Serwisy VoD: Netflix mocno w górę, VoD.TVP.pl przed Ipla.tv., w dół Player.pl, Wp.tv i ShowMax
Liderem wśród serwisów VoD na polskim rynku pod względem liczby użytkowników pozostaje VoD.pl, a pod względem liczby odsłon i średniego czasu korzystania - Player.pl. W skali roku duże spadki odwiedzalności zanotowały Player.pl i Wp.tv, a w skali miesiąca - ShowMax. Natomiast duży wzrost osiągnął Netflix.
W maju br. serwis VoD.pl (należący do Grupy Onet-RAS Polska) odwiedziło 2,99 mln realnych użytkowników, czyli 10,91 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni 12,45 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 42 minuty i 19 sekund - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
VoD.pl miał o 812,8 tys. użytkowników więcej niż zajmujący drugą pozycję Player.pl (Grupa TVN). Jednocześnie zanotował prawie trzy razy więcej odsłon (33,55 mln) i ponad siedem razy dłuższy średni czas korzystania przez odwiedzającego (5 godzin i 20:35 minuty).
Serwis WP.tv (Wirtualna Polska) miał 1,47 mln użytkowników, 3,71 mln odsłon i 7:15 minuty przeciętnego czasu korzystania. Dział VoD portalu TVP.pl przy nieznacznie mniejszej liczbie odwiedzających (1,41 mln) zanotował wielokrotnie więcej odsłon (18,39 mln) i wielokrotnie dłuższy średni czas spędzony przez użytkownika (3 godziny i 39:52 minuty).VoD.TVP.pl miał też o 48,6 tys. więcej użytkowników i 3,04 mln odsłon więcej niż Ipla.tv (Cyfrowy Polsat), a o 10:28 minuty krótszy przeciętny czas korzystania. Dodatkowo Ipla jako aplikacja miała 462,4 tys. użytkowników.
Z dwóch w pełni odpłatnych globalnych platform ShowMax miał więcej użytkowników niż Netflix (1,08 mln wobec 742,9 tys.), ale mniej odsłon (8,96 mln wobec 12,44 mln) i krótszy średni czas korzystania (7:04 minuty wobec 11:07 minuty).
Z kolei spośród usług VoD oferowanych przez dostawców telewizyjnych, NCplusgo.pl osiągnęło wyższe statystyki niż HBOgo.pl, zwłaszcza pod względem liczby odsłon i przeciętnego czasu spędzanego przez użytkownika.
Badanie Gemius/PBI obejmuje ruch na komputerach, smartfonach i tabletach.
Serwisy VoD w maju 2017 r. | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
vod.pl | 2 989 711 | 12 449 603 | 0:42:19 | 10,91% |
player.pl | 2 176 939 | 33 556 097 | 5:20:35 | 7,94% |
wp.tv | 1 467 618 | 3 713 247 | 0:07:15 | 5,35% |
tvp.pl - vod | 1 405 855 | 18 386 457 | 3:39:52 | 5,13% |
ipla.tv | 1 357 214 | 15 341 330 | 3:50:20 | 4,95% |
showmax.com | 1 085 154 | 8 960 309 | 0:07:04 | 3,96% |
netflix.com | 742 857 | 12 436 679 | 0:11:07 | 2,71% |
aplikacja Ipla | 462 355 | - | - | 1,69% |
ncplusgo.pl | 234 065 | 5 966 505 | 0:29:48 | 0,85% |
hbogo.pl | 214 104 | 1 248 191 | 0:05:09 | 0,78% |
Uruchomiony w Polsce w połowie lutego br. ShowMax wspiera kampania reklamowa, której najintensywniejszy etap trwał do maja. Jej pierwsza odsłona była oparta na spocie z udziałem Ewana McGregora, a druga promowała etiudę „Ksiądz” z Arkadiuszem Jakubikiem.
Najlepsze jak dotąd statystyki - 2,62 mln użytkowników i 13 mln odsłon - witryna osiągnęła w lutym. W kolejnych miesiącach zanotowała spadek liczby odwiedzających (do 1,7 mln w marcu i 1,08 mln w maju) i liczby odsłon (do 7,23 mln w kwietniu i 8,96 mln w maju), natomiast średni czas korzystania przez użytkownika wzrósł w maju do 7:04 minuty).
W połowie maja ruszyła promocja Play, w ramach której klienci podpisujący umowę abonamentową mogą przez rok korzystać z ShowMaxa za darmo. Obecnie wspiera to kampania reklamowa z udziałem Arkadiusza Jakubika.
Showmax.com w 2017 r. | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
luty | 2 138 883 | 7 125 058 | 0:02:38 | 7,78% |
marzec | 2 625 537 | 13 012 129 | 0:03:43 | 9,48% |
kwiecień | 1 696 273 | 7 227 401 | 0:03:45 | 6,10% |
maj | 1 085 154 | 8 960 309 | 0:07:04 | 3,96% |
W ciągu roku Vod.pl zanotował spadek zasięgu z 14,1 do 10,91 proc. (czyli o 22,6 proc.). Liczba odsłon serwisu zmalała o 2,92 mln (to 19 proc. w dół), a średni czas korzystania przez użytkownika wzrósł o 5:32 minuty (15 proc. w górę). Podawanie zmiany liczby użytkowników w skali roku jest mało miarodajne, bo w maju ub.r. łączna liczba internautów była znacząco niższa niż w maju br.
Z VoD.pl, tak samo jak z Ipli, w pierwszej połowie ub.r. zniknęły seriale, filmy i programy Telewizji Polskiej, ponieważ nadawca nie przedłużył wygasających umów. Jesienią VoD.pl zrezygnował z odpłatnej oferty subskrypcyjnej.
Jeszcze większe spadki zanotowały Player.pl i WP.tv. Serwis Grupy TVN stracił 23,4 proc. zasięgu, 13,66 mln odsłon (to 28,9 proc. w dół) i 18:13 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (5,4 proc. w dół), a witryna Wirtualnej Polski - 33 proc. zasięgu, 3,53 mln odsłon (48,7 proc. w dół) i 5:19 minuty przeciętnego czasu korzystania (42,3 proc. w dół).
Z kolei dział VoD portalu TVP.pl przy spadku zasięgu o 14,5 proc. osiągnął wzrost liczby odsłon (o 3,8 mln, czyli 26,1 proc.) i przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika (o 15:46 minuty, a więc 7,7 proc.). Pod koniec maja br. witryna została udostępniona w nowej wersji.
Serwis Ipla.tv stracił w skali roku 21,7 proc. zasięgu i 4,46 mln odsłon (to 22,5 proc. w dół), a średni czas spędzany w nim przez użytkownika wydłużył się o 15:05 minuty (czyli o 7 proc.). Natomiast zasięg aplikacji Ipla zmalał o 28,1 proc.
Za to zasięg Netflixa wzrósł w skali roku ponad pięciokrotnie (z 0,48 do 2,71 proc.), liczba odsłon - 16-krotnie (z 787 tys. do 12,44 mln ), a przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego - dwukrotnie (z 5:29 do 11:07 minuty). Jesienią ub.r. serwis został uruchomiony w pełni spolszczonej wersji, natomiast 30 maja pojawił się w nim piąty sezon hitowego serialu „House of Cards”.
HBOgo.pl zanotował duże spadki, natomiast NCplusgo.pl w maju ub.r. zanotował zbyt małą odwiedzalność, by została ona oszacowana w badaniu Gemius/PBI.
Dołącz do dyskusji: Serwisy VoD: Netflix mocno w górę, VoD.TVP.pl przed Ipla.tv., w dół Player.pl, Wp.tv i ShowMax
a chwila... ilość reklam i ich czas trwania idą w górę!