Gdańsk: 68,6 mln zł na 25 km tras rowerowych w 2019 r.
W 2019 roku w Gdańsku przybędzie ok. 25 km tras rowerowych. W miejskim budżecie na wydzielone inwestycje rowerowe zaplanowano ponad 68,6 mln zł. Do tej kwoty należy jeszcze dodać przynajmniej kilkanaście mln zł, które zostaną przeznaczone na inwestycje rowerowe realizowane w ramach większych inwestycji drogowych.
Obecnie sieć wydzielonych dróg rowerowych w Gdańsku liczy 123,5 km, ciągów pieszo-rowerowych - 18 km, a pasów rowerowych - 10 km. Do tego dochodzi 517,5 km ulic z uspokojonym ruchem (o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h) oraz 221 ulic jednokierunkowych o łącznej długości 51,8 km z dopuszczonym ruchem rowerów "pod prąd". Dziennie na terenie Gdańska wykonywanych jest ok. 51,3 tys. podróży rowerem. Na podstawie dwóch ostatnich kompleksowych badań ruchu przeprowadzonych w roku 2009 i 2016 odnotowano trzykrotny wzrost udziału ruchu rowerowego - z 2% do 6%.
Gdzie nowe ścieżki rowerowe w Gdańsku?
Nowe drogi rowerowe powstaną m.in. jako trasy dojazdowe do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej, za kwotę 25 913 000 zł. W ramach tych prac powstaną m.in.: trasa rowerowa wzdłuż al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,8 km), trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie (0,4 km), droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej, odcinek od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km) oraz droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej - od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km). Powinna rozpocząć się także realizacja drogi rowerowej wzdłuż ul. Kołobrzeskiej na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Chłopskiej (1,1 km), trasy rowerowej wzdłuż ul. Budowlanych od ul. Sąsiedzkiej do ul. Nowatorów (1,4 km) i trasy rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów od ul. Budowlanych do ul. Kartuskiej (1,1 km).
W ramach realizacji Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym powstaną gdańskie fragmenty trasy R-10 i Wiślanej Trasy Rowerowej o łącznej wartości 26 203 106 zł. Będą to: droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej o długości 4,3 km wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego oraz w Gdańsku ponad kilometrowa trasa rowerowa z Wrzeszcza do Brzeźna po wschodniej strony al. Hallera od ul. Gdańskiej/Chrobrego do ul. Wczasy. Ponadto na koronie wałów wiślanych zostanie wybudowana droga rowerowa o długości 6,6 km od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku.
Miłośnicy turystycznej jazdy rowerem będą mogli skorzystać z trasy rowerowej biegnącej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem wraz z łącznikami, która będzie o nawierzchni szutrowej, a częściowo asfaltowej. Planowy koszt wykonania w 2019 roku to 5 241 976 zł.
W głosowaniach w ramach budżetu obywatelskiego wybrano m.in. projekty budowy tras rowerowych na Orunii, Przymorzu i Suchaninie. Powstanie trasa pieszo-rowerowa wzdłuż Potoku Oruńskiego od zbiornika Augustowska do Parku Oruńskiego (0,4 km) oraz 3 nowe drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska – Czarny Dwór o długości 1,4 km oraz Bulwar Przymorze o długości 0,4 km. Mieszkańcy zdecydowali również o powstaniu skrótu pieszo-rowerowego pomiędzy Suchaninem i Siedlcami wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich (0,2 km). Łączny koszt tych inwestycji to 2 136 000 zł.
Ponadto system roweru miejskiego Mevo zostanie wprowadzony w 14 gminach obszaru metropolitarnego. W Gdańsku powstało 360 stacji rowerowych, w których będzie dostępnych 2226 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Cały system będzie obsługiwany przez aplikację mobilną i system do obsługi wypożyczeń. Na realizację tego zadania w 2019 roku przeznaczone jest 7 996 120 zł.
Ile będą kosztować nowe ścieżki rowerowe?
Do kwoty 68,6 mln zł planowanej do wydania na wydzielone inwestycje rowerowe należy doliczyć jeszcze przynajmniej kilkanaście mln zł, które zostaną przeznaczone na inwestycje rowerowe realizowane w ramach większych inwestycji drogowych. Mowa tu m.in. o drodze rowerowej wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej (5 km), w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km) oraz przebudowy drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km). Rozpoczną się również realizacje budowy drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej w ul. Nowej Warszawskiej o długości 1,8 km oraz tras rowerowych w ramach rozbudowy ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Nowatorów do ul. Jaśminowy Stok o łącznej długości 2 km.
Gdańsk prowadzi cykliczne kampanie promujące komunikację rowerową. Miejski urząd realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich czy adresowany do uczniów i pracowników placówek edukacyjnych "Rowerowy Maj". Mieszkańcy uczestniczą w kampaniach, w których miasto buduje sieć lokalnych koordynatorów np. w szkołach, na uczelniach, w miejscach pracy czy społecznościach lokalnych. Jesienią zakończyła się kolejna odsłona rowerowej rywalizacji miast, w której w Gdańsku wykonano ponad 200 tys. przejazdów rowerowych i łącznie przejechano 1,644 mln kilometrów.
Dołącz do dyskusji: Gdańsk: 68,6 mln zł na 25 km tras rowerowych w 2019 r.