UKE: 2,5 mln zł kary dla PTK Centertel za „Zetafon”
Prezes UKE nałożył na Polską Telefonię Komórkową Centertel (operator marki Orange) karę pieniężną w wysokości 2,5 mln zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do ponad 1,15 mln użytkowników końcowych.
Przeprowadzone przez UKE postępowanie dotyczyło wywiązania się przez PTK Centertel z określonych w art. 61 ust. 5 i ust. 6 ustawy Pt obowiązków w dacie wprowadzenia przez spółkę zmian w cenniku, które dokonane zostały w dniu 19 lipca 2010 r., a które dotyczyły użytkowników końcowych mających podpisaną z PTK Centertel umowę w promocji "Zetafon".
Przepis art. 61 ust. 5 ustawy stanowił, iż dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w razie podwyższenia cen usług telekomunikacyjnych jest obowiązany, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem zmian, do powiadomienia o powyższym fakcie abonenta – informując go na piśmie, jak i podając tę informację do publicznej wiadomości. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian. Stosownie natomiast do treści art. 61 ust. 6 ustawy abonent powinien zostać poinformowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot przyznanej abonentowi ulgi.
UKE podaje, że analiza zebranego w trakcie postępowania administracyjnego materiału dowodowego jednoznacznie wskazała, iż PTK Centertel nie wypełniła wskazanych obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych wobec dokonywanej zmiany cennika.
"Umowa w promocji "Zetafon", zawierana przez określony podmiot z PTK Centertel (jako dostawcą usług), obejmowała dwa zobowiązaniowe stosunki cywilnoprawne, tj. zarówno umowę sprzedaży aparatu telefonicznego (za cenę określoną w tej umowie po upuście), jak i umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wobec powyższego użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji "Zetafon", byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Pt, a zatem powinni byli zostać poinformowani o zmianie cennika. Samo nazwanie czynności udziałem w promocji "Zetafon" czy sprzedażą ratalną aparatu nie zmienia samego faktycznego celu tej czynności, tj. sprzedaży usług telekomunikacyjnych i zobowiązaniem drugiej strony do uiszczania opłat z tego tytułu, jak również określenia czasu obowiązywania tego zobowiązania." - informuje UKE.
Urząd stwierdził, że naruszenie przez PTK Centertel obowiązków, o których mowa w art. 61 ust. 5 i ust. 6 Pt, bezpośrednio skutkowało obniżeniem przewidzianego prawem stopnia ochrony praw użytkowników końcowych przez niezapewnienie im informacji o przysługujących im prawach. Naruszenie to dotyczyło dokładnie 1 152 800 użytkowników końcowych.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3 proc. przychodów ukaranego podmiotu.
Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że spółka była już karana w 2007 roku za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników, poprzez brak w treści umów oraz w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przepisami prawa.
Dołącz do dyskusji: UKE: 2,5 mln zł kary dla PTK Centertel za „Zetafon”