W ciągu miesiąca kurs Agory spadł o 30 proc. „Niepewność związana z planami dużych wydatków nie pomaga”
Grupa kapitałowa Agora w połowie czerwca przedstawiła strategię rozwoju na najbliższe cztery lata - wyda maksymalnie 930 mln zł na inwestycje, w tym 500 mln zł na projekty w nowych obszarach działalności. Od tego czasu akcje spółki na GPW spadły o niemal jedną trzecią. Według ekspertów winna może być niepewność rynku, związana z planami dużych wydatków.
Agora w zaprezentowanej strategii na lata 2018-2022 zakłada, że wpływy firmy z 1,17 mld zł w ub.r. wzrosną do ok. 1,6 mld zł w 2022 roku (z czego 290-320 mln zł ma pochodzić z nowych biznesów), a zysk EBITDA - ze 119 do ok. 200 mln zł (w tym 45-50 mln zł z nowych biznesów). Spółka natomiast planuje kontynuować przyjętą politykę dywidendową w wysokości 0,5 zł na jedną akcję.
Eksperci, pytani jakiś czas temu przez Wirtualnemedia.pl o ocenę planów spółki wskazywali, że 4-letnie plany inwestycyjne Agory są ambitne, szczególnie w zakresie nowych inwestycji. Nową strategię nazywali „ofensywną”, bowiem mowa w niej głównie o rozwoju organicznym, ale i o skupieniu się na akwizycjach. Za priorytety w swojej działalności grupa kapitałowa uznała również cyfryzację i stawianie na ofertę premium, oraz dywersyfikację działalności, poprzez rozwój poza rynkiem reklamowym.
Regularny spadek kursu akcji, wypłata dywidendy
Tyle w teorii, bo jeśli przeanalizujemy reakcję rynku, łatwo można zaobserwować, jak to się odbiło na kursie akcji. W poniedziałek, 17 czerwca br. w czasie sesji giełdowej kurs akcji Agory zmalał z 14,45 do 14 zł przy obrotach wynoszących 1,3 mln zł. Do prezentacji strategii (15 czerwca br.) kurs był powyżej 14 zł, potem zaczął spadać.
W sumie w ciągu miesiąca akcje poleciały w dół o 21,5 proc. - 29 czerwca kurs akcji kosztował 13,25 zł, a 1 sierpnia w chwili zamknięcia sesji - 10,40 zł, przy obrotach wynoszących 37 959 zł.
Od czasu prezentacji strategii notowania Agora na GPW spadły o 30 proc.
Pamiętać jednak trzeba, że 13 lipca br. walne zgromadzenie akcjonariuszy Agory przyjęło propozycję zarządu i rady nadzorczej spółki, co do dywidendy za ub.r. Spółka wypłaci 23,29 mln zł w dywidendzie, po 50 groszy na akcję. Dywidendą będzie objętych 46,58 mln akcji firmy, oprócz 1,08 mln walorów nabytych przez firmę w ramach skupu własnych akcji. Dniem wypłaty dywidendy jest właśnie czwartek - 2 sierpnia.
W połowie lipca zarząd Agory poinformował dodatkowo o podjęciu decyzji o dokonaniu odpisu aktualizującego należności przeterminowane, zagrożone prawdopodobieństwem nieściągalności. Ich suma wynosi 13,6 mln zł. Spółka nie zdradza nazwy kontrahenta, który zalega z płatnością.
Analitycy: Niepewność związana z planami dużych wydatków nie pomaga kursowi akcji
Eksperci, pytani przez Wirtualnemedia.pl o przyczyny spadku kursu akcji Agory odpowiadają, że winna może być prawdopodobnie nowa strategia, która mogła nie spodobać się rynkowi.
Dominik Niszcz z Raiffeisen Centrobank stwierdził jednoznacznie, że „słabość kursu można w pewnym stopniu wiązać z ogłoszoną strategią”. - Inwestorzy zapewne obawiają się zakupów aktywów na rynku, w momencie kiedy znajdujemy się w zaawansowanej fazie wzrostu w cyklu makroekonomicznym. Planowane przez Agorę wydatki są istotnie większe, niż obecna kapitalizacja spółki, więc podmiot, który powstanie po ewentualnym przejęciu będzie istotnie różnił się od obecnego. Niepewność związana z planami dużych wydatków zapewne nie pomaga kursowi akcji - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Niszcz.
Przypomina także, że spółka nie tak dawno z sukcesem sprzedała udziały w dwóch kanałach telewizyjnych.
- To pokazuje, że dobrze radzi sobie z rozwijaniem projektów organicznych, natomiast przejęcia charakteryzują się większym ryzykiem. Dlatego część inwestorów zapewne wolałaby, żeby spółka przeznaczyła więcej środków na dywidendę lub skup akcji własnych. Zwrot z kapitału własnego (ROE), generowany przez grupę w ostatnich latach był niższy, niż koszt kapitału - w takiej sytuacji wypłata wyższej dywidendy może przynosić większą wartość akcjonariuszom, szczególnie że Agora jest niezadłużona – komentuje analityk Raiffeisen Centrobank.
„Winne wysokie temperatury”
Według niego, innym powodem spadku cen akcji może być „czynnik bardziej krótkotrwały i niepowtarzalny, czyli warunki pogodowe w drugim kwartale”.
- Wysokie temperatury przyczyniły się do mniejszej frekwencji w kinach, co zapewne będzie skutkować niższą marżą w tym segmencie. Biorąc pod uwagę wysokość przychodów czy wyniku EBITDA jest to obecnie jeden z kluczowych biznesów Agory i wszelkie oznaki słabości w kinach mogą się istotnie przekładać na wycenę - podkreśla Niszcz.
Natomiast Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku wskazuje na dwie przyczyny obecnej sytuacji giełdowej spółki. - Po pierwsze, wydaje mi się że rynkowi nie spodobała się nowa strategia, która jest oparta na bardzo dużych wydatkach na akwizycję. Rynek obawia się nietrafionych akwizycji, co już w przeszłości zdarzyło się Agorze. Po drugie, spodziewamy się słabych wyników kwartalnych, obciążonych słabą sprzedażą biletów w kinach - ok. -18 proc. rok do roku, w II kwartale 2018 roku - uważa Księżopolski.
Na pytanie, czy za słabymi wynikami mogą stać spadki sprzedaży w segmencie prasy, analityk odpowiada, że „raczej nie, bo prasa stanowi małą część wyników”.
Dominik Niszcz, ekspert z Raiffeisen Centrobank dodaje, że „być może reakcja inwestorów jest zbyt nerwowa”. - Jeśli Agora pokaże wyniki powyżej oczekiwań lub przekona inwestorów do swojej strategii poprzez konkretne przejęcia, to rynek może zareagować optymistycznie. Przekonamy się w najbliższych miesiącach - podkreśla w rozmowie z nami.
Najbliższa konferencja wynikowa Agory planowana jest na 10 sierpnia.
Agora kończy z telewizją, stawia na gastronomię
Grupa Agora jest jedną z największych spółek medialnych w Polsce. Jej oferta medialna obejmuje gazety (m.in. „Gazetę Wyborczą”), reklamę zewnętrzną (AMS), sieć kin (Helios), firmę produkcji i dystrybucji filmowej Next Film, serwisy internetowe (Gazeta.pl, Sport.pl, Tokfm.pl) i radiowe (m.in.: Tok FM, Złote Przeboje, Rock Radio i Radio Pogoda), czasopisma (m.in. „Avanti”, „Logo”, „Cztery Kąty”), a także wydawnictwa książkowe i płytowe.
W czerwcu Kino Polska TV zdecydowało się na kupno od Agory 41 proc. akcji Stopklatki za 32 mln zł. Tym samym stanie się większościowym akcjonariuszem nadawcy kanału Stopklatka TV, a Agora rezygnuje z branży telewizyjnej.
W sierpniu br. spółka uruchomi natomiast pierwsze lokale pod szyldem Papa Diego, gdzie będzie serwować dania meksykańskie. Restauracje będą otwierane przede wszystkim w centrach handlowych, ale także przy głównych ulicach miast, popularnych deptakach czy w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów. Funkcję korporacyjnego szefa kuchni sieci Papa Diego objął Rafał Sanetas. Ma doświadczenie jako manager i szef kuchni, wcześniej pracował m.in. w restauracji Hard Rock Cafe.
W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 7,6 proc. do 278 mln zł oraz 9,7 mln zł zysku netto (wobec 6,1 mln zł straty rok wcześniej).
Największymi akcjonariuszami Agory pod względem udziału w kapitale są OFE PZU Złota Jesień (16,36 proc.), Agora-Holding (11,33 proc.), MDIF Media Holdings (11,24 proc.) oraz Nationale-Nederlanden OFE (9,76 proc.).
Dołącz do dyskusji: W ciągu miesiąca kurs Agory spadł o 30 proc. „Niepewność związana z planami dużych wydatków nie pomaga”
II kwartał bardzo słaby.
Będą kolejne zwolnienia.