TVP przedłuża współpracę z Nielsenem do końca roku
Telewizja Polska podpisała z Nielsen Audience Measurement nową, kolejną umowę na dostarczanie danych telemetrycznych - wynika z informacji Wirtualnemedia.pl. Zrobiła to bez przetargu, a nowy kontrakt obowiązuje do końca tego roku i opiewa na kwotę ponad 6,6 mln zł netto.
Nielsen Audience Measurement od kilku lat dostarcza Telewizji Polskiej dane dotyczące oglądalności tv. Ostatnia umowa została zawarta w kwietniu 2019 roku, w wyniku przetargu, w którym Nielsen jako jedyna firma złożył ofertę. Została zawarta na rok, do 10 kwietnia br.
Teraz TVP postanowiła podpisać z NAM kolejną umowę, wykorzystując prawo do udzielenia zamówienia „bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie” w związku z tym, że byłoby to zamówienie polegające na „powtórzeniu podobnych usług w stosunku do określonych w umowie”.
Na mocy umowy przedłużającej dotychczasową współpracę Nielsen zajmie się dostarczaniem baz danych z ciągłego pomiaru widowni telewizyjnej w okresie od 10 kwietnia do 31 grudnia br. realizowanego na panelu reprezentatywnym ze względu na społeczno-demograficzne cechy gospodarstw domowych posiadających odbiorniki telewizyjne na terenie całego kraju oraz dostarczaniem danych z pomiaru widowni tv będących miarą rzeczywistego (faktycznego) oglądania telewizji przez członków gospodarstw domowych z odbiornikiem tv w Polsce. Nowy kontrakt opiewa na kwotę 6,6 mln zł netto (bez VAT).
Dwukrotne podejście
W ub.r. TVP ogłaszała przetarg na dostarczanie danych telemetrycznych dwukrotnie. W pierwszym, który trwał do 7 marca 2019 roku nie zgłosiła się żadna firma. Nielsen zdecydował wówczas, po analizie dokumentów, że nie weźmie w nim udziału. Chodziło m.in. o to, że TVP umowę z wybraną firmą chciała zawrzeć tylko na rok, a nie jak poprzednio - na kilka lat.
- Na udział w postępowaniu nie pozwalają nam zasady i warunki zawarte w dokumentacji przetargowej. Na liście naszych kluczowych wątpliwości i zastrzeżeń, które zmusiły nas do podjęcia tej trudnej decyzji, znajdują się takie elementy, jak: ogólny zakres współpracy, aspekty kontraktowe, kwestie metodologiczne, warunki komercyjne, zasady audytu oraz kwestie związane z anonimowością panelu i danymi wrażliwymi - uzasadniało wówczas biuro prasowe Nielsen w informacji przekazanej Wirtualnemedia.pl.
Przetarg ponownie ogłoszono 18 marca. Wtedy nadawca złagodził wiele zapisów zawartych w projekcie umowy, którą zamierzał zawrzeć z wybraną firmą. Zmniejszono m.in. poziom utrzymania rotacji gospodarstw w panelu, wymaganą liczbę monitorowanych stacji tv. Zlikwidowano też zapis o obniżeniu wynagrodzenia w przypadku wskazanych w razie kontroli nieprawidłowości. Umowę podpisano 10 kwietnia, a oferta Nielsena opiewała na kwotę 9,32 mnl zł brutto.
Wielomilionowy kontrakt
Poprzednia umowa z Nielsen Audience Measurement, która obowiązywała do wiosny 2019 roku opiewała na kwotę blisko 37 mln zł, co daje – przy podzieleniu jej na okres 4 lat – ok. 9 mln zł rocznie. Warto przypomnieć, że zanim została zawarta, TVP przedłużała z tym instytutem wcześniejszy kontrakt, bo przeciągał się ówczesny przetarg na dostawę danych telemetrycznych. Zrobiono to dwukrotnie, a miesięczne umowy opiewały na kwotę ok. 800 tys. zł. Przed rokiem TVP - w dokumentach przetargowych - zapowiedziała, że kolejny przetarg na dostarczanie danych telemetrycznych zostanie ogłoszony w styczniu 2020 roku. Jak dotąd go nie rozpisano.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
Dołącz do dyskusji: TVP przedłuża współpracę z Nielsenem do końca roku