Kolejna zmiana w radzie nadzorczej nadawcy Radia ZET
Do rady nadzorczej Eurozetu, nadawcy Radia ZET, Antyradia, Chilli ZET, Meloradia i Radia Plus, została powołana Patricia Torres-Burd, menedżerka funduszu Media Development Investment Fund. Zastąpiła Jamesa Egana.
Patricia Torres-Burd z Media Development Investment Fund jest związana od prawie czterech lat, jest dyrektor programową w regionie Ameryki Południowej i Środkowej oraz dyrektor zarządzającą programu Media Advisory Services.
Z ramienia Media Development Investment Fund jest m.in. w radzie nadzorczej chilijskiej spółki Mi Voz oraz zarządach Mail & Guardian z RPA i Red/Accion Argentina.
Wcześniej pracowała m.in. w UBC International Media & Development Consulting, Locke Bryan Productions, Houston Public Media i Prima TV.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W radzie nadzorczej Eurozetu zastąpiła Jamesa Egana, który był jej członkiem od połowy ub.r.
Patricia Torres-Burd i Joanna Różycka-Iwan (jest w radzie nadzorczej Eurozetu od lutego 2019 roku) są przedstawicielami czeskiej spółki SFS Ventures, która od ponad trzech lat ma 60 proc. walorów Eurozetu (Media Development Investment Fund jest mniejszościowym udziałowcem SFS Ventures).
Grzegorz Kossakowski z rady nadzorczej do zarządu Eurozetu
Na początku br. zmienił się przedstawiciel Agory w radzie nadzorczej Eurozetu. Grzegorz Kossakowski został prezesem Eurozetu, a w radzie nadzorczej zastąpił go Paweł Czajkowski.
Czajkowski od wiosny ub.r. jest wicedyrektorem działu prawnego Agory. Wcześniej pracował m.in. w kancelariach Hasik Rheims & Partners, Wardyński & Wspólnicy oraz Weil Gotshal & Manges, w TVN (m.in. jako doradca zarządu) oraz biurze Trybunału Konstytucyjnego.
W zarządzie Eurozetu są też Ewa Rosiewicz (od połowy 2015 roku, od jesieni 2020 do lutego br. była prezesem) oraz Tomasz Zakrzewski (od jesieni 2020 roku).
Eurozet przez dwa lata wypłacił 70 mln zł dywidend
W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów o 10,7 proc. do 194,98 mln zł. Zysk netto nadawcy zaksięgowany przez jego mniejszościowego udziałowca Agorę zwiększył się z 16,51 do 23,97 mln zł.
W lutym 2019 roku Agora za 40 proc. udziałów Eurozetu zapłaciła 130,75 mln zł. Jesienią 2020 roku Agora i SFS Ventures wspólnicy zdecydowali, wbrew rekomendacji zarządu Eurozetu, że nadawca wypłaci im 30 mln zł dywidendy: 23,35 mln zł jednostkowego zysku netto z 2019 roku i 6,65 mln zł z kapitału zapasowego. Kolejną dywidendę otrzymali w grudniu ub.r.: cały jednostkowy zysk netto Eurozetu z 2020 roku wynoszący 21,85 mln zł oraz 18,15 mln zł z kapitału zapasowego.
Agora zgodnie z opcją call w umowie wspólników chce kupić pozostałe 60 proc. udziałów, jesienią 2019 roku zgłosiła tę transakcję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po przeprowadzeniu dwuetapowego postępowania prezes UOKiK Tomasz Chróstny na początku stycznia ub.r. zakazał Agorze przejęcia kontrolnego pakietu Eurozetu. W obszernym uzasadnieniu stwierdzono, że połączone firmy wspólnie z Grupą RMF stworzyłyby duopol z 70-procentowym udziałem w rynku radiowym.
Agora zaskarżyła tę decyzję do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, proces zaczął się w listopadzie ub.r. W lutym Agora przedłużyła do drugiej połowy maja okres, w którym może wykonać opcję call dotyczącą kupna 60 proc. udziałów Eurozetu od SFS Ventures.
Do Eurozetu należy pięć rozgłośni. Według badania Radio Track od grudnia ub.r. do lutego br. Radio ZET miało 14,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 12,5 proc. rok wcześniej. Udział Antyradia zwiększył się rok do rok z 2,7 do 2,9 proc., udział Radia Plus zmalał z 2,2 do 1,8 proc., Meloradia - z 1,2 do 0,9 proc., a Chilli ZET - z 0,3 do 0,2 proc.
Z kolei serwisy i aplikacje internetowe grupy Eurozet w lutym br. miały 12,36 mln użytkowników, 41,16 proc. zasięgu oraz 7 minut i 46 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a sam portal Radiozet.pl - 11,51 mln użytkowników, 38,32 proc. zasięgu oraz 7 minut i 24 sekundy średniego czasu spędzonego przez internautę (według badania Mediapanel).
Według danych Publicis Groupe w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy radiowej poszła w górę o 13,9 proc. (czyli 94,9 mln zł) do 776 mln zł. W porównaniu do 2019 roku oznacza to wzrost o 3,2 proc.
Dołącz do dyskusji: Kolejna zmiana w radzie nadzorczej nadawcy Radia ZET