Trzy czwarte kupujących w internecie chwali nowe prawo konsumenckie
Po trzech miesiącach od wejścia w życie w Polsce nowelizacji unijnej dyrektywy o prawach konsumenta 60 proc. osób robiących zakupy w internecie wie już, że ma prawo odstąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy z 10 do 14 dni to najbardziej rozpoznawalna i najlepiej oceniana przez respondentów zmiana prawa.
75 proc. badanych ocenia, że zmiany w prawie wpłyną pozytywnie na sytuację konsumentów. Stosunkowo nisko ankietowani ocenili zmiany przyznające dodatkowe prawa właścicielom sklepów: tylko 17 proc. osób jako najbardziej korzystne wskazało prawo sprzedawców do wstrzymania się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania od konsumenta towaru.
39 proc. internautów przynajmniej raz odesłało z powrotem zakupiony w sieci towar. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) nie napotkała przeszkód chcąc odstąpić od umowy kupna zawartej na odległość. Osoby, które miały problemy w czasie procedury zwrotu, jako najczęstszą ich przyczynę wskazywały długi czas oczekiwania na uznanie zwrotu oraz trudności ze zwrotem gotówki. Do rzadkości należał brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą lub złośliwe komentarze z jego strony.
Tylko 9 proc. osób kupujących w sieci przyznaje, że płatności internetowe sprawiają im trudność. 39 proc. osób przynajmniej raz dostało wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar. Niektórzy z nich zrezygnowali ze zwrotu z powodu niewiedzy na temat przysługujących im praw (21 proc.), inni dlatego, że nie wiedzieli jak to zrobić (16 proc.). Z kolei 18 proc. osób zdecydowało się na zwrot, ale spotkali się oni z odmową przyjęcia towaru. W tej grupie mieszczą się zarówno ci, którzy zostali niesłusznie odprawieni z kwitkiem, jak i ci którzy nie dopełnili warunków odstąpienia od umowy, np. dotyczących terminu zwrotu.
41 proc. badanych jest zdania, że informacje o prawach konsumentów są łatwo dostępne na stronach sklepów.
60 proc. badanych wskazało, że wśród firm, z których usług najczęściej korzystają zamawiając zakupy przez internet, jest Poczta Polska. 30 proc. konsumentów wskazało na markę Pocztex, czyli usługi kurierskie Poczty Polskiej. Wśród najpopularniejszych firm kurierskich znalazły się również DHL, Siódemka i DPD.
62 proc. ankietowanych zadeklarowało, że korzysta z usług firm paczkowych lub kurierskich przynajmniej raz w miesiącu, 8 proc. zamawia zakupy przez internet średnio co tydzień. Wśród najczęściej kupowanych w sieci artykułów jest odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny i komputerowy, artykuły do wyposażenia domu i książki.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej w dniach 27-31 marca 2015 r.
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte kupujących w internecie chwali nowe prawo konsumenckie