Netflix z rekordem w mobile’u. W górę TVP VOD, w dół vod.pl i HBOGO (TOP serwisów i aplikacji VoD)
W maju br. Netflix osiągnął rekordową liczbę polskich użytkowników w mobile’u, natomiast jego przeglądarkowa wersja miała niższe wyniki niż w kwietniu. Rok do roku oprócz Netflixa duży wzrost odwiedzalności zanotował TVP VOD, a sporo straciły vod.pl i HBOGO.pl - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Przeglądarkowy Netflix w maju br. odwiedziło 5,56 mln polskich użytkowników, czyli 20,1 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Wykonali w serwisie 83,58 mln odsłon, każdy przeciętnie 15 - pokazują wyniki badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
Netflix zanotował niższe wyniki niż w rekordowym dla niego kwietniu (wtedy miał 5,68 mln użytkowników i 92,89 mln odsłon), a wyższe niż w marcu (5,38 mln odwiedzających i 82,5 mln odsłon).
Rekordy Netflixa w czasie pandemii
Oczywisty wpływ na odwiedzalność Netflixa i innych serwisów VoD miały obostrzenia wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa. W połowie marca władze nakazały zamknięcie kin, w konsekwencji niektóre filmy krótko po premierach kinowych albo zamiast nich pojawiły się w serwisach VoD. Na Netflixa trafiły m.in. „365 dni” (w ostatnich tygodniach film zyskał dużą popularność na Netfliksie w USA), „Bad Boy” i „W lesie dziś nie zaśnie nikt”. Dodatkowo platforma udostępniała kolejne autorskie produkcje, na czele z nowym sezonem „Domu z papieru” i serialem dokumentalnym „Ostatni taniec” zrealizowanym wspólnie z ESPN.
Netflix nie podaje, ilu ma subskrybentów na poszczególnych rynkach poza USA. Według analiz firmy Comapritech platforma w pierwszym kwartale br. osiągnęła w Polsce 27,4 mln dolarów wpływów i miała 879 tys. płacących użytkowników, natomiast na koniec czerwca może mieć 997,1 tys. subskrybentów.
Także w skali globalnej Netflix ma za sobą rekordowy kwartał: osiągnął wzrost liczby subskrybentów o 15,77 mln do 182,86 mln, 5,77 mld dolarów przychodów i 709 mln dolarów zysku netto. W sprawozdaniu finansowym serwisu zwrócono uwagę, że kolejne kwartały mogą nie być równie udane, bo po prognozowanym poluzowaniu ograniczeń w kontaktach międzyludzkich część nowych subskrybentów może zrezygnować z platformy, a wskutek zawieszenia prac przy produkcji filmów i seriali, niektóre premiery mogą być opóźnione.
CDA Premium przed HBO GO
W zestawieniu są też inne w pełni płatne platformy VoD. Na CDA Premium 2,43 mln użytkowników wykonało 26,03 mln odsłon, HBOGO.pl zanotowało 1,71 mln użytkowników i 20,2 mln odsłon, a Chili.com - 424 tys. użytkowników i 591,9 tys. odsłon.
CDA Premium należy do notowanego na giełdzie CDA, które na bieżąco podaje wyniki platformy. Na koniec marca br. miała ona 266,3 tys. subskrybentów, o 43 proc. więcej niż przed rokiem. W pierwszym kwartale br. firma zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 50 proc. do 13,27 mln zł (12,39 mln zł zapewniła sprzedaż subskrypcji do CDA Premium) i zysku netto z 818,5 tys. zł do 3,68 mln zł.
HBO GO dla wszystkich polskich internautów, nie tylko abonentów pakietów telewizyjnych z HBO, jest dostępne od wiosny 2018 roku. Miesiąc temu na podobny ruch zdecydował się Canal+, uruchamiając platformę z filmami, serialami, programami oraz streamingiem 76 stacji telewizyjnych dostępnymi w ramach czterech pakietów kosztujących od 10 do 50 zł. Natomiast na początku czerwca firma uruchomiła platformę Premiery Canal+, gdzie wybrane filmy można wypożyczać osobno.
Player przed TVP VOD
Wśród serwisów VoD nadawców telewizyjnych najpopularniejszy w maju br. był Player.pl (Grupa TVN Discovery Polska), który zanotował 3,2 mln użytkowników i 49,52 mln odsłon, średnio 15,4 na odwiedzającego. Natomiast na TVP VOD 3,12 mln internautów wykonało 41,2 mln odsłon, przeciętnie po 13,2.
Znacznie niższe statystyki osiągnęła Ipla.tv (Cyfrowy Polsat): 1,47 mln użytkowników i 17,7 mln odsłon.
Sekcja VoD na WP.pl zanotowała 2,76 mln odwiedzających i 12,27 mln odsłon, a vod.pl (Ringier Axel Springer Polska) - 2,67 mln użytkowników i 9,85 mln odsłon. Natomiast na platformie Ninateka.pl należącej do Narodowego Instytutu Audiowizualnego 335,5 tys. internautów wygenerowało 2,2 mln odsłon.
W maju br. dziewięć czołowych platform VoD (Ninateka.pl przed rokiem zanotowała zbyt niską odwiedzalność, żeby można ją było oszacować w badaniu Gemius/PBI) miało łącznie 23,36 mln użytkowników (bez współodwiedzalności) i 260,97 mln odsłon. Rok wcześniej zanotowały 21,1 mln odwiedzających i 206,93 mln odsłon, tym samym w ciągu roku osiągnęły wzrost o 2,26 mln użytkowników (10,7 proc.) i 54,04 mln odsłon (26,1 proc.).
Netflix najmocniej w górę
Zarówno procentowo, jak i liczbowo najwięcej zyskał Netflix - zanotował wzrost o 2,69 mln użytkowników (93,3 proc.) i 41,5 mln odsłon (98,6 proc.).
Na TVP VOD przybyło 307,3 tys. internautów (10,9 proc.) i 2,05 mln odsłon (5,2 proc.), a w sekcji VoD na WP.pl - 425,5 tys. internautów (18,2 proc.) i 2,66 mln odsłon (27,7 proc.). Z kolei CDA Premium zyskało 8 tys. użytkowników (0,3 proc.) i 2,22 mln odsłon (9,3 proc.), a Chili.com - 33,8 tys. odwiedzających (8,7 proc.) i 15,1 tys. odsłon (2,6 proc.).
Na Player.pl przy spadku liczby użytkowników o 28,2 tys. (0,9 proc.) ubyło 13,12 mln odsłon (36,1 proc.), a Ipla.tv straciła 221,4 tys. użytkowników (13,1 proc.), zyskując 1,24 mln odsłon (7,5 proc.).
W dół vod.pl i HBOGO.pl
Spore spadki zanotowały natomiast vod.pl i HBOGO.pl. Pierwszy serwis stracił 689,7 tys. użytkowników (20,5 proc.) i 4,47 mln odsłon (31,2 proc.), a drugi - 260,8 tys. użytkowników (13,2 proc.) i 4,31 mln odsłon (17,6 proc.).
Rekord Netflixa w mobile’u
Wśród aplikacji mobilnych Netflix jest zdecydowanym liderem z 3,12 mln użytkowników w maju br. W ciągu roku liczba odwiedzających aplikację wzrosła o 223,8 proc. z 962,4 tys. Tak jak wszystkie zagraniczne i część rodzimych nie jest objęta audytem w badaniu Gemius/PBI, więc nie ma danych o liczbie ich odsłon.
Dzięki temu wzrostowi aplikacja Netflixa wyprzedziła aplikację Playera. Ta druga zanotowała spadek o 220,5 tys. użytkowników (20,4 proc.) i 26,52 mln odsłon (37,3 proc.). Mobilna Ipla przy spadku liczby użytkowników o 27,8 tys. (5,3 proc.) zyskała 2,56 mln odsłon (13,4 proc.), a w przypadku aplikacji nc+ GO liczba użytkowników zmalała o 124,1 tys. (39,2 proc.).
Za to aplikacja TVP VOD osiągnęła wzrost o 47,4 tys. użytkowników (21 proc.) i 3,04 mln odsłon (28,2 proc.), a oferowana przez UPC Polska aplikacja Horizon GO - o 70 tys. użytkowników (50,5 proc.).
Dołącz do dyskusji: Netflix z rekordem w mobile’u. W górę TVP VOD, w dół vod.pl i HBOGO (TOP serwisów i aplikacji VoD)