Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.
W ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 483,45 mln zł, o 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej, bo o 25,6 proc., zmalała wartość reklamy tranzytowej.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wydatki na reklamę outdoorową wyniosły w ub.r. dokładnie 483 451 469 zł. To 78,3 mln zł mniej niż w 2012 roku, co daje spadek o 13,94 proc. Przy czym w samym drugim półroczu spadek był niższy - w trzecim kwartale wyniósł 7,4 proc., a w czwartym 12,1 proc.
Reklama outdoorowa traci nieprzerwanie od pięciu lat, ale w latach 2009-2011 spadki były zdecydowanie mniejsze niż później. W efekcie od 2009 do 2013 roku wartość tego rynku zmalała o jedną piątą - z 607,1 do 483,4 mln zł.
Zdaniem Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ubiegłoroczne spadki wynikają z dwóch głównych przyczyn. - Po pierwsze z polityki zakupowej domów mediowych, która spowodowała niekorzystny dla branży spadek średnich cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach. Po drugie z ograniczenia wydatków na reklamę OOH w takich sektorach, jak telekomunikacja oraz żywność - wylicza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Przykładowo branża telekomunikacyjna jeszcze w 2009 roku przeznaczyła na reklamę zewnętrzną 94,7 mln zł, a w ub.r. już tylko 57,9 mln zł (to 39 proc. w dół). Wydający najwięcej na outdoor sektor sprzedaży zanotował w tym ujęciu spadek z 122,8 do 109,4 mln zł (11 proc. w dół), sektor żywności - z 76,9 do 58,4 mln zł (24 proc. w dół), branża rozrywki i kultury - z 91,2 do 61,8 mln zł (32 proc. w dół), a sektor motoryzacji i transportu - z 36,8 do 33,9 mln zł (8 proc. w dół).
Czy w br. nastąpią kolejne spadki? - Wnioskujemy, analizując sytuację rynkową w przedmiotowych sektorach, że nie. Ale także nie prognozujemy znaczącego zwiększenia środków w tychże sektorach na reklamę out of home, przynajmniej w dwóch kolejnych latach - komentuje Lech Kaczoń.
Z kolei pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z czołowych domów mediowych prognozują, że w 2014 roku wydatki na reklamę zewnętrzną zmaleją w br. od 0,9 do 5 proc. (zobacz szczegóły).
Na kolejnej podstronie analiza wydatków na reklamę tranzytową
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r. | ||||
kategoria | sprzedaż w zł | |||
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 21 608 528 | 23 121 953 | 22 965 039 | 26 888 289 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 1 964 608 | 3 217 065 | 3 116 094 | 6 492 906 |
Piwo | 2 465 708 | 7 315 211 | 4 373 276 | 558 138 |
Napoje | 851 388 | 9 076 823 | 3 052 998 | 2 944 790 |
Pozostałe z sektora Żywność | 3 699 120 | 8 908 248 | 6 213 488 | 8 958 453 |
Filmy kinowe | 5 179 856 | 4 607 100 | 4 292 235 | 3 582 413 |
Stacje TV | 2 385 112 | 1 750 679 | 1 761 741 | 1 585 947 |
Stacje radiowe | 65 357 | 396 977 | 265 650 | 367 751 |
Magazyny | 231 375 | 61 318 | 92 504 | 130 821 |
Gazety codzienne | 109 476 | 78 296 | 17 138 | 23 205 |
Edukacja | 633 828 | 1 428 151 | 2 462 666 | 835 728 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 486 762 | 7 780 936 | 9 702 530 | 7 488 216 |
Internet | 484 947 | 158 341 | 2 246 384 | 1 835 512 |
Systemy telefonii komórkowej | 14 279 743 | 14 931 614 | 10 691 504 | 11 929 500 |
Telefonia stacjonarna | 8 777 | 12 868 | 32 619 | 71 115 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 190 600 | 489 243 | 235 856 | 333 381 |
Środki osobistej pielęgnacji ciała | 2 474 081 | 6 755 242 | 3 951 859 | 4 243 577 |
Produkty zdrowotne/leki | 1 718 671 | 1 485 440 | 490 377 | 2 487 442 |
Samochody | 2 380 406 | 5 895 768 | 4 971 931 | 4 891 053 |
Oleje/Paliwa | 499 926 | 1 246 731 | 576 025 | 852 343 |
Stacje benzynowe | 454 215 | 1 831 321 | 815 994 | 410 845 |
Transport | 2 375 216 | 1 184 632 | 1 119 793 | 1 851 703 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 366 613 | 674 131 | 872 343 | 628 392 |
Banki | 6 122 405 | 3 688 079 | 4 312 435 | 5 486 979 |
Ubezpieczenia | 967 725 | 1 781 463 | 592 063 | 486 742 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 310 386 | 2 293 030 | 1 776 172 | 1 728 445 |
Proszki do prania | 746 717 | 564 842 | 773 971 | 569 957 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 1 230 568 | 243 116 | 312 722 | 757 270 |
Akcje społeczne non-profit | 4 397 913 | 897 373 | 3 667 906 | 2 049 798 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 70 499 | 413 276 | 200 245 | 218 240 |
AGD/RTV | 1 045 937 | 770 601 | 894 598 | 3 553 840 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 753 950 | 1 996 213 | 1 684 965 | 2 031 877 |
Biura podróży | 1 081 331 | 2 588 642 | 385 763 | 1 867 075 |
Usługi medyczne | 258 923 | 339 290 | 340 778 | 476 793 |
Pozostałe z sektora Usługi | 3 296 610 | 4 410 534 | 5 811 735 | 8 360 170 |
Budownictwo | 3 043 281 | 3 374 053 | 2 619 541 | 3 563 933 |
Produkty dla dzieci | 278 468 | 365 205 | 432 720 | 733 554 |
Odzież/obuwie | 3 054 370 | 3 419 118 | 2 341 297 | 5 169 632 |
Produkty dla zwierząt | 0 | 500 643 | 93 543 | 165 605 |
Przemysł | 187 876 | 395 375 | 1 014 685 | 330 276 |
Rolnictwo/ogrodnictwo | 59 840 | 1 498 728 | 58 740 | 16 323 |
Kampanie polityczne | 5 850 | 33 091 | 26 014 | 174 221 |
Nieokreślony sektor | 3 795 112 | 4 141 296 | 4 357 500 | 3 557 657 |
ŁĄCZNIE | 100 622 075 | 136 122 053 | 116 017 435 | 130 689 907 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.
1 2
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.