ING Bank Śląski, Bank Millennium i PKO BP z mniejszymi wydatkami reklamowymi - w górę mBank
Banki przez pierwsze dziesięć miesięcy tego roku wydały na reklamy w mediach tradycyjnych nieznacznie mniej niż przed rokiem. Zredukowały wydatki na wszystkie media oprócz radia i indooru. Reklamowym liderem w branży pozostaje ING Bank Śląski, a wydatki mocno zwiększył mBank.
Banki w okresie od stycznia do października br. wydały na reklamy w mediach pozainternetowych 1,03 mld zł, czyli 3,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 roku - wynika z danych cennikowych netto (bez rabatów) Kantar Media opracowanych dla Wirtualnemedia.pl.
Ok. 70 proc. swoich budżetów - 719,7 mln zł - przeznaczyły na wsparcie w telewizji. Było to jednak 7,5 proc. mniej w skali roku. Banki ograniczyły też wydatki na reklamę w gazetach (o 18,7 proc., do 36,6 mln zł), magazynach (o 0,6 proc., do 57,8 mln zł), na outdoorze (o 11,6 proc., do 51,4 mln zł) i w kinach (o 5,9 proc., do 42 mln zł).
Zwiększyły natomiast nakłady na radio i indoor. Stacje radiowe na reklamach banków zarobiły w tym roku 63,7 proc. więcej niż rok temu - 117,7 mln zł, a indoor – 165 proc. więcej, 1,1 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe banków (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 777 792 152 zł | 719 719 526 zł | -7,5 |
Radio | 71 898 108 zł | 117 732 582 zł | 63,7 |
Gazety | 44 967 099 zł | 36 574 412 zł | -18,7 |
Magazyny | 58 093 911 zł | 57 750 124 zł | -0,6 |
Outdoor | 58 082 598 zł | 51 364 954 zł | -11,6 |
Kina | 47 903 937 zł | 42 023 020 zł | -5,9 |
Indoor | 408 320 zł | 1 082 100 zł | 165 |
razem | 1 059 146 125 zł | 1 026 246 718 zł | -3,1 |
Największym reklamodawcą wśród banków na polskim rynku był, podobnie jak rok temu, ING Bank Śląski. Ten marketer zainwestował w reklamę w tradycyjnych mediach 95, 2 mln zł obniżając wydatki w skali roku o 15,7 proc. W ostatnich kampaniach tego banku występowała aktorka Agata Kulesza, m.in. w roli taksówkarki, a we wcześniejszej - osoby niesłyszące.
Na pozycję wicelidera awansował mBank, który zwiększył nakłady o 21,6 proc., do 94 mln zł. W jesiennej kampanii promował m.in. e-konta mobilne.
Trzecie miejsce w tegorocznym zestawieniu największych reklamodawców wśród banków zajmuje Bank BGŻ BNP Paribas z wydatkami 81,5 mln zł. Pod tą nazwą firma funkcjonuje od wiosny br., w efekcie połączenia banków BGŻ i BNP Paribas. Nowa marka promowana była kilkoma kampaniami, w których wspierano głównie konta i kredyty gotówkowe, a jej bohaterami była para: Michelle i Michał. W ub.r., w okresie od stycznia do października bank BGŻ wydał na reklamy 42,1 mln zł, a BNP Paribas Polska - 20,6 mln zł.
Bank Millennium w omawianym okresie br. wydał na promocję w mediach pozainternetowych 81 mln zł (19,1 proc. mniej w skali roku), a PKO BP – 80,8 mln zł (13,4 proc. mniej). W kampaniach Banku Millennium od ponad roku występuje youtuber Radosław Kotarski, który np. w niedawnych reklamach promował aplikację mobilną z kontem. PKO BP z kolei wielokrotnie reklamował m.in. Mini Ratkę.
Najwięksi reklamodawcy wśród banków | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
ING BANK ŚLĄSKI | 112 845 618 zł | 95 159 982 zł | -15,7 |
MBANK | 77 337 439 zł | 94 021 112 zł | 21,6 |
BANK BGŻ BNP PARIBAS | b.d. | 81 487 414 zł | b.d. |
BANK MILLENNIUM | 100 201 856 zł | 81 019 861 zł | -19,1 |
PKO BP | 71 262 123 zł | 80 832 535 zł | 13,4 |
Razem | 1 059 146 125 zł | 1 026 246 718 zł | -3,1 |
Dołącz do dyskusji: ING Bank Śląski, Bank Millennium i PKO BP z mniejszymi wydatkami reklamowymi - w górę mBank