Port Centralny w Gdańsku z ostateczną koncepcją za 12 mld zł
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję zagospodarowania Portu Centralnego. Obejmuje ona m.in. dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.
Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i 3 tory podejściowe.
- Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - o tym zadecyduje rynek. Członkowie zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 r. By zrealizować budowę poszczególnych etapów konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.
Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się w 2029 r.
Dołącz do dyskusji: Port Centralny w Gdańsku z ostateczną koncepcją za 12 mld zł