SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Gazeta Wyborcza” ogranicza lokalne wydania, możliwe zwolnienia w oddziałach. „Kolejny etap strategii digital first”

Od stycznia 2020 r. „Gazeta Wyborcza” (Agora) redukuje lokalne wydania w 13 oddziałach. Zamiast pięciu ukazywać się będzie jedno wydanie w tygodniu, a lokalne treści trafią do nowej sekcji w dzienniku. Zmiany mogą oznaczać niewielkie zwolnienia w oddziałach - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Siedziba Agory, fot. materiały prasoweSiedziba Agory, fot. materiały prasowe

Komunikując redukcję dodatków, wydawca akcentuje konsekwencję, z jaką stawia na cyfryzację i lokalne serwisy internetowe. Faktem jednak jest, że Agora od początku roku radykalnie zmniejszy ilość papierowych wydań lokalnych dodatków: z dotychczasowych 20 do 7. Znikną cztery codzienne wydania (poza piątkowym) w Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Gorzowie Wielkopolskim - Zielonej Górze, Kielcach, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie i Toruniu.

Od poniedziałku do czwartku informacje i inne treści lokalne będą dostępne w lokalnych internetowych serwisach miast. Tradycyjne dodatki będą ukazywały się nadal w piątki, w postaci magazynów.

W siedmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Katowice) treści lokalne pozostaną jak dotychczas częścią codziennych wydań „Gazety Wyborczej".

Słaby rynek reklamy lokalnej

Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl ten ruch wynika z sytuacji na rynku reklamy i coraz mniejszej liczby reklam na stronach lokalnych „Gazety Wyborczej".

Redukcja dodatków może też oznaczać niewielkie cięcia kadrowe w dotkniętych nią oddziałach. Jak się dowiadujemy nieoficjalnie, mogą one dotknąć nie tylko dziennikarzy, lecz również np. pracowników składów redakcyjnych, korekty itd. Nie ma jednak mowy o dużych, systemowych zwolnieniach.

- Nie jesteśmy w stanie wykluczyć pojedynczych zmian personalnych. Agora i sama „Gazeta Wyborcza” to duże podmioty, a tego rodzaju zmiany są naturalną częścią prowadzenia działalności biznesowej. W tym wypadku możemy jedynie wskazać, że sama kwestia zmian w sposobie publikacji treści lokalnych nie spowoduje systemowych zmian w zespole - informuje nas Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory.

Jak podkreśla wydawca dziennika, Jerzy Wójcik, zapowiadane zmiany są naturalną konsekwencją i kolejnym etapem realizacji strategii „digital first". - Świat jest coraz bardziej cyfrowy, a wraz z nim „Gazeta Wyborcza". I właśnie dzięki temu nasze treści gromadzą najszersze grono czytelników w historii dziennika. Lokalność pozostaje jednym z naszych podstawowych wyróżników, a teraz, dzięki transformacji cyfrowej i zmianach w strukturze gazety, treści lokalne zyskają jeszcze lepszą ekspozycję - zapewnia Wójcik.

Nowa sekcja „Prosto z miasta"

2 stycznia w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej" w zamian za redukowane dodatki pojawi się nowa, dwustronicowa sekcja: „Prosto z miasta".  - Czytelnicy znajdą w niej aktualności z życia miast. Mniej będzie tu polityki, więcej tematów bliskich ludziom - m.in. tekstów o transporcie, inwestycjach czy architekturze - zapowiada Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej" i szef redakcji lokalnych. „Prosto z miasta" będzie publikowane od poniedziałku do piątku między tekstami z działów Polska i Świat. Autorami tych materiałów będą dziennikarze i fotoreporterzy redakcji lokalnych, a za wybór treści i ostateczny kształt sekcji odpowiadać będą redaktorzy z lokalnych zespołów „Gazety Wyborczej".

Koncepcję nowych stron „Prosto z miasta" przygotował Wojciech Bartkowiak, zastępca wydawcy „Gazety Wyborczej", a projekt graficzny - Jacek Utko, twórca wdrożonej w połowie 2019 r. nowej makiety dziennika. Do zmian w publikacji treści lokalnych w 13 ośrodkach miejskich dopasowana została oferta cyfrowa dla klientów w zakresie reklamy online i prenumerat cyfrowych.

W kwietniu 2017 roku „Gazeta Wyborcza” połączyła dotychczasowe lokalne wkładki w dziewięć dodatków regionalnych. Zmiana miała na celu wzmocnienie mniejszych oddziałów i wzmocnienie zasięgów. Wówczas też pojawiły się lokalne, copiątkowe magazyny, prezentujące najciekawsze publicystyczne i informacyjne treści z tygodnia.

Według danych ZKDP w pierwszych trzech kwartałach br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 86 366 egz., o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Portal Wyborcza.pl w październiku br. zanotował 7,81 mln realnych użytkowników i 78 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Natomiast na początku listopada br. liczba użytkowników mających wykupioną prenumeratę cyfrową „Gazety Wyborczej” przekroczyła rekordową liczbę 200 tys.

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” ogranicza lokalne wydania, możliwe zwolnienia w oddziałach. „Kolejny etap strategii digital first”

31 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
R.
Jak przykro ... ;)
odpowiedź
User
099max
Nareszcie słuszna decyzja, lokalny dodatek w mojej wiosce to tylko raptem 2 strony i to przeważnie jakieś bzdety.Zlikwidować to coś a kasę przeznaczyć na obniżkę codziennego wydania papierowego!!!
odpowiedź
User
ROM
Jak przykro ...


Z okazji zbliżających się świąt i Nowego Roku, życzę Ci znalezienia UCZCIWEJ pracy!
odpowiedź