VoD.pl przed Playerem, TVP i CDA przed Iplą, Netflix wyprzedził Showmaxa (analiza)
Wśród platform VoD najwięcej użytkowników ma VoD.pl, natomiast najwięcej odsłon i najdłuższy średni czas korzystania przez internautów notują Player.pl i Vod.tvp.pl. W skali roku bardzo duży wzrost odwiedzalności osiągnął Netflix, dzięki czemu wyprzedził Showmaxa.
We wrześniu br. VoD.pl (Grupa Onet-RASP) odwiedziło 3,76 mln realnych użytkowników (czyli 14,09 proc. wszystkich polskich internautów), którzy wykonali w nim 14,59 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 32 minuty i 5 sekund (32:05) - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
Na początku zeszłego miesiąca w serwisie pojawiły się treści z konkurencyjnych platform: Player.pl (Grupa TVN) i Ipli (Cyfrowy Polsat).
Player.pl - na początku września udostępniony w nowej wersji - przy 3,09 mln użytkowników miał 35,2 mln odsłon oraz trzy godziny i 27:05 minuty przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego. Dodatkowo aplikacja mobilna tego serwisu miała 602,4 tys. użytkowników.
Natomiast Vod.tvp.pl zanotował 2,88 mln użytkowników, 39,8 mln odsłon oraz trzy godziny i 14:05 minuty średniego czasu korzystania. Serwis w nowej odsłonie pojawił się w maju br., udostępniono w nim wiele produkcji archiwalnych, m.in. ponad 20 kultowych seriali.
Ipla, należąca do trzeciego z głównych nadawców telewizyjnych - Cyfrowego Polsatu, jest dostępna zarówno jako serwis www (w zeszłym miesiącu miał 2,03 mln użytkowników, 17,71 mln odsłon oraz dwie godziny i 31:28 minuty) i aplikacja mobilna (693 tys. użytkowników, 22,56 mln odsłon oraz trzy godziny i 25:14 minuty), jak też aplikacja desktopowa (354,3 tys. użytkowników).
Wśród platform z odpłatną ofertą abonamentową największy zasięg ma dział Premium serwisu Cda.pl - w minionym miesiącu zanotował 2,4 mln użytkowników, 15,81 mln odsłon i 14:24 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. Cały serwis Cda.pl miał 6,78 mln użytkowników i 134,1 mln odsłon.
Netflix przy 996,1 tys. użytkowników zanotował 14,69 mln odsłon i 18:07 minuty średniego czasu korzystania, a Showmax miał 818,9 tys. użytkowników, 14,53 mln odsłon i 15:48 minuty średniego czasu korzystania. Znacznie niższe wyniki osiągnęły NCplusGo.pl i HBOgo.pl, dostępne tylko dla klientów usług telewizyjnych NC+ i HBO.
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
vod.pl | 3 762 654 | 14 591 887 | 0:32:05 | 14,09% |
player.pl | 3 095 811 | 35 206 590 | 3:27:05 | 11,60% |
tvp.pl - vod | 2 878 405 | 39 800 412 | 3:14:05 | 10,78% |
cda.pl - premium | 2 399 902 | 15 809 031 | 0:14:24 | 8,99% |
ipla.tv | 2 033 584 | 17 709 256 | 2:31:28 | 7,62% |
wp.tv | 1 879 188 | 5 332 475 | 0:09:22 | 7,04% |
netflix.com | 996 079 | 14 689 741 | 0:18:07 | 3,73% |
showmax.com | 818 953 | 14 533 426 | 0:15:48 | 3,07% |
aplikacja Ipla mobile | 693 037 | 22 558 148 | 3:25:14 | 2,60% |
aplikacja Player | 602 367 | - | - | 2,26% |
aplikacja Ipla PC | 354 300 | - | - | 1,33% |
ncplusgo.pl | 341 361 | 6 978 389 | 0:24:06 | 1,28% |
hbogo.pl | 323 588 | 2 228 913 | 0:06:33 | 1,21% |
aplikacja nc+ GO | 166 853 | - | - | 0,62% |
aplikacja ShowMax | 111 406 | - | - | 0,42% |
aplikacja vod Onet | 101 630 | 9 951 117 | 3:21:53 | 0,38% |
aplikacja Netflix | 89 693 | - | - | 0,34% |
aplikacja HBO GO Polska | 85 532 | - | - | 0,32% |
Tylko na komputerach VoD.pl zanotował w zeszłym miesiącu 3,12 mln realnych użytkowników i 11,8 mln odsłon. Pod względem liczby odsłon i przeciętnego czasu spędzonego przez odwiedzającego najlepsze wyniki osiągnęły Player.pl i Vod.tvp.pl - pierwszy osiągnął 32,61 mln odsłon oraz cztery godziny i 24:50 minuty średniego czasu korzystania, a drugi - 25,64 mln odsłon oraz trze godziny i 47:11 minuty średniego czasu korzystania.
Na ponad trzy godziny swojego przeciętnego użytkownika przyciągnęła też Ipla.tv.
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na komputerach | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
vod.pl | 3 122 202 | 11 801 084 | 0:35:28 | 11,69% |
player.pl | 2 398 644 | 32 614 051 | 4:24:50 | 8,98% |
cda.pl - premium | 2 050 607 | 13 438 141 | 0:16:16 | 7,68% |
tvp.pl - vod | 1 942 638 | 25 644 651 | 3:47:11 | 7,28% |
wp.tv | 1 668 411 | 4 651 210 | 0:09:36 | 6,25% |
ipla.tv | 1 434 682 | 14 287 669 | 3:14:33 | 5,37% |
netflix.com | 846 468 | 14 013 155 | 0:21:14 | 3,17% |
showmax.com | 703 761 | 14 354 095 | 0:18:22 | 2,64% |
aplikacja Ipla PC | 354 300 | - | - | 1,33% |
hbogo.pl | 310 396 | 2 215 533 | 0:06:50 | 1,16% |
ncplusgo.pl | 233 194 | 6 649 185 | 0:35:13 | 0,87% |
Na smartfonach największy zasięg zanotował serwis Vod.tvp.pl (1,2 mln użytkowników), który nieznacznie wyprzedził VoD.pl (1,11 mln). Dodatkowo aplikacja VoD Onetu miała 101,6 tys. użytkowników, z których każdy korzystał z niej średnio przez trzy godziny i 21:53 minuty.
Jeszcze dłuższy przeciętny czas korzystania (trzy godziny i 25:14 minuty) zanotowała aplikacja Ipli, która miała też zdecydowanie najwięcej odsłon (22,56 mln).
Serwis Netflix miał nieco więcej użytkowników niż Showmax (161,5 tys. wobec 121 tys.) i dużo więcej odsłon, natomiast aplikacja mobilna Showmaxa ze 111,4 tys. użytkowników wyprzedziła aplikację Netflixa (89,7 tys.).
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na smartfonach i tabletach | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
tvp.pl - vod | 1 196 747 | 14 155 761 | 1:38:01 | 4,48% |
vod.pl | 1 109 699 | 2 790 803 | 0:08:59 | 4,16% |
player.pl | 915 239 | 2 592 539 | 0:06:24 | 3,43% |
aplikacja Ipla mobile | 693 037 | 22 558 148 | 3:25:14 | 2,60% |
ipla.tv | 671 951 | 3 421 587 | 0:43:01 | 2,52% |
aplikacja Player | 602 367 | - | - | 2,26% |
cda.pl - premium | 447 652 | 2 370 890 | 0:02:40 | 1,68% |
wp.tv | 301 184 | 681 265 | 0:05:19 | 1,13% |
aplikacja nc+ GO | 166 853 | - | - | 0,62% |
netflix.com | 161 473 | 676 586 | 0:00:31 | 0,60% |
showmax.com | 121 045 | 179 331 | 0:00:07 | 0,45% |
aplikacja ShowMax | 111 406 | - | - | 0,42% |
ncplusgo.pl | 109 735 | 329 205 | 0:00:10 | 0,41% |
aplikacja vod Onet | 101 630 | 9 951 117 | 3:21:53 | 0,38% |
aplikacja Netflix | 89 693 | - | - | 0,34% |
aplikacja HBO GO Polska | 85 532 | - | - | 0,32% |
Zasięg VoD.pl w skali roku zmalał o 1,69 pkt proc., czyli 10,7 proc. Jednocześnie serwis stracił 4,81 mln odsłon (24,8 proc. w dół) i zyskał 67 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (3,6 proc. w górę).
Z kolei Player.pl stracił 2,58 pkt proc. zasięgu, 27,08 mln odsłon oraz godzinę i prawie 9 minut przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika (to spadki o 18,2, 43,5 i 25,2 proc.).
Spadki zanotowały również WP.tv (o 4 proc. zasięgu, 27,8 proc. odsłon i 22,3 proc. średniego czasu korzystania) oraz aplikacja desktopowa Ipli (o 43,9 proc. zasięgu). Rok temu aplikacje mobilne nie były jeszcze objęte badaniem Gemius/PBI.
Za to serwis Vod.tvp.pl zyskał 1,24 pkt proc. zasięgu i 14,06 mln odsłon (to wzrosty o 13 i 54,6 proc.). Jednocześnie przeciętny czas spędzany w nim przez użytkownika zmalał o 20 minut i 21 sekund (czyli 9,5 proc.).
Z kolei zasięg Netflixa wzrósł o 2,64 pkt proc., czyli aż 242 proc., a liczba jego odsłon - o 12,22 mln, czyli prawie 500 proc. Przeciętny czas spędzany w serwisie przez użytkownika wydłużył się natomiast z 7 minut i 14 sekund do 18 minut i 7 sekund (to 150 proc. w górę).
Znaczące wzrosty zasięgów zanotowały też NCplusgo.pl (o 0,46 pkt proc., czyli 56,1 proc.) i HBOgo.pl (o 0,28 pkt proc., czyli 30,1 proc.).
Showmax, który w Polsce wystartował w lutym br., z miesiąca na miesiąc notuje coraz niższe zasięgi: z 2,62 mln użytkowników w marcu do 1,1-1,2 mln w maju, czerwcu i lipcu oraz 818,9 tys. we wrześniu. Wiosną serwis wspierała intensywna kampania reklamowa, w której pierwszym etapie wystąpili Ewan McGregor i aktorzy z filmów Patryka Vegi, a w drugim była promowana etiuda „Ksiądz” z Arkadiuszem Jakubikiem w roli głównej.
Natomiast w czerwcu sieć Play do oferty Stan Nielimitowany wprowadziła 12-miesięczny dostęp do Showmaxa bez dodatkowych opłat, w kampanii reklamował to Arkadiusz Jakubik.
Z kolei liczba odsłon serwisu we wrześniu osiągnęła najwyższą jak dotąd wartość (14,53 mln). Jednocześnie wydłużył się przeciętny czas korzystania z witryny - z 2-4 minut w pierwszych miesiącach jej działania, przez 7-8 minut w kolejnych, do 15 minut i 48 sekund we wrześniu.
Spory wzrost zanotowała też aplikacja mobilna Showmaxa - z 41,4 tys. użytkowników w czerwcu do 111,4 tys. we wrześniu.
Showmax.com w 2017 r. | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
luty | 2 138 883 | 7 125 058 | 0:02:38 | 7,78% |
marzec | 2 625 537 | 13 012 129 | 0:03:43 | 9,48% |
kwiecień | 1 696 273 | 7 227 401 | 0:03:45 | 6,10% |
maj | 1 085 154 | 8 960 309 | 0:07:04 | 3,96% |
czerwiec | 1 241 470 | 10 075 155 | 0:07:29 | 4,59% |
lipiec | 1 184 461 | 10 090 886 | 0:07:51 | 4,47% |
sierpień | 895 985 | 8 935 225 | 0:11:29 | 3,39% |
wrzesień | 818 953 | 14 533 426 | 0:15:48 | 3,07% |
| ||||
Aplikacja Showmaxw 2017 r. | ||||
czerwiec | 41 313 | - | - | 0,15% |
lipiec | 44 216 | - | - | 0,17% |
sierpień | 100 308 | - | - | 0,38% |
wrzesień | 111 406 | - | - | 0,42% |
Dołącz do dyskusji: VoD.pl przed Playerem, TVP i CDA przed Iplą, Netflix wyprzedził Showmaxa (analiza)