SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rynek FMCG urósł w Polsce do 244 mld zł. Prawie połowa to dyskonty

W 2024 roku wartość rynku FMCG wzrosła o ponad 8 proc., tym samym osiągając poziom 244 mld zł. Blisko 43 proc. tej kwoty konsumenci wydali w dyskontach, ponad 14 proc. w lokalnych supermarketach, a 8 proc. – w sieciowych sklepach małoformatowych - wynika z analizy firmy badawczej YouGov Shopper Intelligence.

Fot. G. Lyko x Newspix.pl Fot. G. Lyko x Newspix.pl

W 2024 roku polskie gospodarstwa domowe po raz kolejny zwiększyły swoje wydatki na FMCG - o ponad 8 proc. Wartość zakupów w dyskontach wzrosła rok do roku o ponad 10 proc., a w supermarketach i sieciowych sklepach małoformatowych – o nieco ponad 8 proc.

   – W 2024 roku Polacy nie tylko wydali więcej, ale także kupili więcej. Jest to istotna informacja, ponieważ w ciągu ostatnich 2 lat rynek zmagał się ze spadkiem wolumenu. Obecnie nastroje konsumenckie oraz chęci Polaków do wydawania pieniędzy są ściśle powiązane z krótkoterminowymi zmianami inflacji. Dlatego w pierwszej połowie ubiegłego roku obserwowaliśmy ożywienie i wzrost konsumpcji, a w drugiej: spowolnienie – wyjaśnia Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w  YouGov Shopper Intelligence.

W ujęciu wolumenowym polski rynek FMCG urósł o 4,5 proc. Największy wpływ na ten wynik miało 20 kluczowych kategorii produktowych, które łącznie odpowiadały za 51 proc. wzrostu całego sektora. To m.in. woda niegazowana (17,4 proc. udziałów we wzroście) i gazowana (10,1 proc.), piwo i cydr (8,7 proc.), napoje bezalkoholowe (15,4 proc.), świeże warzywa (6,2 proc.).

Polacy szukają promocji, przy zakupach wykazują troskę o zdrowie

Polscy konsumenci podczas zakupów szukają promocji oraz chętnie sięgają po marki własne. Według danych YouGov udział private label jest stabilny i w ujęciu wartościowym wynosi 22,5 proc.

– Od lat obserwujemy bardzo wyraźny trend tzw. sprytnych zakupów. Obecnie 73 proc. nabywców to tzw. smart shopperzy, którzy świadomie zarządzają swoimi budżetami. Ponadto dla większości konsumentów kluczowe pozostają uczciwe ceny, wysoka jakość świeżych produktów oraz atrakcyjne promocje. To właśnie te elementy realnie wpływają na konkurencyjność sklepów – podkreśla Szymon Mordasiewicz.

Dane YouGov wskazują ponadto, że 39 proc. konsumentów wskazuje troskę o zdrowie jako główny powód do niepokoju. – Polscy nabywcy coraz świadomiej podchodzą do zakupów, zwracając uwagę nie tylko na ceny, ale także na skład i wpływ produktów na zdrowie. Ten trend coraz mocniej napędza rozwój oferty ukierunkowanej na zdrowie i dobrostan fizyczny. Obecnie za szczególnie korzystne dla samopoczucia uważane są probiotyki i produkty przyjazne dla jelit (64 proc.), suplementy multiwitaminowe (55 proc.) oraz kawa (55 proc.) – wymienia Szymon Mordasiewicz.

Polaków przed zakupem zdrowej żywności powstrzymują głównie: wysoka cena (61 proc.) oraz niepewność co do jej rzeczywistych walorów zdrowotnych (37 proc.). Mniej niż co czwarty konsument zwraca uwagę na ograniczony asortyment, a tylko co dziesiąty wymienia gorszy smak lub mniejszą skuteczność.

Dołącz do dyskusji: Rynek FMCG urósł w Polsce do 244 mld zł. Prawie połowa to dyskonty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl