Emisja na MUX-8 nie opłaca się? Znany nadawca rezygnuje z udziału w konkursie
Mimo udziału w nieformalnych konsultacjach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w konkursie dotyczącym miejsc w MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej prawdopodobnie nie weźmie udziału Grupa MWE. Jej właściciel Michał Winnicki tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że emisja w ósmym multipleksie nie będzie opłacalna.
Do początku lipca podmioty zainteresowane nadawaniem w ramach MUX-8 mogą wziąć udział w konkursie KRRIT. Regulator wyłoni trzy kanały tematyczne, które trafią na multipleks. Do końca lutego trwały nieformalne konsultacje ogłoszone przez przewodniczącego Rady Macieja Świrskiego. Nadawcy mogli zgłaszać propozycję kanałów, które chcieliby nadawać w multipleksie. Wzięła w nich udział m.in. Grupa MWE.
- Tak, wzięliśmy udział i zaproponowaliśmy 3 wyspecjalizowane, tematyczne kanały TV na MUX-8. Nie podajemy na razie do publicznej wiadomości informacji co to za projekty, bo nie wiemy czy KRRIT opublikuje wyniki tych konsultacji. Nie chcemy, aby konkurencja znała nasze plany programowe – tłumaczył wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki, właściciel Grupy MWE, do której należy m.in. kanał Antena HD, dostępny w MUX-1, multipleksy lokalne i eksperymentalne w kilku częściach Polski.
Winnicki prawdopodobnie nie weźmie udziału w konkursie
Trzy miesiące po tych słowach Winnicki już nie jest przekonany do udziału w konkursie. - Po głębszej analizie okazało się, że koszty nadawania naziemnego na MUX-8 przewyższają przychody reklamowe generowane przez widzów eterowych tego multipleksu. Poczekamy raczej na konkurs na MUX-1 - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl właściciel Grupy MWE.
Ostatni konkurs na miejsce w ogólnopolskim multipleksie odbył się dwa lata temu, kiedy koncesję na MUX-1 utraciła ATM Rozrywka. Wówczas slotem zainteresowane były: DMAX (Discovery), Red Carpet TV (Red Carpet Media Group), Hi! TV (Wirtualna Polska Media), ATM Rozrywka (Grupa ATM), Tele Rozrywka (MWE Teleport), TVC Nostalgia (MWE Broadcast), CD Action TV (Gaming Tech Esports Media) i Polsat Edu (Telewizja Polsat). Ostatecznie miejsce wcześniej należące do ATM Rozrywka przypadło stacji Antena HD Michała Winnickiego.
TVN Warner Bros. Discovery za 10-letnią koncesję dla kanału TVN7, dostępnego w MUX-2, musi zapłacić prawie 15 mln zł (10 rat plus opłaty prolongacyjne). W przypadku telewizji WP, która jest obecna w MUX-8 opłata wynosi ponad 13,5 mln zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty emisji z nadajników Emitela. W przypadku stacji z ósmego multipleksu to ponad 6 mln zł rocznie. Koszty zaskoczyły wiele firm, które uzyskały koncesje naziemne. WP i Nowa TV zrezygnowały z drogich programów informacyjnych, które miały w ramówce na początku działalności. Naziemne kanały Eska TV, Polo TV, Fokus TV i Nowa TV zostały przejęte przez Polsat, natomiast TTV i Metro przez TVN i Discovery (dzisiaj TVN Warner Bros. Discovery).
Konkurs dotyczący miejsca w MUX-1 ruszy jesienią. We wrześniu multipleks opuści bowiem kanał TVP ABC. Dziecięca stacja zostanie przeniesiona prawdopodobnie na MUX-6. Kanały wchodzące w skład pierwszego multipleksu są nadawane w wysokiej rozdzielczości (HD), a stacje z MUX-8 w standardowej rozdzielczości (SD).
Jakie kanały mogą dołączyć do MUX-8?
Obecnie w skład MUX-8 wchodzą: Nowa TV, WP, Zoom TV i Metro. W styczniu multipleks opuściły TVP Kultura i TVP Kobieta (są oferowane za pośrednictwem MUX-6). Emitel już jesienią zabiegał o zmianę decyzji rezerwacyjnej, która pozwoliłaby na przeprowadzenie konkursu KRRiT i uzupełnienie składu multipleksu. W kwietniu zgodził się na to Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski na początku lutego wezwał podmioty zainteresowane nadawaniem w ramach MUX-8 do określenia profilów stacji, które chcieliby umieścić na multipleksie. Zgłoszono 14 propozycji kanałów telewizyjnych. Aż trzy zgłoszenia dotyczą kanałów filmowo-serialowych. Pierwsza z takich stacji miałaby mieć charakter „filmowo-rozrywkowy, skierowany do grupy wiekowej 12-59”. Inny projekt ma być „serialowo - filmowy”. W jego ofercie mają znaleźć się „filmy fabularne polskie i zagraniczne, seriale zagraniczne, edukacja o sztuce filmowej”.
Wpłynęła też propozycja na „kanał filmowo-serialowy, skierowany do grupy wiekowej 45-65+”. Zaproponowano także kanały: „uniwersalny - rozrywkowy pop kulturowy - z możliwością modyfikacji nadawanego programu”, „wyspecjalizowany – poświęcony wartościom chrześcijańskim, rodzinnym, wspierający przywiązanie do tradycji i historii”, „rozrywkowy, z uwzględnieniem tematyki regionów i oczekiwań generacji 50+”, „lifestylowy – poświęcony zdrowemu trybowi życia”, „dla dzieci 3-6 lat – prezentujący mądre i bezpieczne seriale i edukacja”, „muzyczny – prezentujący tzw. złote przeboje i muzykę klasyczną”, „ogólnorozrywkowy – „historie prawdziwych ludzi”, skierowany do grupy wiekowej 45-65+” i „pop-up – rozrywkowy – kanał o tematyce „sezonowej”, skierowany do grupy wiekowej 4+”. Zainteresowanie konkursem potwierdzili nadawcy m.in. TVS, Red Carpet TV, TV Republiki i TV MN. W postępowaniu nie wezmą prawdopodobnie udziału wPolsce.pl, Stars.TV, Telewizja Puls i Grupa Kino Polska.
Dołącz do dyskusji: Emisja na MUX-8 nie opłaca się? Znany nadawca rezygnuje z udziału w konkursie