Mniej reklam napojów energetycznych, Red Bull liderem, Black mocno w górę
W ub.r. producenci napojów energetycznych znacząco ograniczyli wydatki na reklamy w tradycyjnych mediach. Cięcia dotyczyły wszystkich, poza radiem, kanałów. Z czołówki największych reklamodawców tylko Red Bull wydał w skali roku mniej, a marka Black zwiększyła nakłady reklamowe niemal o 100 proc.
Producenci napojów energetycznych wydali w 2016 roku na reklamę w mediach tradycyjnych (poza internetem) 46,6 mln zł, czyli 11,1 proc. mniej niż w roku 2015 - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Niemal 60 proc. wydatków reklamowych całej tej branży (27,8 mln zł) trafiło do telewizji. Było to jednak 14,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
Oprócz telewizji, także w pozostałych mediach producenci energetyków wydali mniej (poza radiem). W gazetach ich wydatki w skali roku spadły o 49,3 proc. (do 364,2 tys. zł), w magazynach o 17,6 proc. (do 564,7 tys. zł), na outdoorze – o 55,5 proc. (do 2,4 mln zł), a w kinach – o 14 proc. (do 7,3 mln zł).
Więcej reklam energetyków w omawianym okresie było w radiu. Marketerzy z tej kategorii wydali w stacjach radiowych w ub.r. nieco ponad 8 mln zł, czyli 83,4 proc. więcej niż w 2015 roku.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów energetycznych (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
32 577 221 zł |
27 833 744 zł |
-14,6 |
Radio |
4 386 435 zł |
8 042 855 zł |
83,4 |
Gazety |
718 550 zł |
364 210 zł |
-49,3 |
Magazyny |
685 500 zł |
564 666 zł |
-17,6 |
Outdoor |
5 486 109 zł |
2 442 478 zł |
-55,5 |
Kina |
8 484 986 zł |
7 300 372 zł |
-14 |
Indoor |
140 800 zł |
86 800 zł |
-38,4 |
Razem |
52 479 601 zł |
46 635 125 zł |
-11,1 |
Największym reklamodawcą wśród energetyków była, podobnie jak rok wcześniej, marka Red Bull. Mimo zredukowania wydatków o 3,9 proc. rok do roku utrzymała pozycje lidera z wydatkami w wysokości 21,8 mln zł. W swoich ubiegłorocznych kampaniach Red Bull reklamował się w spotach, w których wskazywał na konkretne sytuacje spożywania napojów energetycznych (np. w czasie pracy czy podczas jazdy samochodem).
Druga lokata na reklamowym podium należała do produkowanego przez Maspex Wadowice Tiger Energy Drinka. Na reklamy tej marki jej producent wydał 15,9 mln zł, czyli 12,8 proc. więcej niż w 2015 roku. Maspex w komunikacji marki Tiger stawiał na młodzież i reklamował swój napój akcją pod hasłem „przeTiger”.
Największą dynamikę wydatków na reklamę miał w czołówce należący do firmy FoodCare energetyk Black Energy Drink. Firma na jego reklamy przeznaczyła w 2016 roku 6,7 mln zł, czyli 97,4 proc. więcej niż w 2015 roku. W ub.r. FoodCare ogłosił konkurs na hasło reklamowe dla marki Black, w którym nagrodą było 10 tys. dolarów. Firma przeprowadziła też największą w historii marki Black kampanię reklamową pod hasłem „I możesz więcej”.
W ostatnich tygodniach w kategorii napojów energetycznych zadebiutował nowy napój - Zenek Energy Drink produkowany przez Just Food Polska. Promuje Zenon Martyniuk, gwiazda disco polo i lider zespołu Akcent. Zdaniem ekspertów z agencji reklamowych reklamy tego napoju, w których występuje Martyniuk, są słabo zrealizowane i żenujące.
Najwięksi reklamodawcy wśród napojów energetycznych (top 3) |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana proc. |
RED BULL |
22 681 991 zł |
21 798 298 zł |
-3,9 |
TIGER ENERGY DRINK |
14 058 061 zł |
15 852 035 zł |
12,8 |
BLACK ENERGY DRINK |
3 417 094 zł |
6 746 567 zł |
97.4 |
Razem |
52 479 601 zł |
46 635 125 zł |
-11,1 |
Dołącz do dyskusji: Mniej reklam napojów energetycznych, Red Bull liderem, Black mocno w górę
Niestety ktoś od Was ma problem z podstawowymi zasadami matematyki.
Jeśli Red Bull wydał mnie o ok. 880 tys. zł, a pozostali gracze wydali więcej o prawie 5 mln zł to jak to możliwe, że rynek reklamy zmalał? News ewidentnie nieudany... i nastawiony na niedouczonego czytelnika.
Wymagana korekta i sprostowanie!!
I to nie rynek reklamy zmalał - jak piszesz. Zmniejszyły się wydatki producentów napojów energetycznych, co widać w rubryce "razem" w tabeli. Dane z tej właśnie rubryki pokazują ile wydała cała ta branża. Błędem jest sumowanie wydatków trzech wymienionych marek, bo w tejże tabeli z nazwami tych napojów jest wyraźnie napisane: "Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów energetycznych".