KER: Lidl reklamą promującą większe zakupy w soboty nie zachęca do marnowania żywności
Komisja Etyki Reklamy nie przyznała racji skarżącym, którzy stwierdzili, że sieć sklepów Lidl Polska w spotach promujących tańsze i większe zakupy w soboty poprzedzające wolne od handlu niedziele pośrednio promuje marnowanie żywności.
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły dwie skargi na telewizyjne spoty Lidla. Autorka pierwszej stwierdził: „Przekaz jest taki jakby nie jedną niedzielę były zamknięte sklepy a był koniec świata i trzeba kupować więcej. Świat się nie kończy na jednej czy dwóch wolnych niedzielach. Jest to wezwanie do marnowania jedzenia. Kupowanie na zapas a po co. Żyłam w czasach jako dziecko gdy nie było niczego, wszystko w soboty i niedziele było zamknięte i żyło się. nie kupowało sie dużo nie było co a teraz tony jedzenia lądują na śmietnikach."
Z kolei autor drugiej szczególną uwagę zwrócił na użyte w reklamie sformułowanie "...jak sobota, na zapas kup więcej, kup więcej …". Stwierdził, że słowa te w bezpośredni sposób namawiają do zakupu znacznie większej ilości towarów niż klient potrzebuje. Ocenił, że nie jest to etyczne, ponieważ niektóre grupy społeczne narażone są na przekaz podprogowy. np. starsze osoby narażone są na zakup niepotrzebnych artykułów.
Przedstawiciel Lidl Polska odpowiadając na zarzut ocenił, że autor skargi „wykazał tu nieco nadmierną wrażliwość okraszoną elementami nadinterpretacji”. Odnosząc się do zarzutu, że zaskarżona reklama namawia do kupowania wyjaśnił, że przecież sensem każdej reklamy zawsze jest namawianie do kupowania jako takiego, ponieważ bez tego w ogóle nie mielibyśmy do czynienia z reklamą.
Nie zgodził się również z zarzutem, że spot namawia do zakupów niejako na zapas z powodu niedziel niehandlowych oraz do „marnowania jedzenia”. Zwrócił uwagę, że w spocie nie ma żadnej sugestii związanej z zachęcaniem do zrobienia nadmiarowych zakupów ani z większym niż zwykle zaopatrzeniem się w jakiekolwiek produkty (w tym w żywność). „Reklama w żadnym zakresie nie namawia zatem ani do marnowania jedzenia ani do jakichkolwiek czynności, które miałyby przyczynić się do marnowania jedzenia” - argumentował przedstawiciel Lidla.
Komisja Etyki Reklamy podzielając stanowisko Lidl Polska orzekła, że zaskarżony spot nie narusza Kodeksu Etyki Reklamy, nie nadużywa zaufania odbiorców i był prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej.
Kampanię „Tania sobota” realizują dla Lidl Polska GPD Agency i Havas Media.
Dołącz do dyskusji: KER: Lidl reklamą promującą większe zakupy w soboty nie zachęca do marnowania żywności