Tygodniki zyskały w sieci. „Wprost” wyprzedził „Newsweeka”
Serwisy internetowe tygodników opinii w 2012 roku wyraźnie zyskały na odwiedzalności. Strona „Wprost” wyprzedziła witrynę „Newsweeka”, a serwis „Tygodnika Powszechnego” stronę „Polityki”. Duże wzrosty zanotowały witryny „Gazety Polskiej” i „Gościa Niedzielnego”.
Z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w styczniu br. Wprost.pl odwiedziło 887 tys. użytkowników, którzy wykonali w stronie - na komputerach stacjonarnych i urządzeniach przenośnych - 8,45 mln odsłon. To o 150 tys. real users i 1,45 mln odsłon więcej niż zanotował Newsweek.pl, z którego przeciętny użytkownik korzystał jednak 10 sekund dłużej.
Oba tygodniki w swoich serwisach nie tylko udostępniają większość tekstów z wydań papierowych (które są publikowane stopniowo w ciągu tygodnia, dwóch od ukazania na papierze), lecz także zamieszczają dużo newsów (pozyskiwanych m.in. z agencji informacyjnych). Na Wprost.pl z niektórych wydarzeń (np. meczów sportowych) prowadzone są nawet relacje tekstowe na żywo.
Inną strategię przyjęły w internecie „Polityka” i „Tygodnik Powszechny”. W ich serwisach nie ma wielu bieżących informacji, a w całości jest udostępnianych tylko niewiele tekstów z wydań papierowych. Pozostałe są dostępne w ramach płatnego abonamentu („Polityka” wprowadziła go pod nazwą „Polityka Cyfrowa” w kwietniu ub.r. - przeczytaj szczegóły). Do tego dochodzą komentarze i blogi dziennikarzy i publicystów. W styczniu br. Tygodnik.onet.pl miał 468 tys. użytkowników i 4,17 mln odsłon, a Polityka.pl - 366 tys. użytkowników i 4,94 mln odsłon. Na obu stronach internauci przebywali po 12-13 minut, zdecydowanie dłużej niż w przypadku Wprost.pl i Newsweek.pl.
>>> „Gość Niedzielny” i „Polityka” z najwiekszą sprzedażą wśród tygodników opinii w 2012 roku
GazetaPolska.pl zanotowała 158 tys. użytkowników (serwis nie jest objęty audytem site-centric, więc nie ma danych o odsłonach i czasie korzystania), a witryna „Gościa Niedzielnego” - 150 tys. użytkowników i 2,65 mln odsłon.
Z pomiaru Megapanelowego wycofane zostały w styczniu serwisy dwóch tygodników Gremi Media (do niedawna Presspubliki): „Uważam Rze” i „Przekroju”. Na obu w całości publikowane są tylko pojedyncze teksty, a za dostęp do pozostałych trzeba zapłacić. W związku z tym strony notowały niewielką odwiedzalność. UwazamRze.pl w grudniu ub.r. miała 62 tys. real users i 700 tys. odsłon, w listopadzie - 81 tys. real users i 1,1 mln odsłon, a w styczniu ub.r. - 73 tys. real users i 790 tys. odsłon. Przekroj.pl notował w tych miesiącach 365 tys. odsłon, 36 tys. real users i 283 tys. odsłon oraz 152 tys. odsłon.
Serwisy tygodników opinii w styczniu 2013 (Megapanel PBI/Gemius) | |||||
serwis | real users | odsłony | czas na RU | odsłony mobilne | zasięg |
wprost.pl | 887 196 | 7 477 348 | 0:08:42 | 976 451 | 4,58% |
newsweek.pl | 738 778 | 6 388 080 | 0:08:52 | 621 729 | 3,82% |
tygodnik.onet.pl | 467 677 | 4 102 370 | 0:11:49 | 65 662 | 2,42% |
polityka.pl | 366 206 | 4 708 643 | 0:13:20 | 232 420 | 1,89% |
gazetapolska.pl | 158 137 | - | - | - | 0,82% |
gosc.pl | 150 203 | 2 534 202 | 0:13:00 | 111 904 | 0,78% |
W ciągu roku duży wzrost odwiedzalności zanotował Wprost.pl - zyskał 262 tys. real users (wzrost o 42 proc.), liczba odsłon zwiększyła się o 4,66 mln, czyli ponad dwukrotnie, a czas na użytkownika wzrósł o 3,5 minuty. Widać, że serwisowi na dobre wyszedł przeprowadzony w sierpniu ub.r. relaunch (więcej o nim). Jeszcze w maju miał 580 tys. real users i 3,94 mln odsłon (czyli 25 tys. i 1,06 mln mniej od Newsweek.pl), a we wrześniu - już 680 tys. real users i 5,22 mln odsłon (odpowiednio: 53 tys. więcej i 758 tys. mniej od Newsweek.pl), a listopadzie - 777 tys. real users i 7,46 mln odsłon (137 tys. więcej i 75 tys. mniej od Newsweek.pl).
Z kolei Newsweek.pl miał w styczniu br. 89 tys. użytkowników więcej, ale 4,38 mln odsłon mniej niż rok wcześniej. Czas spędzony na stronie przez przeciętnego internautę zwiększył się o 2,5 minuty.
Serwis „Tygodnika Powszechnego” zyskał w skali roku 190 tys. real users (to wzrost o 68 proc.), a liczba odsłon zwiększyła się ponad trzykrotnie - o 2,91 mln. Strona „Gościa Niedzielnego” miała w styczniu br. 69 tys. użytkowników więcej (wzrost o 86 proc.) i trzy razy więcej odsłon niż rok wcześniej, a GazetaPolska.pl - 62 tys. real users więcej.
Niewielki spadek odwiedzalności zanotowała za to Polityka.pl. W styczniu br. serwis miał 26 tys. real users i 50 tys. odsłon mniej niż przed rokiem, minimalnie zmalał też czas korzystania ze strony przez przeciętnego internautę.
>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w styczniu 2013 roku
Ogółem serwisy sześciu czołowych tygodników odwiedziło w styczniu br. 2,77 mln użytkowników, czyli 30 proc. więcej niż w styczniu ub.r. Pięć witryn (bez GazetaPolska.pl) zanotowało w sumie 25,21 mln odsłon (wzrost o 13 proc. w skali roku).
Serwisy tygodników opinii rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||||||
serwis | styczeń 2013 | styczeń 2012 | ||||
real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | |
wprost.pl | 887 196 | 8 453 799 | 00:08:42 | 624 842 | 3 793 856 | 00:05:13 |
newsweek.pl | 738 778 | 7 009 809 | 00:08:52 | 649 738 | 11 388 341 | 00:06:26 |
tygodnik.onet.pl | 467 677 | 4 168 032 | 00:11:49 | 278 403 | 1 252 889 | 00:07:46 |
polityka.pl | 366 206 | 4 941 063 | 00:13:20 | 392 169 | 4 990 764 | 00:13:37 |
gazetapolska.pl | 158 137 | - | - | 96 046 | - | - |
gosc.pl | 150 203 | 2 646 106 | 00:13:00 | 80 776 | 864 350 | 00:10:06 |
Dołącz do dyskusji: Tygodniki zyskały w sieci. „Wprost” wyprzedził „Newsweeka”