Kodeks etyki influencer marketingu do końca I kwartału 2024 roku
IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy zaprosiło decydentów z największych platform społecznościowych, największych sieci kanałów oraz największych grup reklamowych do prac w ramach Okrągłego Stołu Influencer Marketingu. Wśród nich są m.in. YouTube, Meta, TikTok, LifeTube, GetHero, Dentsu, GroupM, Group One, Havas, Omnicom i Publicis. Wspólnie mają wypracować podstawowe zasady dla tej części rynku reklamowego.
IAA zwraca uwagę na to, że influencer marketing to w ostatnich latach jeden z najszybciej rozwijających się segmentów światowego rynku mediów.
W Polsce dużych, aktywnych twórców jest na tym rynku już ponad 57 tysięcy, a wolumen treści umieszczanych na największych platformach YouTube, Facebook, Instagram i TikTok stale się zwiększa.
Jednak w przeciwieństwie do innych, dłużej funkcjonujących kanałów komunikacji, influencer marketing nie wypracował czytelnych standardów i mechanizmów, które pozwalają szybko i skutecznie wykluczać patologie, chroniąc zarazem bezpieczeństwo konsumentów, pracowników i firm.
- Spróbujemy ustalić wspólnie rynkowe standardy, do których będą mogli równać i odnosić się wszyscy interesariusze tego rynku. Do uczestnictwa w pracach Okrągłego Stołu Influencer Marketingu IAA Polska zaprosiliśmy decydentów i przedstawicieli trzech grup podmiotów zaangażowanych we współpracę z twórcami aktywnymi w tym obszarze, tj. największe platformy społecznościowe, największe sieci kanałów i największe grupy reklamowe – mówi Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska. - Z satysfakcją możemy poinformować, że wszystkie w/w podmioty oddelegowały swoich przedstawicieli z grona osób decyzyjnych i zorientowanych w implikacjach biznesowych rozwiązań, które należałoby przyjąć podczas prac Okrągłego Stołu Influencer Marketingu – dodaje.
Moderatorem dyskusji będą przedstawiciele władz IAA Polska, a wspierać ich będzie kancelaria prawna, która zadba o to, żeby dyskusja była bezpieczna dla jej uczestników i odbywała się z poszanowaniem zasad wolnej konkurencji.
Kodeks etyki w najbliższych miesiącach
Pierwszym zadaniem Okrągłego Stołu Influencer Marketingu IAA Polska będzie opracowanie do końca I kwartału 2024 roku Kodeksu etyki influencer marketingu. Zostaną w nim określone zasady współpracy pomiędzy wszystkimi uczestnikami łańcucha wartości – od twórców począwszy, przez platformy i agencje, na klientach i ich systemach implementacji skończywszy. Dodatkowo ma powstać stała formuła współpracy, w której uczestnicy tego rynku w sposób ciągły będą pracowali nad rozwojem, promocją i poszanowaniem uzgodnionych standardów rynkowych.
Kolejnym krokiem będzie poddanie zaproponowanych rozwiązań konsultacjom ze stowarzyszeniami branżowymi, m. in. aby zintegrować je z innymi inicjatywami samoregulacyjnymi, np. z Białą Księgą Komunikacji Marketingowej SKM SAR, pracami Grupy Roboczej ds. Influencer Marketingu IAB Polska czy stanowiskami przyjmowanymi przez Komisję Etyki Rady Reklamy.
Celem tych konsultacji zaplanowanych na II kwartał 2024 roku ma być również zbudowanie świadomości i akceptacja przez branżę zasad składających się na kodeks etyki influencer marketingu.
Dołącz do dyskusji: Kodeks etyki influencer marketingu do końca I kwartału 2024 roku