VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD)
Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem VoD pozostaje VoD.pl (należący do Grupy Onet), który jesienią ub.r. przekroczył poziom 4 mln użytkowników. Player.pl (Grupa TVN) i Ipla (Cyfrowy Polsat) najwyższą odwiedzalność osiągają w czasie trwania wiosennych i jesiennych ramówek telewizyjnych. Wzrosty zanotował serwis Ipla.tv, za to spadki - aplikacja Ipla.
W grudniu ub.r. VoD.pl odwiedziło 4,06 mln internautów (real users), którzy wykonali 33 mln odsłon (w tym 2,77 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z serwisu przez godzinę i 1:32 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
VoD.pl jest najpopularniejszym serwisem VoD pod względem liczby użytkowników i odsłon, szczególnie dużą przewagę nad konkurentami mając w tej pierwszej statystyce - zajmujące kolejne miejsca Player.pl (należący do Grupy TVN) i Ipla.tv (własność Cyfrowego Polsatu) zanotowały po ok. trzy razy użytkowników mniej - odpowiednio 1,38 i 1,2 mln. Przy czym na każdej z tych witryn odwiedzający spędzili zdecydowanie więcej czasu niż na VoD.pl - w przypadku Playera średni czas korzystania wyniósł 6 godzin i 58:44 minuty, a w przypadku Ipli - 4 godziny i 1:48 minuty.
Ipla działa również jako osobny program, który w grudniu ub.r. zanotował 1,05 mln użytkowników oraz 2,04 mln uruchomionych aplikacji, z których każda działała średnio przez 66 godzin i 51:35 minuty (zazwyczaj to funkcjonowanie „w tle” innych aktywności wykonywanych przez internautów).
Dział VoD serwisu TVP.pl zanotował zdecydowanie najkrótszy średni czas korzystania przez użytkownika (5:05 minuty), natomiast Kinoplex.gazeta.pl osiągnęła najmniejszy zasięg (219,2 tys. użytkowników i 1,7 mln odsłon).
Dodajmy, że poszczególne serwisy mają różne zasoby treści i sposoby ich udostępniania. Player.pl, Ipla i VoD.TVP.pl są oparte na treściach (głównie programach i serialach) nadawców telewizyjnych, do których należą. Przy czym TVN i Polsat zachowują je na wyłączność w swoich serwisach, natomiast TVP udostępnia odpłatnie konkurentom, a także zamieszcza zdecydowanie więcej materiałów na YouTube (przeczytaj o tym więcej), natomiast u siebie nie ma treści od innych podmiotów. Player.pl (gdzie wszystkie materiały są dostępne za darmo) dopiero w lutym ub.r. wprowadził produkcje zewnętrzne, we wrześniu zrezygnował z publikowania nowych odcinków programów TVN Style i TVN Turbo, natomiast w grudniu wprowadził ofertę dla klientów T-Mobile. TVP w grudniu udostępniła w pełni bezpłatną Strefę Widza osobom płacącym abonament RTV.
VoD.pl i Kinoplex.gazeta.pl nie dysponują własnymi produkcjami, dlatego stawiają na współpracę z dystrybutorami filmów i seriali oraz nadawcami telewizyjnymi. Ten pierwszy serwis ponad rok temu uruchomił witrynę Sport.VoD.pl (z transmisjami m.in. piłkarskiej Ligi Mistrzów i T-Mobile Ekstraklasy), która w grudniu ub.r. miała 125,5 tys. użytkowników. Transmisje i inne treści sportowe są też dostępne w Ipli i sekcji VoD portalu TVP.pl. W przypadku TVP.pl programy (we fragmentach lub całości) są też publikowane w innych działach i serwisach (np. TVP.Info), podobnie jak w przypadku Player.pl - gdzie sporo produkcji trafia na TVN24.pl i strony poszczególnych programów.
Oprócz czołowych witryn VoD w Polsce działa kilka mniejszych serwisów tego typu, z których najpopularniejszy HBOgo.pl w grudniu ub.r. odwiedziło 117,1 tys. użytkowników. W sierpniu ub.r. serwis PlayPuls.pl uruchomiła Telewizja Puls, a w czerwcu darmowe filmy pojawiły się w serwisie EskaGO.pl należącym do Grupy ZPR. Ponadto od połowy ub.r. polscy internauci mogą korzystać z serwisu VoD należącego do Google, start podobnej witryny planuje Amazon, a w br. na polski rynek ma wejść Netflix.
W poniższych rankingach uwzględniliśmy tylko legalnie działające serwisy VoD. Wśród tych nielegalnych najpopularniejsze są Zalukaj.tv i Ekino.tv (zobacz szczegóły).
Serwisy VoD w grudniu 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
vod.pl | 4 064 455 | 32 998 986 | 2 775 569 | 01:01:32 | 18,89% |
player.pl | 1 385 789 | 28 508 953 | 1 089 509 | 06:58:44 | 6,44% |
ipla.tv | 1 196 061 | 25 302 002 | 678 954 | 04:01:48 | 5,56% |
ipla - aplikacja | 1 049 647 | 2 044 926* | - | 66:51:35** | 4,88% |
tvp.pl - vod | 770 281 | 10 351 060 | 1 308 778 | 00:05:05 | 3,58% |
kinoplex.gazeta.pl | 219 254 | 1 704 958 | 88 810 | 01:20:37 | 1,02% |
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację |
VoD.pl w skali roku zyskał 258,2 tys. użytkowników (to wzrost o 6,8 proc.), przy czym stracił 2,3 mln odsłon i 6:38 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (spadki o 6,5 i 9,7 proc.). Z kolei Player.pl przy 41,4 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (3,1 proc. w górę) zanotował o 1,05 mln odsłon i 13:41 minuty na użytkownika mniej (to 3,5 i 3,2 proc. w dół).
Ipla.tv zyskała rok do roku 135,6 tys. użytkowników, 4,6 mln odsłon i 54:06 minuty średniego czasu korzystania (to wzrosty o 12,8, 22,3 i 28,8 proc.), za to aplikacji Ipla straciła 595,5 tys. użytkowników, 487,2 tys. uruchomionych aplikacji oraz godzinę i 28:02 minuty czasu działania aplikacji (spadki o 36,2, 19,2 i 27,6 proc.).
Sekcja VoD na TVP.pl miała o 115,9 tys. użytkowników i 3,2 mln odsłon więcej niż rok wcześniej (17,7 i 45,6 proc. w górę), ale średni czas korzystania zmalał ponad czterokrotnie. Na Kinoplex.gazeta.pl przy nieznacznych zmianach liczby użytkowników i odsłon (odpowiednio wzrost o 65,3 tys. i spadek o 5,7 tys.) przeciętny czas przypadający na każdego odwiedzającego wydłużył się aż o 35:39 minuty (czyli o 79,3 proc.).
Serwisy VoD rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | grudzień 2014 | grudzień 2013 | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |
vod.pl | 4 064 455 | 32 998 986 | 01:01:32 | 3 806 283 | 35 303 720 | 01:08:10 |
player.pl | 1 385 789 | 28 508 953 | 06:58:44 | 1 344 381 | 29 555 408 | 07:12:25 |
ipla.tv | 1 196 061 | 25 302 002 | 04:01:48 | 1 060 466 | 20 679 722 | 03:07:42 |
ipla - aplikacja | 1 049 647 | 2 044 926* | 66:51:35** | 1 645 196 | 2 532 122* | 92:19:37** |
tvp.pl - vod | 770 281 | 10 351 060 | 00:05:05 | 654 324 | 7 109 657 | 00:21:54 |
kinoplex.gazeta.pl | 219 254 | 1 704 958 | 01:20:37 | 153 926 | 1 710 651 | 00:44:58 |
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację |
Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych serwisów w całym 2014 roku
1 2
Dołącz do dyskusji: VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD)
Czy tylko dlugie formy?
Filmy, seriale, programy?
Jak to w ogole mozna porownywac???;)))