Maffashion i aktor Musiał z zarzutami. Za promocję piwa i whisky na Instagramie
Influencerka Julia Kuczyńska (znana jako Maffashion) i aktor Maciej Musiał staną przed sądem. Prokuratura oskarża ich o promowanie na Instagramie mocnych alkoholi. Niedawno podobne zarzuty usłyszeli Janusz Palikot, Kuba Wojewódzki i Tomasz Czechowski.
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ochota w zeszłym tygodniu skierowała akty oskarżenia przeciw Maffashion i Maciejowi Musiałowi Zarzuca im naruszenie Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi, za co grozi grzywna w wysokości od 10 do 500 tys. zł.
W aktach oskarżenia opisano, że Maffashion 23 czerwca ub.r. na profilu instagramowym reklamowała włoskie piwo, a Maciej Musiał 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca ub.r. na swoim profilu promował szkocką whisky i włoskie piwo.
Jako pierwszy poinformowało o tym tvp.info. Ustalenia portalu potwierdziła Aleksandra Skrzyniarz, rzeczniczka prasowa warszawskiej Prokuratury Okręgowej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Profil instagramowy Maffashion obserwuje 1,4 mln użytkowników, a Macieja Musiała - 604 tys.
Zgodnie z tą ustawą o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi zabronione są działania reklamowe i promocyjne innych alkoholi niż piwo. W przypadku piwa wskazano szereg ograniczeń: reklamy nie mogą pokazywać osób nieletnich ani być do nich skierowane, wywoływać skojarzeń z „atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym”, ani przekonywać, że „alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych”.
Określono też, że w telewizji, radiu i kinach spoty piwa mogą być emitowane tylko między godz. 20 a 6, nie mogą pojawiać się w prasie młodzieżowej i dziecięcej ani na okładkach gazet i czasopism, a na reklamach outdoorowych 20 proc. musi zajmować komunikat o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży go nieletnim.
Nie wskazano natomiast żadnych szczegółowych zasad dotyczących reklam piwa w internecie.
Zarzuty dla Palikota, Wojewódzkiego i Lisa
Na początku kwietnia podobne zarzuty usłyszeli Kuba Wojewódzki, Janusz Palikot i ich wspólnik Tomaszowi Czechowski. Prokuratura Rejonowa w Warszawie zarzuca im, że mocne alkohole promowali w mediach społecznościowych, głównie na Instagramie. Zawiadomienie w tej sprawie w połowie ub.r. złożył aktywista Jan Śpiewak.
Wojewódzki, Palikot i Czechowski są związani (pierwszy jako inwestor, pozostali dwaj także jako członkowie zarządu) z Manufakturą Piwa Wódki i Wina oferującą wiele marek mocnych alkoholi.
- Alkohol jest dla ludzi. Ale zawsze powtarzam - degustuj, nie chlej. Nigdy nie namawiałem i nie będę namawiał do picia alkoholu, ale nie widzę nic zdrożnego w tym, by dzielić się swoją wiedzą o alkoholach, inspirować do ich nieoczywistych zastosowań w kuchni, czy pokazywać miejsca i historie związane z alkoholem - skomentował Janusz Palikot. - Jestem pewien, że nawet jeśli sprawa z donosu Śpiewaka znajdzie się w sądzie, wygram. Teraz czas pracy, zbierania argumentów. Ja się pracy nie boję! - zapewnił.
Z kolei w zeszłym tygodniu Tomasz Lis jako były redaktor naczelny „Newsweek Polska” usłyszał w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Mokotów zarzut promowania alkoholu. Chodzi o reklamę wódek, brandy, whisky i likierów, którą kilka lat temu zamieszczono w dodatku do tygodnia, zawiadomienie do prokuratury skierowała Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Lis nie przyznał się do zarzucanego mu czynu. - W związku z postawionym mi absurdalnym zarzutem i z faktem, że byłem leczony neurologicznie (4 udary), pani prokurator skierowała mnie na obowiązkowe badania psychiatryczne. Oczywiście pójdę( nie wiem czy będzie to świadczyło o zdrowiu psychicznym czy przeciwnie). Witamy w ZSRR - opisał na Twitterze.
Maffashion ukarana za brak współpracy z UOKiK
Jesienią 2021 prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych, obejmujące m.in. ich współpracę z agencjami marketingowymi i reklamodawcami.
Za brak współpracy z UOKiK ukarana grzywnami została czwórka twórców internetowych, m.in. Maffashion (musiała zapłacić 30 tys. zł). - Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione. Na wezwanie UOKiK-u, które również otrzymaliśmy, przesłaliśmy wszystkie niezbędne dokumenty wymienione w wezwaniu, w tym także te dotyczące współprac z Maffashion - tłumaczył Kuba Szwedowski z reprezentującej influencerkę agencji DB4.
Dołącz do dyskusji: Maffashion i aktor Musiał z zarzutami. Za promocję piwa i whisky na Instagramie