Wirtualna Polska po turystycznym lecie. Rekordowy zysk
Sezon letni w Wirtualnej Polsce Holding upłynął pod znakiem sporych wzrostów w segmencie turystycznym. Biznes reklamowo-subskrypcyjny zyskał dużo mniej, chociaż jego dynamiki były lepsze niż w pierwszym półroczu. Firma wypracowała rekordowe przychody i zysk w swojej historii.
W trzecim kwartale 2024 r. przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski Holding sięgnęły 437,38 mln zł, rosnąc rok do roku o 7,9 proc. Te gotówkowe zwiększyły się o 8,3 proc. do 429,73 mln zł.
Najmocniej przyczynił się do tego pion turystyczny (obejmuje przede wszystkim Wakacje.pl, Nocowanie.pl i platformy kupionej dwa lata temu Grupy Szallas), który w trzecim kwartale wypracował swoje najwyższe wyniki. Od lipca do września br. jego wpływy poszły w górę r/r o 12,2 proc. do 208,39 mln zł, zaś skorygowany zysk EBITDA - z 83,36 do 85,33 mln zł. - Nasz biznes turystyczny kolejny rok z rzędu zamyka trzeci kwartał - kluczowy w tym obszarze - bardzo solidnymi wzrostami - stwierdził w komunikacie giełdowym Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding.
Pod koniec września obszar turystyczny firmy powiększył się wraz z przejęciem za 16,7 mln euro 80 proc. udziałów spółki Creative Eye, do której należy rumuńska platforma turystyczna Litoralul Romanesc.
Reklama i subskrypcje 6 proc. w górę
Segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualnej Polski Holding w zeszłym kwartale rósł prawie dwa razy słabiej od turystycznego. Jego przychody zwiększyły się r/r o 6,4 proc. (te gotówkowe - o 7,2 proc.), a skorygowany zysk EBITDA - z 59,83 do 60,88 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Przy czym, o ile dynamika wpływów pionu turystycznego mocno zmalała w porównaniu z pierwszą połową br. (wówczas wyniosła 25,8 proc.), o tyle w obszarze reklam i subskrypcji wzrosła z poziomu 2,5 proc. - Nie przestajemy inwestować w technologie, te największe inwestycje dotyczą natomiast działalności reklamowej. Optymalizowane przy pomocy sztucznej inteligencji produkty z rodziny WP Booster odpowiadają od stycznia do września już za ponad 30 mln złotych przychodów i notują trzycyfrowe wzrosty w porównaniu do ubiegłego roku - opisuje Jacek Świderski.
Z początkiem września firma udostępniła dwa nowe narzędzia pod marką WP Booster służące do reklamy w modelu efektywnościowym. W komunikacie podkreśla, że docieralność kampanii - mierzona jako kliki, które wygenerowały sesję u reklamodawcy - u klientów z branży ochrony zdrowia zwiększyła się o ponad 70 proc., a u tych z branży spożywczej czy edukacyjnej - o ponad 50 proc.
Teraz wydawca w ramach WP Boostera wprowadza nowe optymalizacje - dotyczące zdarzeń kluczowych m.in. leadów, rejestracji, pobrań czy zapisów na jazdy próbne. Owe zdarzenia będą dobierane zgodnie z celami biznesowymi klientów, a mechanizm AI będzie odpowiadał za wycenę oraz dobór targetu do kampanii, ma dawać wyższą efektywność.
Z kolei pion finansów konsumenckich Wirtualnej Polski Holding (obejmuje głównie Totalmoney.pl) zwiększył w minionym kwartale wpływy o 1,5 proc. do 48,35 mln zł i skorygowany zysk EBITDA z 5,72 do 6,91 mln zł, a obszar określony jako pozostały przy wzroście przychodów o 5,2 proc. do 10,29 mln zł zanotował spadek skorygowanej EBITDA z 923 do 510 tys. zł.
Skorygowany zysk EBITDA firmy w zeszłym kwartale wzrósł ze 146,27 do 152,59 mln zł, a zysk netto - z 71,7 do 79,86 mln zł.
Wirtualna Polska Holding drugi raz w historii przekroczyła pułap 400 mln zł kwartalnych przychodów, pierwszy raz zbliżając się do 80 mln zł czystego zysku. W obu statystykach przebiła swoje wyniki sprzed roku.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska po turystycznym lecie. Rekordowy zysk