny – przede wszystkim porzucić perfekcjonizm. TikTok to przestrzeń do wyrażania autentyczności, w której liczy się odwaga, a humor, nawet czarny, może stać się cennym narzędziem w budowaniu relacji z odbiorcami. Musisz pamiętać, że dwie trzecie (67 proc.) użytkowników platformy twierdzi, że przegląda TikToka dla poprawienia sobie humoru (Źródło: #TikTokMadeMeBuyIt shows the power of TikTok).
2. Skróć proces decyzyjny – w świecie TikToka liczy się szybkie reagowanie na zmieniające się trendy. To, co dziś jest hitem, jutro może zostać zapomniane. Jeśli chcesz wykorzystać potencjał virali, lista osób decydujących o publikacji powinna być skrócona do minimum.
3. Eksperymentuj – kluczem do sukcesu na TikToku jest odwaga i gotowość do eksperymentowania. Porażki są nieuniknione, ale najważniejsze, to umieć wyciągać z nich wnioski i pozwolić społeczności zdecydować o sukcesie marki.
4. Bądź odważny – według Corcorana sukces wymaga odwagi – czasami lepiej wkurzyć 80% odbiorców, aby zdobyć lojalność 20%. Jednym z najczęstszych błędów jest próba przypodobania się wszystkim.
Kreatywność napędza TikToka
Badania Nielsena potwierdzają, że 47% wzrostu sprzedaży pochodzi bezpośrednio z siły kreacji (Źródło: TikTok Works: How TikTok drives business impact for advertisers). To emocje przekładają się na zasięgi, a zasięgi na realne zyski. Jak przekazał Callum Smith, Marketing Startegy Lead z TikToka, budowanie napięcia za pomocą fabuły prowadzi do wydłużenia czasu oglądania o 16%, a wykorzystanie trendów z aplikacji prowadzi do wzrostu o 14%. Smith podkreślał także, że aby zwrócić uwagę odbiorców, marki muszą pozostać autentyczne i kreatywne. Według wewnętrznych badań platformy 79% użytkowników uważa, że to miejsce, gdzie brandy mogą pokazać swoją osobowość.

Potwierdzają to słowa Marty Piotrowskiej z Allegro, do przeczytania wywiadu z którą zachęcamy tutaj. Menedżerka zaznaczyła podczas konferencji, że wykorzystanie w reklamach sylwetek prawdziwych osób zwiększa współczynnik CTR aż o 100%. Dodała także, że ROAS (zwrot wydatków na reklamę) firmy Allegro na TikToku w sierpniu 2024 był dwa razy wyższy w porównaniu do innych platform. Marketerzy muszą więc unikać powielania schematów i skupić się na unikalnym DNA marek, by nie przepalać budżetów na nieefektywne kampanie.

TikTok zapewnia wyższe ROI niż inne platformy
Marketerzy potrzebują konkretów – i TikTok je dostarcza. Na platformach wyższej uwagi, jaką jest TikTok, średnia liczba bardzo dużych efektów biznesowych jest o 67% wyższa w porównaniu do innych aplikacji, a w przypadku kampanii liczba sekund aktywnej uwagi zwiększa się o 76%.
Kuba Klimczyk, Head of E-commerce platformy, wskazał, że aż 61% wszystkich użytkowników choć raz dokonało zakupu bezpośrednio poprzez platformę lub online po obejrzeniu reklamy na TikToku, a 65% użytkowników prawdopodobnie kupi w przyszłości produkt, który tam zobaczyli. Przykład L’Oreal pokazuje, jak kampanie na tej platformie generują niezwykłe wyniki: ROI (zwrot z inwestycji) dla tej marki był aż o 30% wyższy w porównaniu do konkurencyjnych platform.
To nie jedyny imponujący wynik. W branży retail TikTok zwiększa zwroty o średnio 48%, a w przypadku sektora FMCG liczby szybują aż do 58% (Źródło: How TikTok drives Efficient and Effective ROI in Central Europe | TikTok For Business Blog). William Asplund, Measurement Partner TikToka nie ma wątpliwości – ta platforma to obecnie jedno z najefektywniejszych narzędzi marketingowych na rynku.

Zaufanie walutą teraźniejszości
Juliette Freysson Dugo, Associate Communication Officer w UNESCO, mówiła o znaczeniu etycznego tworzenia treści, które przyczynia się do budowania bezpiecznej i świadomej przestrzeni online. Twórcy stają się kluczowymi źródłami informacji, a ich umiejętności w zakresie mediów i informacji są nieocenione w walce z dezinformacją. To niezwykle ważne, bo jak zaznaczyła prelegentka, aż 56% internautów regularnie czerpie wiedzę z mediów społecznościowych, a co drugi z nich ufa autentyczności treści, które tam widzi.

Z drugiej strony marki powinny bardziej ufać twórcom, ponieważ to oni najlepiej znają swoją publiczność – taki wniosek wyłonił się z panelu na konferencji zorganizowanej przy okazji tegorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu. W spotkaniu wzięli udział olimpijczycy, w tym kajakarka górska Klaudia Zwolińska, biegaczka Anastazja Kuś i koszykarz Piotr Grabowski, a także przedstawiciele branży cyfrowej: Nadia Smolarek, Sport Partnerships Manager w TikToku, oraz Barbara Karczewska, specjalistka ds. zarządzania sportowcami i PR w Creators TikTok. Paneliści zachęcali słuchaczy, aby nie zastanawiali się zbyt długo nad rozpoczęciem tworzenia treści, ale po prostu opublikowali swój pierwszy film i zaczęli zdobywać doświadczenie.

Jaki obraz wyłania się z tego podsumowania – potrzebujemy odwagi, ale i rozwagi, swobody, ale i precyzji w określaniu celów, koncentracji na efektywności, ale i zaufania instynktowi by wyjść poza ustalone schematy. Brzmi to jak dobre życzenia na 2025 i zalążek niezłej strategii.





Dołącz do dyskusji: Zasięgi budowane na emocjach – lekcje od ekspertów z TikTok For You Summit Central Europe