Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)
Po wprowadzeniu na początku lutego płatnego dostępu do treści w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” (Agora) zmalał ruch na jej czołowych stronach regionalnych, zwłaszcza poznańskiej. Dwie czołowe witryny, Wyborcza.pl i Wyborcza.biz, odwiedziło więcej internautów niż przed rokiem, ale wykonali oni mniej odsłon i krócej korzystali z serwisów.
Od początku lutego w ponad 20 serwisach internetowych związanych z „Gazetą Wyborczą” obowiązuje płatny dostęp do treści, tzw. paywall. Za darmo można czytać tylko 10 artykułów w miesiącu, a dostęp do kolejnych trzeba wykupić w jednym z trzech pakietów kosztujących od 17,90 do 39,90 zł miesięcznie (zobacz szczegóły). Przy czym promocyjna cena pierwszego pakietu miesięcznego wynosi tylko 0,99 zł.
Przedstawiciele Agory deklarowali, że w ciągu roku chcą pozyskać 30 tys. płacących subskrybentów (więcej na ten temat). Po półtora miesiąca od startu systemu nie chcieli ujawnić, ilu użytkowników z niego korzysta, tłumacząc, że jeszcze za wcześnie na takie statystyki.
>>> O powodzeniu paywalla „Gazety Wyborczej” zdecyduje jakość treści (opinie)
Wśród serwisów objętych paywallem zdecydowanie najpopularniejsze są Wyborcza.pl i Wyborcza.biz. Pierwszy w lutym br. odwiedziło 2,52 mln internautów, którzy wykonali 35,7 mln odsłon i spędzili w nim średnio po 17:27 minuty, a drugi zanotował 1,62 mln użytkowników, 16,7 mln odsłon i 14:20 minuty na użytkownika.
Jeśli chodzi o serwisy regionalne „Gazety Wyborczej”, działające w domenie gazeta.pl, największy zasięg ma warszawski (727 tys. użytkowników w lutym), a kolejne miejsca zajmują serwis trójmiejski i wrocławski. Z pozostałych witryn żadna nie osiągnęła w lutym poziomu 400 tys. użytkowników i 4 mln odsłon.
Tylko na Wyborcza.pl przeciętny użytkownik wykonał kilkanaście odsłon. Po dziesięć odsłon na użytkownika zanotowały Wyborcza.biz i Katowice.gazeta.pl.
Warto zaznaczyć, że paywall w serwisach „Gazety Wyborczej” nie obejmuje wejść z wyszukiwarek ani z linków umieszczonych na innych stronach (np. portalach społecznościowych).
TOP10 serwisów "Gazety Wyborczej" w lutym 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | liczba odsłon na użytkownika | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
Wyborcza.pl | 2 518 806 | 35 699 398 | 14,17 | 00:17:27 | 11,80% |
Wyborcza.biz | 1 617 501 | 16 732 520 | 10,34 | 00:14:20 | 7,58% |
Gazeta.pl - Warszawa | 726 992 | 6 426 002 | 8,84 | 00:11:01 | 3,41% |
Gazeta.pl - Trójmiasto | 544 633 | 3 960 129 | 7,27 | 00:09:38 | 2,55% |
Gazeta.pl - Wrocław | 418 150 | 4 065 684 | 9,72 | 00:11:14 | 1,96% |
Gazeta.pl - Katowice | 379 064 | 3 839 486 | 10,13 | 00:11:14 | 1,78% |
Gazeta.pl - Poznań | 371 351 | 2 570 200 | 6,92 | 00:08:19 | 1,74% |
Gazeta.pl - Lublin | 343 096 | 2 531 179 | 7,38 | 00:08:54 | 1,61% |
Gazeta.pl - Kraków | 335 683 | 2 794 728 | 8,33 | 00:09:32 | 1,57% |
wysokieobcasy.pl | 319 231 | 1 799 973 | 5,64 | 00:06:57 | 1,50% |
W lutym br. Wyborcza.pl i Wyborcza.biz odwiedziło nieco więcej internautów niż rok wcześniej. Pierwszy serwis zyskał 290 tys. użytkowników (13,5 proc. w górę), a drugi 50 tys. (3,2 proc. w górę). Jednocześnie zmalała liczba wykonanych przez nich odsłon: na Wyborcza.pl o 530 tys. (1,5 proc. w dół), a na Wyborcza.biz o 1,11 mln (6,2 proc. w dół). Mocno zmniejszył się natomiast czas, który na stronach spędzali przeciętnie internauci. W przypadku Wyborcza.pl ten spadek wyniósł 8:01 minuty (31,5 proc. w dół), a w przypadku Wyborcza.biz - 4:54 minuty (25,5 proc. w dół).
>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w lutym 2014 roku
Jeśli chodzi o serwisy regionalne „GW”, to warszawski i poznański osiągnęły nawet w skali roku wzrosty liczby użytkowników - odpowiednio 150 tys. i 55 tys. (38 proc. i 15,1 proc. w górę). Jednak wszystkie czołowe witryny zanotowały mniej odsłon i dużo krótszy czas przypadający na przeciętnego użytkownika. Na Warszawa.gazeta.pl liczba odsłon zmalała o 3,1 mln (32,5 proc. w dół), na Wroclaw.gazeta.pl - o 1,7 mln (29,7 proc. w dół), na Katowice.gazeta.pl - o 1,1 mln (22,6 proc. w dół), na Lublin.gazeta.pl - o 1,2 mln (31,8 proc. w dół), a na Krakow.gazeta.pl - o 1,5 mln (34,6 proc. w dół).
Zdecydowanie największe spadki zanotował poznański serwis „Gazety Wyborczej”. Liczba jego użytkowników zmniejszyła się z roku na rok o 126 tys. (czyli o 25,4 proc.), liczba odsłon - aż o 3,4 mln (czyli o 57,3 proc.), a czas korzystania przez przeciętnego użytkownika - o 6:26 minuty (43,6 proc. w dół).
Nieco mniej internautów niż rok wcześniej odwiedziło też katowicki, lubelski i krakowski serwis „GW”. Wszystkie witryny zanotowały też duże spadki czasu przypadającego na średniego użytkownika. Na stronie „Wysokich Obcasów” ten czas zmalał aż o połowę.
Dziesięć czołowych serwisów związanych z „Gazetą Wyborczą” miało w lutym br. łącznie 7,57 mln użytkowników (bez uwzględnienia współodwiedzalności), o 436 tys. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 6,1 proc. Za to liczba wykonanych na nich odsłon zmalała o 14,8 mln (spadek o 15,6 proc.) i wyniosła 80,4 mln.
TOP10 serwisów "Gazety Wyborczej" rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | luty2014 | luty 2013 | ||||
real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony | czas na RU [godz:min:s] | |
Wyborcza.pl | 2 518 806 | 35 699 398 | 00:17:27 | 2 219 867 | 36 228 491 | 00:25:28 |
Wyborcza.biz | 1 617 501 | 16 732 520 | 00:14:20 | 1 567 081 | 17 845 548 | 00:19:14 |
Gazeta.pl - Warszawa | 726 992 | 6 426 002 | 00:11:01 | 701 397 | 9 524 145 | 00:17:52 |
Gazeta.pl - Trójmiasto | 544 633 | 3 960 129 | 00:09:38 | 394 822 | 4 119 049 | 00:13:38 |
Gazeta.pl - Wrocław | 418 150 | 4 065 684 | 00:11:14 | 363 287 | 5 783 498 | 00:18:15 |
Gazeta.pl - Katowice | 379 064 | 3 839 486 | 00:11:14 | 394 057 | 4 965 106 | 00:14:45 |
Gazeta.pl - Poznań | 371 351 | 2 570 200 | 00:08:19 | 497 893 | 6 025 250 | 00:14:45 |
Gazeta.pl - Lublin | 343 096 | 2 531 179 | 00:08:54 | 347 271 | 3 710 239 | 00:12:10 |
Gazeta.pl - Kraków | 335 683 | 2 794 728 | 00:09:32 | 353 643 | 4 276 189 | 00:15:06 |
wysokieobcasy.pl | 319 231 | 1 799 973 | 00:06:57 | 298 975 | 2 793 353 | 00:13:45 |
Dołącz do dyskusji: Na paywallu „Gazety Wyborczej” najwięcej straciły serwisy regionalne (analiza)