SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Viaplay wyjdzie z Polski do połowy 2025 roku, nie widzi szans na zysk

Viaplay Group ocenia, że jej platforma w Polsce i krajach bałtyckich nadal osiąga wyniki poniżej oczekiwań i nie ma szans na zyski, a wycofanie się z tych rynków przesuwa do połowy 2025 roku. Poza Skandynawią platforma Viaplay ma 2,5 mln subskrybentów, nieco mniej niż kwartał wcześniej. Koncern chce pozyskać 4 mld koron z emisji nowych akcji, wyceniając walor jedynie na 1 koronę. Jego kurs giełdowy w piątek rano skurczył się o trzy czwarte.

Wycofanie się ze wszystkich rynków poza Skandynawią i Holandią Viaplay Group zapowiedziała w drugiej połowie lipca. Ogłosiła wtedy plan restrukturyzacji obejmujący m.in. zwolnienie ponad jednej czwartej pracowników oraz odpisy w kwocie 6,28 mld koron, z czego 5,2 mld dotyczyło posiadanych treści (głównie praw do transmisji sportowych).

Koncern z krajów bałtyckich, Wielkiej Brytanii i Polski zamierza wyjść poprzez sprzedaż swojego biznesu, ograniczenie go lub partnerstwa z innymi podmiotami. Planował wprowadzić te zmiany do końca 2024 roku. We wrześniu pojawiły się nawet nieoficjalne doniesienia, że z Polski platforma Viaplay, obecna od połowy 20212 roku, zniknie z końcem br.

Viaplay w Polsce nawet do połowy 2025 r.

W opublikowanym w piątek sprawozdaniu z trzeciego kwartału prezes i CEO Viaplay Group Jørgen Madsen Lindemann podał nowy termin. - Wycofamy się z krajów bałtyckich i Polski do lata 2025 roku - zapowiedział.

Stwierdził, że we wszystkich tych krajach, a także Wielkiej Brytanii, firma osiąga wyniki poniżej oczekiwań, a ich poprawa w ujęciu rok do roku wynika z wprowadzonych oszczędności. - Obecnie spodziewamy się, że całoroczne straty z tej działalności będą wyższe niż wcześniej zakładano, ponieważ szeregu inicjatyw komercyjnych nie mogliśmy teraz rozpocząć, skoro opuszczamy te rynku. Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna - przyznał.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W zeszłym kwartale przychody Viaplay Group poza Skandynawią, w całości pochodzące z platformy Viaplay, poszły w górę o 75,5 proc. do 760 mln koron szwedzkich. W ujęciu organicznym, czyli bez uwzględnienia wejść do kolejnych krajów, dynamika wyniosła 40,2 proc. Przy wzroście kosztów operacyjnych o 29,1 proc. do 1,1 mld koron strata operacyjna zmalała z 419 do 340 mln koron.

W trzech kwartałach br. Viaplay poza Skandynawią zanotowała 2,2 mld koron przychodów (więcej niż w całym ub.r., w którym wyniosły one 1,43 mld) i 1,27 mld koron straty operacyjnej.

Na koniec września platforma miała na tych rynkach 2,52 mln subskrybentów, o 320 tys. więcej niż rok wcześniej. Było ich natomiast mniej niż kwartał wcześniej (2,56 mln) i na koniec marca, gdy osiągnięto rekordową liczbę 2,9 mln.

Koncern zaznaczył, że dużo wyższe przychody wynikają głównie ze wzrostu liczby klientów w Polsce i Holandii (konkretnych liczb nie podano) oraz podwyżki cen (w naszym kraju wprowadzono ją na początku br.).

Większa strata Viaplay Group

W krajach skandynawskich rentowność Viaplay Group w zeszłym kwartale pogorszyła się, ponieważ przy wzroście przychodów o 3,3 proc. do 3,78 mld koron wydatki operacyjne zwiększyły się o 14,2 proc. do 3,76 mld. W konsekwencji zysk operacyjny skurczył się z 248 do 19 mln koron.

Platforma Viaplay na koniec września miała w Skandynawii 4,14 mln subskrybentów (2 proc. mniej niż przed rokim), natomiast jej kwartalne wpływy wzrosły o 9,5 proc. do 1,61 mld koron.

Cały koncern zwiększył w minionym kwartale przychody o 14,2 proc. do 4,54 mld koron (w ujęciu organicznym wzrost wyniósł 7,4 proc.). Koszty sprzedaży podskoczyły znacznie mocniej - z 3,44 do 4,34 mld.

Firmie udało się zmniejszyć wydatki sprzedażowe i marketingowe (z 335 do 232 mln koron) oraz administracyjne i ogólne, czyli m.in. na pracowników (z 429 do 336 mln). Natomiast dodatkowe wydatki, związane głównie z restrukturyzacją, sięgnęły 253 mln koron.

Na poziomie operacyjnym strata koncernu pogłębiła się ze 100 do 538 mln koron, a na poziomie netto - z 86 do 693 mln.

Niższa prognoza nt. subskrybentów Viaplay

Koncern obniżył prognozy swoich niektórych wyników biznesowych w całym br. Obecnie spodziewa się, że na koniec roku Viaplay będzie mieć 6,55-6,65 mln subskrybentów (w lipcu liczył na 7-7,2 mln), a ujemne przepływy pieniężne sięgną 3,6-3,8 mld koron (wobec 2,5-3 mld w poprzedniej prognozie.

Natomiast prognozę co do ujemnych przepływów w przyszłym roku podwyższono z 1,5-2 do 1,7-2,2 mld koron. Koncern tak jak poprzednio spodziewa się w 2024 roku 18,2-18,8 mld koron przychodów sprzedażowych oraz między 150 mln koron straty a 140 mln koron zysku na poziomie operacyjnym.

Canal+ i PPF zainwestują ponad 3 mld koron

Viaplay Group ogłosiła, że zamierza pozyskać 4 mld koron z emisji swoich nowych akcji. Walory za 3,1 mld koron mają objąć Canal+ i PPF, a te za 0,9 mld zostaną zaoferowane wszystkim obecnym inwestorom spółki

Celem jest przede wszystkim zmniejszenie zadłużenia koncernu o 2 mld koron. Na emisję muszą zgodzić się posiadacze minimum dwóch trzecich obecnych akcji Viaplay Group. Głosować w tej sprawie będą 10 stycznia.

Canal+ w drugiej połowie lipca przejął 12 proc. akcji Viaplay Group. Natomiast w połowie września 10,1 proc. walorów trafiło do norweskiego koncernu Schibsted.

Na koniec września zadłużenie netto Viaplay Group (licząc z leasingiem) wynosiło 3,33 mld koron, wobec 2,23 mld kwartał wcześniej i 1,48 mld na koniec ub.r. W minionym kwartale ujemne przepływy pieniężne netto zmalały rok do roku z -2,08 do -1,05 mld koron, a wydatki inwestycyjne - z 45 do 34 mln koron (w całym ub.r. sięgnęły 186 mln).

- To dokapitalizowanie pomoże nam sprostać najpilniejszym wyzwaniom i umożliwi realizację naszych długoterminowych ambicji - podkreślił Jørgen Madsen Lindemann. - Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji, dlatego podjęliśmy już szybkie działania w celu dostosowania naszych umów z dostawcami i partnerami do osiągalnych celów komercyjnych, skoncentrowania się na naszych głównych rynkach i zaprzestania planu ekspansji międzynarodowej, obniżenia bazy kosztowej, dostosowania naszej strategii w zakresie treści i zapewnienia odpowiedzialności finansowej we wszystkich obszarach - wyliczył.

Pod koniec października Viaplay podał, że od lipca zwolnił ponad 30 proc. pracowników. Natomiast w tym tygodniu porozumiał się co do sprzedaży firmy Premier Sports, właściciela kanałów telewizyjnych i serwisu streamingowego w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii, którą przejął w połowie ub.r. za 30 mln funtów.

Viaplay straciła ponad 95 proc. wyceny giełdowej

Akcje z nowej emisji Viaplay Group mają być sprzedawane po 1 koronę za sztukę. W czwartek na koniec sesji giełdowej za akcję spółki płacono natomiast 23,68 koron. Zaraz po rozpoczęciu piątkowych notowań kurs skurczył się o prawie 80 proc., do ok. 5,30 koron.

To kolejna ogromna przecena giełdowa koncernu. Na początku czerwca, gdy firma ogłosiła zmianę prezesa i obniżyła całoroczne prognozy swoich wyników, jej akcje błyskawicznie staniały z ok. 220 do 60-65 koron. Odpisy i restrukturyzacja ogłoszone w połowie lipca spowodowały natomiast spadek z 68 do 35 koron.

Od początku stycznia br., gdy za akcję Viaplay Group płacono nieco ponad 200 koron, kurs skurczył się o 97 proc.

Dołącz do dyskusji: Viaplay wyjdzie z Polski do połowy 2025 roku, nie widzi szans na zysk

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
DW
Ehh, czyli kolejne 2 lata bez F1 w sensownym kanale...
odpowiedź
User
Antek
Czas jest im potrzebny aby dobrze sprzedać interes...
odpowiedź
User
kris
czy słowo "żałosne" jest uzasadnione w tej kwestii?
odpowiedź