Flying-V - Holendrzy projektują samolot przyszłości
Holenderskie linie lotnicze KLM i Uniwersytet Techniczny w Delft rozpoczęły prace nad nowym, paliwooszczędnym modelem samolotu przyszłości. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w październiku br. na obchodach 100-lecia KLM w Amsterdamie.
Na podstawie rozpoczętej współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft, KLM będzie uczestniczyć w badaniach i tworzeniu innowacyjnego konceptu lotniczego pod nazwą Flying-V. Ten samolot przyszłości prezentuje odmienne podejście do projektowania pasażerskich statków powietrznych, której przyświeca maksymalna paliwooszczędność, a tym samym dążenie do bardziej przyjaznego planecie, zrównoważonego lotnictwa.
Samolot w kształcie litery V. Projekt KLM i TU Delft
Flying-V bazuje na samolocie Airbus A350, będąc od niego krótszym, ale mając tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten zmieści się też w hangarze przeznaczonym dla A350. Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów (314 osób w standardowej konfiguracji), a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo (160 m3). Jednocześnie Flying-V będzie mniejszy niż A350, co ma mu zapewnić mniejszy opór aerodynamiczny.
Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu Flying-V będzie miała kształt litery "V". Podobnie jak tradycyjne modele współczesnych samolotów, będzie obejmować kabinę pasażerską i ładownię cargo. W tym modelu skrzydła pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga mają pozwolić na redukcję zużycia paliwa o 20% w porównaniu z Airbusem A350.
Tworzenie samolotu Flying-V to również okazja dla konstruktorów i projektantów do prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, po przeprojektowanie samych foteli i łazienek.
Flying-V napędzany będzie silnikami turbowentylatorowymi. W opracowywanym modelu przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak np. zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.
Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia holenderskich linii lotniczych "KLM Experience Days", które odbędą się w październiku br. na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
Dołącz do dyskusji: Flying-V - Holendrzy projektują samolot przyszłości