Śledzenie transakcji e-commerce w Google Analytics
Zapraszamy na kolejny tekst w ramach kursu Google Analytics przygotowanego przez firmę Conversion. W tym artykule omawiane jest śledzenie transakcji e-commerce za pomocą Google Analytics.
Ostatnio zajmowaliśmy się śledzeniem pobrań plików oraz kliknięć w linki wychodzące przy pomocy generowania wirtualnych odsłon serwisu (link) oraz przy pomocy modułu śledzenia zdarzeń (link). Dzisiaj natomiast skoncentrujemy się na implementacji i wykorzystaniu modułu e-commerce.
Do czego służy moduł e-commerce?
W dużym uproszczeniu, dostępny w obrębie Google Analytics moduł e-commerce służy do śledzenia realizacji celów, dokonywanych w obrębie witryny przez jej użytkowników – pod pewnym względem jego działanie jest więc tożsame z działaniem standardowego modułu śledzenia celów, o którym pisaliśmy w drugim odcinku kursu (link).
W powyższej definicji zastosowałem określenie cel, ponieważ wbrew powszechnej opinii moduł e-commerce ma znacznie więcej zastosowań, niż proste rejestrowanie zamówień (transakcji), składanych za pośrednictwem witryny.
Czym zatem różni się śledzenie e-commerce od standardowego modułu śledzenia celów? Otóż w ramach pojedynczej wizyty, każdy ze zdefiniowany celów może zostać przez danego użytkownika wykonany tylko jeden raz. Kolejne realizacje – jeżeli mają miejsce w ramach tej samej sesji – nie są liczone przez Google Analytics.
W tym miejscu z pomocą przychodzi poprawnie skonfigurowany moduł e-commerce, który rejestruje każdą realizację celu, mającą miejsce w ramach serwisu. Nic więc dziwnego, że najczęściej spotykanym zastosowaniem modułu e-commerce jest śledzenie zamówień, składanych za pośrednictwem serwisu WWW – wszak w tym przypadku szczegółowa ewidencja liczby zrealizowanych celów (transakcji) ma szczególnie duże znaczenie.
Wdrożenie modułu e-commerce
Implementacja modułu e-commerce jest stosunkowo łatwa. Załóżmy, że prowadzimy klasyczną witrynę transakcyjną i moduł e-commerce posłuży nam do rejestrowania zamówień, składanych poprzez serwis.
Krok pierwszy to aktywacja śledzenie e-commerce w obrębie wybranego przez nas profilu. Podobnie jak klasyczne śledzenie celów, funkcjonowanie modułu e-commerce jest ściśle powiązane z konfiguracją konkretnego profilu.
Aktywacja śledzenia e-commerce odbywa się w ramach panelu ustawień profilu poprzez wybór opcji Witryna e-commerce z listy rozwijalnej Śledzenie e-commerce.
Krok drugi to identyfikacja tzw. thank you page, czyli podstrony naszego serwisu, stanowiącej potwierdzenie złożenia zamówienia.
Krok trzeci i ostatni to umieszczenie w kodzie thank you page zmodyfikowanego skryptu śledzącego Google Analytics.
W stosunku do wersji standardowej kodu śledzącego, którą opisywaliśmy w ramach (…) widzimy tutaj trzy dodatkowe funkcje, odpowiadające za rejestrację wykonanej przez użytkownika czynności.
Wywoływana jako pierwsza funkcja _addTrans gromadzi ogólne dane na temat wykonanej przez użytkownika czynności - w naszym wypadku gromadzone są dane na temat złożonego zamówienia. Funkcja ta definiowana jest następująco:
_addTrans ( orderId, affiliation, total, tax, shipping, city, state, country )
Poniżej, informacje na temat poszczególnych parametrów:
• orderId – unikalny numer zamówienia, parametr obowiązkowy,
• affiliation – nazwa affilianta (pośrednika), dzięki któremu doszło do transakcji,
• total – całkowita wartość zamówienia, parametr obowiązkowy,
• tax – wartość podatku,
• shipping – wartość kosztu dostawy,
• city – miasto, które należy przypisać do zamówienia,
• state – region (województwo), które należy przypisać do zamówienia,
• country – państwo, które należy przypisać do zamówienia.
Kolejna funkcja, czyli _addItem, umożliwia zgromadzenie kolejnej porcji danych – w przypadku śledzenia składanych zamówień, funkcja _addItem zbiera szczegółowe dane na temat każdego rodzaju produktu, wchodzącego w skład danego zamówienia.
Funkcja _addItem definiowana jest następująco:
_addItem ( orderId, sku, name, category, price, quantity )
Znaczenie poszczególnych parametrów:
• orderId - unikalny numer zamówienia, umożliwia przypisanie danego produktu do konkretnego zamówienia, parametr obowiązkowy,
• sku - kod produktu, parametr obowiązkowy,
• name - nazwa produktu, parametr obowiązkowy,
• category - kategoria, do której należy produkt,
• price - cena jednostkowa produktu, parametr obowiązkowy,
• quantity - ilość produktów danego rodzaju, wchodzących w skład zamówienia, parametr obowiązkowy.
Google Analytics wymaga, aby wszystkie wymienione parametry funkcji _addTrans oraz _addItem były obecne w ich wywołaniach, jednak wartości należy zapewnić tylko dla parametrów obowiązkowych - jeżeli więc pozostałe parametry nie są dla nas interesujące, należy w ich miejsce przekazać wartość pustą, symbolizowaną przez parę apostrofów ‘’.
Pamiętajmy również o zamówieniach, w skład których wchodzi więcej niż jeden rodzaj produktu - w takim wypadku funkcja _addItem powinna zostać wywołana odrębnie dla każdego zamówionego rodzaju produktu.
Ostatnia z dodatkowych funkcji to _trackTrans.
_trackTrans ( )
Jest to funkcja bezparametrowa, a jej wywołanie powoduje nawiązanie komunikacji z serwerem Google oraz wysłanie kompletu informacji na temat wykonanej przez użytkownika czynności - w naszym przypadku wysyłany jest komplet informacji na temat złożonego zamówienia.
Zauważmy, że ze względu na konieczność dynamicznego dopasowania wywołań funkcji, odpowiadających za obsługę modułu e-commerce do rzeczywistych parametrów złożonego zamówienia, podstrona thank you page powinna być również generowana dynamicznie.
A co jeżeli nasza witryna nie zawiera strony potwierdzającej złożenie zamówienia?
Opisane powyżej funkcje mogą zostać wywołane również poza kodem śledzącym Google Analytics, np. w ramach zdarzenia onclick, wywoływanego po kliknięciu przycisku, odpowiadającego za finalizację transakcji:
Jak wykorzystać moduł e-commece?
Pomiar efektywności poszczególnych źródeł ruchu
Aktywacja śledzenia e-commerce powoduje, że większość standardowych raportów w obrębie Google Analytics zostanie wyposażona w dodatkową zakładkę - obok informacji, pochodzących z modułu śledzenia celów, pojawią się informacje pochodzące z modułu e-commerce. Dobrym przykładem są raporty należące do grupy Źródła, np. raport Źródła -> Cały ruch.
Po skonfigurowaniu śledzenia e-commerce, pomiar efektywność poszczególnych źródeł ruchu może obejmować również analizę informacji, pochodzących z modułu e-commerce. Patrząc na powyższy przykład, jesteśmy bez trudu w stanie zidentyfikować najbardziej dochodowe źródło odesłania - jest nim witryna ceneo.pl, która w analizowanym okresie czasu przyczyniła się bezpośrednio do wygenerowania 773 zamówień na kwotę ponad 150 000 zł.
Raportowanie i pomiar efektywności sprzedaży
Po aktywacji modułu e-commerce otrzymujemy również dostęp do kilku raportów dedykowanych, niedostępnych w standardowej konfiguracji Google Analytics.
Raport Skuteczność produktu to raport typowo sprzedażowy - zajmująca centralne miejsce tabela wyświetla podstawowe dane sprzedażowe w podziale na poszczególne produkty i/lub kategorie produktowe. Na tej podstawie - przykładowo - łatwo jesteśmy w stanie określić, że produkt, który w analizowanym okresie czasu sprzedawał się najlepiej, to komplet 100 sztuk płyt DVD+R firmy Extreme.
Raportem sprzedażowym jest także raport Skuteczność sprzedaży - ponownie centralne miejsce zajmuje tabela, tym razem jednak przedstawia ona przychody w ujęciu dziennym, osiągnięte w poszczególnych dniach analizowanego okresu czasu. Wykorzystując mechanizm sortowania szybko wskażemy najbardziej dochodowy dzień w ramach interesującego nas okresu - w tym przypadku jest to 13 grudnia.
Analiza cyklu życia klienta
Ciekawym raportem dedykowanym, dostępnym po aktywacji modułu e-commerce, jest raport Czas do zakupu.
Pozwala on nam dowiedzieć się, ile czasu oraz ile wizyt w naszym serwisie potrzebują użytkownicy, aby złożyć zamówienie. Przykładowo, analiza powyższych danych pozwalam nam stwierdzić, że w analizowanym okresie czasu aż 1394 transakcje (czyli ponad 84% ogólnej ich liczby) miało miejsce już w ramach pierwszej wizyty w serwisie.
Podsumowanie
Podsumowując:
• moduł e-commerce stanowi cenne uzupełnienie standardowego modułu śledzenia celów, ponieważ pozwala zarejestrować wszystkie realizacje celów, które miały miejsce w obrębie witryny,
• wbrew powszechnie panującej opinii, śledzenie e-commerce dotyczyć może dowolnego rodzaju czynności, możliwej do podjęcia w ramach witryny - niekoniecznie musi to być złożenie zamówienia,
• implementacja modułu e-commerce składa się z trzech prostych kroków,
• wdrożenie śledzenia e-commerce zdecydowanie zwiększa możliwości analityczne, oferowane przez Google Analytics.
Mateusz Dałek, chief difference maker w agencji Conversion
Dołącz do dyskusji: Śledzenie transakcji e-commerce w Google Analytics