SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

VoD i wideo w internecie: podsumowanie 2015 roku, prognozy na 2016

Kolejna odsłona naszego podsumowania 2015 roku w mediach i marketingu jest poświęcona rynkowi treści wideo i VoD w internecie. Opowiadają o tym przedstawiciele czołowych wydawców internetowych i nadawców telewizyjnych.

 


Jacek Amsterdamski, dyrektor działu produkcji wideo w Grupie Wirtualna Polska

Sukces roku
Przyznanie koncesji na naziemny kanał cyfrowy (MUX-8) wydawcy internetowemu (koncesja GWP na kanał WP1). To ostateczne złamanie „monopolu” tradycyjnych nadawców telewizyjnych.

Poza Polską godny uznania jest rozwój projektów wideo grupy Vice - zarówno kanał dla kobiet (Broadly), jak i informacyjny (Vice News) wyznaczają nowe trendy.

Porażka roku
W Polsce „wielkie oczekiwanie” na wejście Netflixa, które trwa w najlepsze i jeszcze potrwa. Poza tym, mimo stale rosnących wydatków na reklamę wideo, koszt dotarcia do użytkownika wciąż jest na bardzo niskim poziomie. Przez co najwięksi wydawcy uciekają się do nagminnego stosowania autoplay’a, a użytkownicy bronią się programami wycinającymi reklamy (adblock). Natomiast na świecie zdecydowanie największym rozczarowaniem okazał się start YouTube Red. Tak ubogiej oferty i takiej nazwy nikt się nie spodziewał.

Człowiek roku
Evan Spiegel i Reed Hastings - bezapelacyjnie to był rok Snapchata i ponownie Netflixa. W Polsce wśród twórców wideo zdecydowanie Włodek Markowicz, który wyszedł z cienia kilku najpopularniejszych youtuberów. Nagrody, które zdobył klipem „Kropki” pokazują, że jest miejsce na coś więcej, niż pies przebrany za pająka.

Serwis / projekt roku
Pewnie nie jestem do końca obiektywny, ale dla mnie projektem roku w kraju jest cykl #dziejesienazywo. Wreszcie wydawcy internetowemu udało się samodzielnie stworzyć jakościowy program publicystyczny i lifestyle’owy skutecznie konkurujący z ofertą telewizyjną.

Trend roku
Facebook ogłosił niedawno, że umieszczane na jego platformie klipy wideo dziennie oglądane są 8 miliardów razy. Tymczasem dzienna oglądalność mikro wideo na Snapchatcie jest na poziomie „zaledwie” 6 miliardów wyświetleń. Tyle, że klipy umieszczane na Snapchacie angażują użytkowników nieporównywalnie bardziej, niż na Facebooku. I to jest bardzo ważny, rosnący trend, który w przyszłych latach zyska jeszcze na znaczeniu. A istotny jest zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców, tak na globalnych, jak i lokalnych rynkach.

Prognoza na 2016 rok
Z dzisiejszej perspektywy na globalnym rynku nie zanosi się na rewolucję. Umocnią się obecne trendy, czyli migracja na urządzenia mobilne. Nastąpi dalszy wzrost liczby bardzo krótkich klipów wideo. Rosnąć będzie też znaczenie czasu spędzonego na oglądaniu klipu (zaangażowanie użytkownika). Tradycyjni nadawcy rozpaczliwie będą szukać audytorium w internecie, a wydawcy internetowi będą zmierzać ze swoimi projektami wideo i nową, świeżą formą przekazu w stronę tradycyjnej telewizji. Dodatkowo, w Polsce, rynek dalej będzie czekał na wejście Netflixa oraz na start nowych kanałów na ósmym multipleksie.

 


Sabina Lipska, chief video officer w Grupie Onet-RASP

Wydarzenie roku
Polska: Wybory parlamentarne i prezydenckie. Również w obszarze digital wideo gdzie na skalę dotąd niespotykaną wszystkie media zaangażowały się w relacjonowanie tych wydarzeń z pełnym wykorzystaniem całego spectrum narzędzi, jakie oferuje świat cyfrowy. Wieczór i poranek wyborczy na żywo w Onecie wyróżniał się bogactwem specjalnie przygotowanych materiałow i relacji (m.in. z Onetobusa czy debat „Faktu” i „Newsweeka”), komentarzami najlepszych polskich publicystów w dwóch równoległych studiach oraz interakcją z użytkownikami w czasie rzeczywistym, dzięki czemu osiągnął wyniki porównywalne z czołowymi telewizjami.

Świat: Migracja ludności z Afryki i Bliskiego Wschodu oraz ataki w Paryżu. Dzięki natychmiastowym, często viralowym przekazom wideo wydarzenia te w mgnieniu oka docierały do całego świata, wywołując, często radykalne, fale reakcji.

Sukces roku
Polska: Wybory parlamentarne w czołowych polskich portalach. Skala. Jakość. Obecność. Aktualność i zaangażowanie, na niespotykanym wcześniej w polskim internecie poziomie, pozwalające obywatelom przenieść całą swoją aktywność i atencję związaną z tym wydarzeniem - z ekranu telewizora do internetu. Właśnie takie podejście poparte nieustannym streamem informacji podawanych na żywo i podążająca za tym dostępność do informacji dla wszystkich grup odbiorców wprowadziło nową jakość w referowaniu kluczowych obywatelsko wydarzeń w naszym kraju. W Onecie przez tych kilkanaście godzin wyborczych odwiedziło nas 10 mln ludzi.

Świat: Palma pierwszeństwa w streamach wideo dla Facebooka (niezależnie od metodologii liczenia streamu). Facebook doskonale wykorzystał swoją platformę i dzisiaj jest numerem jeden jeżeli chodzi o „dostarczanie” zasięgu treściom.

Porażka roku
Polska: Postępująca degradacja poziomu komunikacji w internecie - mimo licznych akcji „antyhejtowych”, prób podniesienia poziomu dyskusji i dialogu, nie widać efektów. Tu wielkie brawa dla Jarka Kuźniara i jego akcji, choć to nadal kropla w morzu potrzeb.

Świat: Cały pakiet TTIP, czyli najbardziej tajemnicza umowa świata. Nie wiadomo, jak wpłynie na działalność europejskich, w tym lokalnych biznesów internetowych. Właśnie ten brak wiedzy jest porażką dla ważnego skądinąd porozumienia.

Człowiek roku
Polska: Jarosław Kuźniar - po odejściu z TVN24 przerzucił się na robienie Jaroscope’ów - to pokazuje, jak sprawnie korzysta z nowych mediów, żeby komentować rzeczywistość. Jest uosobieniem dziennikarza cross-mediowego.

Druga osoba to Yuri Drabent - łączy wiedzę i profesjonalizm z niesamowicie pozytywnym podejściem do życia, którym to zaraża innych. Takich ludzi mamy w Polsce zapewne wielu, trzeba ich tylko odnajdywać i promować.

Świat: Reed Hastings - CEO Netflixa. To w 2015 Netflix zdobył 8 Złotych Globów za swoje własne produkcje - najwięcej ze wszystkich producentów dłuższych form.

Serwis / projekt roku
Świat - Vice (umowa z HBO zwieńczeniem świetnego, świeżego podejścia do dziennikarstwa).

Polska - Akademia wideo Onetu, projekt wspierający młodych twórców wideo, którzy maja szanse dzięki profesjonalnemu wsparciu przekuć pasje w zawód.

Trend roku
Polska: Mobile - po wieloletniej obietnicy, ze każdy kolejny rok to rok mobile, ten rok pokazał nieodwracalny kierunek przechodzenia wszystkich odbiorców na ‚mobile first”. Dotyczy to zarówno twórców treści, użytkowników, jak też świata reklamowego.

Świat: Wideo ogólnie - działania Facebooka na tym polu pokazują jasno - internet to dzisiaj głównie treści wideo. Wideo przestało być uzupełnieniem treści, coraz częściej jest głównym tematem newsa, którego później obudowuje się treścią tekstową.

Prognoza na 2016 rok
Polska: Wydaje się, że Polska w 2016 roku wreszcie doczeka się wejścia Netflixa. Mam nadzieję, że będzie to istotny krok w stronę ostatecznego uregulowania spraw nielegalnych serwisów oraz wzrostu świadomości użytkowników, że za treści premium trzeba płacić. Niezależnie od miejsca ich konsumpcji.

Świat: Walka największych o wpływy: Facebook vs SnapChat w komunikacji, Google (YouTube) vs Facebook w wideo, Amazon vs Alibaba w handlu.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Onet-RASP, Gazeta.pl, TVN, Telewizji Polskiej, Cyfrowego Polsatu, Media4Fun i Isobar Polska.

Dołącz do dyskusji: VoD i wideo w internecie: podsumowanie 2015 roku, prognozy na 2016

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
jabbur
Człowiekiem roku jest user adblocka. Po raz pierwszy jest szansa, że bunt szarego użytkownika ucywilizuje monetyzację "otwartego internetu" : IAB i L.E.A.N.
0 0
odpowiedź
User
Max Kolonko Mówi Jak Jest
Polecam najnowszy komentarz Mariusza Max Kolonki na You Tube wpiszcie do wyszukiwarki
Spór o Trybunał Konstytucyjny w Polsce - Max Kolonko Mówi Jak Jest
0 0
odpowiedź
User
#uczciwy
Absolutnie żenujące są komentarze i podsumowania wiodących producentów wideo on-line w polskim internecie (GWP / ONET), które służą autopromocji własnych dokonań bez przedstawienia wiarygodnych danych jakościowych i ilościowych na temat projektów takich jak "dzieje się na żywo" (faktycznie JAKOŚĆ, czy raczej słabe studio ala tvpinfo lansowane na stronie głównej) Akademia wideo Onetu (czy naprawdę tak przełomowe wydarzenie...). Reasumując: bardzo dziękujemy za eksperckie wypowiedzi, ale na przyszłość odrobinę elegancji i mniej tzw. autolansu.
0 0
odpowiedź